Artikelen
28 april 2014
LeasePlan Nederland: leaserijder kiest voor ruimte en PK’s
De aanscherping van het fiscale beleid heeft een overduidelijk effect op het bestelgedrag van de leaserijder. Het afgelopen kwartaal was vooral de praktische bruikbaarheid, zoals ruimte, doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe auto. Dit in tegenstelling tot 2013, het jaar waarin leaserijders vooral voor hun portemonnee kozen.
Omdat het aanbod grote (benzine auto’s in de 14% bijtellingscategorie in de eerste maanden van dit jaar beperkt was, steeg het aandeel bestelde auto’s met 20% of 25% bijtelling fors. Dat en meer blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland over het eerste kwartaal van 2014.
Voor het eerste sinds een jaar tijd groeide het aandeel bestelde auto’s in de hogere bijtellingscategorieën, een ontwikkeling die LeasePlan Nederland bij de bekendmaking van haar jaarcijfers begin dit jaar al voorspelde. De leasemaatschappij waarschuwde er toen voor dat het beperkte aanbod ruime benzineauto’s in het C-segment met 14% bijtelling de leaserijder voor grote uitdagingen zou stellen. Vooral voor de automobilist die jaarlijks een relatief laag aantal kilometers rijdt.
Die voorspelling lijkt nu te zijn uitgekomen. Binnen de 14% bijtellingscategorie zijn de Skoda Octavia Combi en de Toyota Auris Touring Sports Hybrid momenteel duidelijk de leasetoppers. Het aandeel bestellingen met 20% en 25% bijtelling groeide de afgelopen maanden flink (respectievelijk +8% en +12% t.o.v. Q4 2013).
Impact van fiscaal beleid
De nadrukkelijke invloed van het fiscale beleid op keuzes van leaserijders is geen nieuw fenomeen. Uit een analyse van de leasemaatschappij blijkt dat zich na de wijziging van de CO2-grens per 1 juli 2012 eenzelfde trend manifesteerde. Ook toen daalde het aandeel bestelde leaseauto’s met 14% bijtelling vanwege het beperkte aanbod, ten gunste van het aandeel in de 25% bijtellingscategorie. “We verwachten dat de verschuiving die nu is ingezet, de komende maanden weer iets zal afzwakken. Het aanbod in de 14%-categorie gaat ongetwijfeld breder worden. De Volkswagen Golf GTE, de Audi A3 Sportback e-tron zijn daar mooie voorbeelden van. Ook zien we een toenemende vraag naar de Volvo V40, die sinds kort weer beschikbaar is in deze lagere bijtellingscategorie”, aldus Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan.
Niet alleen de verdeling over de bijtellingscategorieën liet een verschuiving zien. Ook de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer kenterde licht. Versteegen: “Leaserijders kiezen momenteel niet alleen voor de praktische bruikbaarheid van de auto, maar ook voor meer PK’s. Als men toch wat meer gaat betalen omdat de auto in een hogere bijtellingscategorie valt, dan is de meerprijs voor wat extra vermogen immers relatief gering. Dat zijn de keuzes die leaserijders momenteel maken. Deze ontwikkelingen laten eens temeer zien dat de overheid zich goed moet realiseren wat de impact is van het fiscale beleid. Daar waar een stijgend aandeel leaseauto’s in een hogere bijtellingscategorie de schatkist spekt, gaat dit wel ten koste van de vergroening van het Nederlandse wagenpark.”
Nijmegen Business