Logistics Valley Regio Nijmegen
9 augustus 2022
Logistics Valley Regio Nijmegen zet vol in op Zero Emissie
Regio Rivierenland, Regio Nijmegen en Regio Liemers-Achterhoek vormen samen de Gelderse logistieke ‘vallei’. Iedere regio heeft zijn eigen unieke kenmerken en dynamiek, maar tegelijk zijn er vragen en thema’s die alle drie de regio’s aangaan. Die zijn gevat in de domeinen Innovatie & Duurzaamheid, Arbeidsmarkt & Scholing, Markt en Business Development en Fysieke bedrijfsomgeving. Veelal gaat het om kwesties waar ondernemers mee te maken krijgen die soms zó breed zijn, dat ze die niet alleen kunnen aanpakken. Logistics Valley Regio Nijmegen wil hen daarbij helpen, door verschillende partijen bij elkaar te brengen in een triple helix-samenwerkingsverband. Voorzitter Gert-Jan Willems en Projectmanager Ben Hendriks vertellen hoe en gaan daarbij met name in op de missie van Zero Emissie én de Logistieke Roadshow, een zeer succesvolle pilot in Regio Nijmegen.
Het triple helix-model staat hier voor “de 3-O’s”: Ondernemers, Onderwijs en Overheid. Vragen en kennis worden gedeeld om zo nieuwe kennis te ontwikkelen en een sterke Gelderse economie te bevorderen.
Kruisbestuiving
“In de zeven gemeentes die onder de Regio Nijmegen vallen, worden we steeds vaker gezien en gevraagd om input rond een specifiek thema”, vertelt Ben. “Ik heb een verbindende taak met de steakholders en zorg voor kruisbestuiving tussen ondernemers. Ze nemen een kijkje bij elkaars bedrijf en tijdens een ontbijtsessie, die we periodiek geregeld vanuit Logistics Valley organiseren, spreken we gezamenlijk over bepaalde topics. Het zijn inspirerende interactieve bijeenkomsten.”
Brandstoftransitie naar Zero Emissie
Een topic dat nu volop de aandacht heeft, is de brandstoftransitie naar Zero Emissie (ZE). Gert-Jan: “Samen met een aantal ondernemers hebben we via Renault een ZE-distributievoertuig weten te bemachtigen. Iedere deelnemer zal er een maand mee rijden om te ervaren hoe een ZE Truck functioneert. Je hebt met een aantal factoren rekening te houden, zoals het gewicht van de lading en van het accupakket, de actieradius van het voertuig (circa 220 à 230 km.) en de oplaad-infrastructuur.”
Oplaad-infrastructuur en -capaciteit
Nu al blijkt dat laatste problemen te geven: oplaadstations voor de accu’s liggen niet direct naast het dock waar geladen en gelost wordt. Bovendien heeft een chauffeur geringe tijd voor laden en lossen, veel te kort om de accu weer op niveau te krijgen. Ben: “En wat denk je wat er gebeurt als de grote vervoerders in Nijmegen allemaal elektrische voertuigen inzetten en die ’s avonds tegelijk opladen? Dan zit heel Nijmegen zonder stroom!” Daarmee raakt hij een ander manco naast het ontbreken van een oplaad-infrastructuur, namelijk de capaciteit die onvoldoende is. Hiervoor is een rol voor de overheden weggelegd.
Carbon footprint & DAC
Het wordt verplicht voor ondernemers om hun carbon footprint op te nemen in hun jaarrekening. Om bedrijven op weg te helpen, selecteerde Logistics Valley samen met Buck Consultants International een tiental ondernemingen voor een pilot. Ze delen hun data om de uitstoot te kunnen berekenen. Vervolgens vergelijken soortgelijke bedrijven hun uitstoot met elkaar. Heeft bedrijf A een hogere uitstoot dan B, dan wordt bekeken waar dat aan ligt en of men van B kan leren.
Daartoe is in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) het Data Analyse Competenties Netwerk (DAC) ingericht. Het biedt kennis, ondersteuning én mankracht om je ambities op het gebied van data-gedreven bedrijfsvoering te realiseren. Het biedt dus niet ‘slechts’ data, maar ook oplossingen.
Logistieke Roadshow
Logistics Valley probeert in te zetten op kruisbestuiving rond grotere topics, zoals de genoemde ZE-trucks. Gert-Jan: “Daartoe hebben we een Logistieke Roadshow opgezet. Het is een karavaan vol logistieke activiteiten die langs scholen trekt om enerzijds leerlingen / studenten te interesseren voor een opleiding Logistiek, anderzijds om het imago van logistiek te verbeteren. Dat hopen we middels spannende challenges, waaronder een escaperoom, op een speelse manier te bereiken.” Ben vult aan: “Dat gebeurt in samenwerking met het onderwijs, ondernemers en overheden. Gedurende drie weken worden 35 scholen binnen de drie logistieke hotspots (Regio Rivierenland, Regio Nijmegen en Regio Liemers-Achterhoek) aangedaan. De complete karavaan bezoekt één school per dagdeel.” Aan de laatste editie in 2021 met het thema ‘faciliteer een festival’, namen meer dan 3.000 leerlingen deel. Ben besluit: “De Roadshow kreeg veel landelijke aandacht, niet alleen vanuit de logistieke brancheorganisaties. Dat is een mediawaarde welke een veelvoud is van de investering. Dit jaar is het thema ‘The Trip of your Drip’, een programma rond merkkleding, waarbij we iPads en influencers inzetten.”
Meer weten? Neem dan contact op met programma manager Ben Hendriks via 065342799. Of kijk op Logisticsvalley.
Nijmegen BusinessTransport en Logistiek