Artikelen
11 november 2015
Kroon Aannemersbedrijf plakt geen pleister op een slagaderlijke bloeding
Een verbouwing. Van het woord alleen al krijgen velen stress. Een goede aannemer die de juiste oplossing kiest en doet wat hij zegt. Vind die maar. En dan hebben we het nog niet over de rompslomp die een verbouwing met zich meebrengt. Stof, lawaai, rotzooi. Vaak ontbreekt het ons aan kennis en gaan we af op gevoel en de prijs. En we willen maar één ding: ‘dat het zo snel mogelijk klaar is’.
Zo ook voor Xandra Derks van de exclusieve vergader- en trainingslocatie De Vergaderie aan de Velperbuitensingel in Arnhem. “Ons rijksmonument uit 1865 laten we stapsgewijs restaureren. Angelique van Wissen van Kroon Aannemersbedrijf ken ik via het netwerken”, vertelt Xandra. “Na slechte ervaring met andere aannemers heb ik Angelique ingeschakeld. Een verademing. Zij hebben het hele pand bekeken en een stappenplan met prijsinschatting gemaakt voor alle uit te voeren werkzaamheden. Ze zijn gestart met de lekkage in de erker van onze woonkamer en het schilderwerk inclusief vervanging houtrot aan de voorgevel.”
Angelique: “Een klus aan zo’n oud pand begint met een grondige inspectie van de staat van het pand. Je brengt problemen in kaart. Je neemt vervolgens de klant aan de hand om in ‘Jip en Janneke’-taal uit te leggen wat er aan de hand is, in dit geval: ‘Hoe is de lekkage ontstaan, wat is de vervolgschade en hoe kun je het oplossen?’. De klant is in de regel niet technisch onderlegd, het is onze taak om helder te verwoorden zodat de klant het begrijpt.”
“Gedurende de werkzaamheden bleek de lekkage voor meer problemen gezorgd te hebben dan in eerste instantie zichtbaar was. Prettig was, dat Hildo Kroon direct aan de bel heeft getrokken voor een gesprek”, vertelt Xandra. Hildo: “Wij plakken geen pleister op een slagaderlijke bloeding; wij lossen iets grondig op. Wij werken via het devies: ‘Als we iets doen, doen we het goed of we doen het niet’. Wij beseffen ons terdege dat het voor de klant een fikse tegenvaller is als je een probleem ontdekt tijdens de bouw en dat voor meerkosten zorgt. Dat geldt voor elk project, niet alleen restauraties. Je wilt het vakkundig oplossen tegen een acceptabel tarief. Bij een rijksmonument zijn er alleen andere vereisten vanwege overheidswege, dat vergt extra uitleg.”
“Als we iets doen, doen we het goed of we doen het niet”
Kroon Aannemersbedrijf is een aannemersbedrijf in de breedste zin van het woord: van het vervangen van voordeurslot tot het bouwen van een nieuwe bedrijfshal. Het moderne bouwbedrijf schakel je in voor onderhoud, restauratie, renovatie, nieuwbouw en verbouw. Het team van 18 man bestaat uit onder andere metselaars en timmerlieden. Ze beschikken over een volledig ingerichte machinale werkplaats voor het maken van deuren, kozijnen, ramen, klein meubel en stukgoederen. De ambachtslieden van Kroon Aannemersbedrijf halen hun hart op bij de restauratie van De Vergaderie. Daar komt hun vakmanschap kijken. In de machinale werkplaats zijn sierlijke klossen nagemaakt en ornamenten hersteld. De lekkages aan het dak en de erker zijn verholpen en het houtrot is aangepakt.
Angelique: “Verbouwen geeft altijd ongemak. Wij proberen dat te minimaliseren. Je ziet en hoort ons niet. We laten de bouwplaats dagelijks netjes achter. De Vergaderie was dan ook gewoon open tijdens de restauratie. Wij houden rekening met de planning van de klant.”
Xandra besluit: “Het historisch erfgoed willen wij bewaken en een aannemer met vakkennis is voor ons daarom extra belangrijk. Kroon Aannemersbedrijf neemt je mee in het verbouwingsproces met duidelijke uitleg en informeert je tijdig. Een prettige samenwerking met uiteindelijk een voorgevel die van het pand afspat.”
Arnhem Business