Artikelen
5 juni 2015
Leap. The Innovation Agency helpt bedrijven innoveren
Innoveren moet, wie niet innoveert staat stil en zal langzaam wegzakken naar de achterhoede van het bedrijfsleven om daarna geruisloos te verdwijnen. Innovatieadviesbureau Leap ondersteunt innovatieve bedrijven bij het proces van subsidieverwerving, financiering en innovatiemanagement. CEO Chris de Ruijter: “Leap heeft meerdere disciplines onder één dak voor advies en begeleiding bij de optimalisatie van innovatieprocessen. De innovatiestrategie wordt opgelijnd met een optimale financiering om waarde te creëren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.”
Chris de Ruijter (37 jaar) begon na zijn studie in 2002 bij Ernst & Young als junior consultant subsidie-advies. In 2007 startte hij samen met twee partners een subsidie adviesbureau. De visies van de partners liepen zover uit elkaar dat Chris in 2012 besloot alleen verder te gaan. Hij veranderde de naam en verbreedde de dienstverlening, het ging niet langer alleen om subsidieverwerving, maar ook om innovatieadvies. “Bedrijven helpen om hun innovatieproces structureel in de organisatie en strategie te verankeren. Dat is een logisch vervolg op het bijdragen aan de financiering van innovatie, want innovatie is een doorlopend proces en resources en innovatieprocessen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”
Chris de Ruijter en Nils Bakker
Snelle groeier
Leap groeide zo snel, dat het bedrijf in 2011, 2012 en 2013 een FD Gazelle Award won. Nu zijn er vestigingen in Nijmegen, Enschede en Den Haag en heeft het bedrijf de eerste belangrijke professionaliseringsslagen gemaakt waarmee de kwaliteit is geborgd en o.a. het Finance en HR-beleid voor de twintig medewerkers is vastgelegd. Nils Bakker (33 jaar) is vanuit Nijmegen als rayonmanager voor Zuidoost-Nederland tevens verantwoordelijk voor de Funding operatie. “Wij komen uit de subsidiebranche, maar wij doen inmiddels dus veel meer. Er is snel markt gewonnen en we zijn ondertussen een bekende speler in Nederland. Wij hebben ons ten doel gesteld de beste te zijn voor onze klantdoelgroep (innovatieve bedrijven) en kennen een heldere focusstrategie. Onze kwaliteit zit niet in het aantal vestigingen of medewerkers, maar in het onderscheid dat je voor je cliënten kunt maken omdat je het type organisatie, de werkwijze en processen kent. Wij helpen hen hun innovatieproces te optimaliseren, te structureren en te financieren zodat bedrijfsresultaten verbeteren.”
“Overheden stimuleren innovatie op hun eigen niveau (regionaal, nationaal of Europees) en dat vraagt telkens weer om een andere aanpak.”
Business Units
Leap werkt in twee Business Units: Funding en Business Innovation. “Dat is de combinatie die wij bedrijven bieden om hun innovatieprocessen te optimaliseren en te financieren. Dat doen we voor start ups, MKB- en corporates, het gaat altijd om innovatieve bedrijven ofwel ontwikkelaars van innovatieve producten en diensten. Bedrijven die innovatie gebruiken als driver voor hun succes en die door funding hun meest risicovolle en disruptieve innovaties ook kunnen uitvoeren. Deze bedrijven worden begeleid in het organiseren en optimaliseren van het innovatieproces. “Onze Business Innovation consultants zetten samen met de mensen uit de organisatie een optimaal innovatieproces neer en begeleiden het innovatieteam in het proces van ideegeneratie, Go/No go-beslissingen, investeren en sturen op de output. Zij helpen bij waardecreatie door innovatie.” Overheden stimuleren innovatie op hun eigen niveau (regionaal, nationaal of Europees) en dat vraagt telkens weer om een andere aanpak. Wij kennen de stimuleringsregelingen en wij stippelen het traject uit dat voor de klant het meeste rendement oplevert. Funding gaat overigens niet alleen om subsidies, maar ook over fiscale stimulering, kredieten en het aantrekken van vreemd kapitaal via venture capital en informal investors. Er zijn tegenwoordig vele mogelijkheden om innovatie en groei te financieren, crowd funding is misschien wel de bekendste op dit moment. Wij zijn thuis in alle vormen van funding.”
Grote vraag
Nederland telt veel mooie technologiebedrijven, vooral ook in het MKB, die zich mede als gevolg van mondiale concurrentie steeds sneller moeten ontwikkelen. Het Nederlandse MKB moet nóg innovatiever worden, meer innovaties met echte impact ontwikkelen. Disruptieve innovaties zetten een bestaande markt volledig op zijn kop. Denk aan de komst van WhatsApp, dat de SMS-omzet van de telecombedrijven een geweldige klap toebrengt.
Chris de Ruijter: “Door innovatie slim te financieren en beter te organiseren, creëren wij waarde voor bedrijven. Voor beide disciplines hebben wij de specialisten in huis en daarmee zijn wij onderscheidend. Funding en Business Innovation als onderdeel van een strategisch innovatieplan, niet als instrument om een ideetje te realiseren, maar als overlevingsstrategie. Daar gaat het uiteindelijk om.”
Nijmegen Business