PACKcenter
14 mei 2024
Leukste verpakkingsgroothandel van Oost-Nederland
Midden op bedrijventerrein Seingraaf in Duiven ligt de winkel van het PACKcenter Verpakkingen, een kleine groothandel in verpakkingen en aanverwante artikelen. Vanaf deze mooie zichtlocatie heeft mede-eigenaar Albert van ‘t Blik een goed uitzicht op de bedrijvigheid om hem heen. Het is een uitzicht dat hem bevalt: “Toen we geconfronteerd werden met verhuurder Hornbach op de plek waar we eerst zaten, hier een paar meter verderop, hebben we gevochten voor deze plek. Wat mij betreft gaan we hier nooit meer weg.” PACKcenter bestaat dit jaar 20 jaar, maar stelt het grote feest uit tot het 25-jarig bestaan. Dit vierde lustrum is echter wel een mooie gelegenheid om eens terug te blikken op de afgelopen jaren en te kijken naar wat de toekomst brengt.
“We komen voort uit Gelderse Verpakkingen, dat in 1937 werd opgericht door Ries Roelofsen, kleinkinderen Roy en Esther zijn als mijn compagnons nog altijd betrokken bij het bedrijf. Gelderse Verpakkingen werd Gelpa en op termijn hebben we de Gelpa winkels losgekoppeld van Gelpa en zijn we doorgegaan onder de naam PACKcenter Verpakkingen. Naast de winkel hier in Duiven hebben we een winkel in Zwolle en een in Almelo, allebei zijn ze, net als hier, gehuisvest op markante locaties als deze.”
Gestage groei
“We groeien in een rustig tempo door. Hebben ook geen haast. We hoeven niet zo groot te worden als Gelpa. De driehoek Duiven (Arnhem), Zwolle, Almelo is voor ons voldoende. Voor ons is het belangrijk dat wij niet de grootste, maar wel de leukste verpakkingsgroothandel zijn in Oost-Nederland. Met de leukste medewerkers, leveranciers en de leukste klanten. We werken op basis van vertrouwen, met elkaar en met onze klanten. Langetermijnrelaties waarin je samen gaat voor nette verpakkingen en alles wat daar bij hoort. We bedienen de kleinere klanten in de regio, zo voorkomen we dat we afhankelijk worden van een paar grote jongens. Door de breedte op te zoeken, spreiden we eventuele risico’s en staan we zekerder in de markt. Het stelt ons ook in staat om een persoonlijke dienstverlening te verlenen. Is de match er met de juiste partij, die leuke klant, dan kunnen we veel voor ze doen. Om een voorbeeld te noemen: Papendal neemt bij ons allerlei artikelen bij ons af. Van de brandpasta potten voor bij het buffet tot aan de gepersonaliseerde servetten en mentos snoepjes op de kamers. We kijken naar wat zij zo ongeveer nodig denken te hebben en houden dat voor hen op voorraad. Zij nemen naar behoefte af. Wij verschaffen de ruimte, nemen het risico en verminderen de rompslomp voor hen. Dat wordt gewaardeerd.”
Duurzame toekomst
“Vanuit overheidswege wordt ons, met oog op duurzaamheid steeds meer opgelegd: het begon met de plastic lepeltjes en sinds dit jaar zijn ook de wegwerp koffiebekers in de ban gedaan. En dat begrijp ik ook. Gelukkig hebben we een gezonde mix van producten om deze single use plastic regelgeving op te kunnen vangen. Daarnaast hebben we onze eigen productlijn ontwikkeld, 100% eco, waarmee we klaar staan voor de toekomst: hygiëne artikelen gemaakt van ongebleekt papier en dispensers uit gerecyclede materialen die we verkopen via onze webshop 100procenteco.nl. Het kwam op ons pad en ik vond het zo’n mooi merk, dat ik het heb overgenomen. Niemand hoeft zijn handen schoon te maken met wit papier. Het ongebleekte papier dat wij gebruiken is vriendelijk voor het milieu en zacht in gebruik. De dispensers die we verkopen worden gemaakt van oude melkpakken. We werken met Europese producenten, zodat we ook de logistieke bewegingen tot een minimum beperken. Zo kijk je naar mogelijkheden om te verduurzamen. Met diezelfde toekomstgerichte blik kijken we ook naar onze interne bedrijfsvoering.”
Klaar voor de toekomst
“Verpakkingen zijn de graadmeter van de economie. Waar we in corona tijd een groei zagen en ook restaurants ons wisten te vinden voor de voedsel verpakkingsmaterialen die zij toen nodig hadden, hebben we daarna ook gemerkt dat de economie stagneerde. De relatieve rust die dat met zich meebracht hebben we gebruikt om een pas op de plaats te maken en investeringen uit te stellen. Daardoor konden we dit jaar goed beginnen en hebben we, met oog op de toekomst, voor het eerst in al die jaren een accountmanager aangenomen die de buitendienst op gaat pakken. De bezorgklanten krijgen hiermee meer aandacht. In de winkel zorgen we ervoor dat we met 2 man staan, zodat er altijd eentje weg kan om klanten te bezoeken, een bestelling weg te brengen of de ruimte heeft om klanten te ontvangen. We richten alles zo flexibel mogelijk in, zodat we klaar staan voor een zekere toekomst.”
Meer weten? Kijk op PACKcenter.
Arnhem BusinessDuurzaam