Artikelen
18 september 2019
Los een probleem op en je product heeft bestaansrecht, is het echt zo makkelijk?
De kunst van het in de markt zetten van een product is dat deze een oplossing biedt voor een probleem, een antwoord geeft op een vraag. En het leven van mensen makkelijker maakt. Succesvolle ondernemers weten dat. Als je het zo zegt lijkt het makkelijk, maar de praktijk laat zien dat veel producten slechts ‘even voorbij komen’ en geen blijvertjes zijn. Daar is meer voor nodig.
De auto is niet uitgevonden omdat een auto ‘leuk’ is, het gaat erom dat de mens zich makkelijker en over grotere afstanden kan verplaatsen. De rugzak is niet uitgevonden om iets aan een outfit toe te voegen, maar om makkelijker spullen met je mee te dragen.
Het is exact dat wat het merk Kipling bezigt. ‘Het doel om tassen te ontwikkelen die het leven van mensen makkelijker maken, waarbij ze graag leuke en creatieve ontwerpen gebruiken’, is wat ze vanaf 1987 doen. Het is een van de meest populaire merken van de schooltas anno 2019.
Dan heb je een blijvertje
Dat is wat de meeste moderne ondernemers ook graag willen. Oplossingen bieden voor problemen van consumenten. Dan heb je een blijvertje. Het kan interessant zijn om daar eens goed naar te kijken, want er verschijnen producten op de markt waarbij je denkt: waarom? Hoezo?
Die zijn dan ook veelal geen lang leven beschoren. Noem het een hype of een trend, maar daadwerkelijk blijvende noodzakelijke producten zijn het niet. Een uiensnijder, mwah… een mes? Ja, die wel.
Een hocker, mwah… Een stoel? Ja, die wel. Lamellen of een day-bed, mwah… een bank? Ja, die wel. Alhoewel een stoel van nog meer betekenis is. Kussentjes? mwah… een matras? Ja! En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is de uitdaging van de hedendaagse ondernemer om aan een vraag te voldoen. Om echt iets toe te voegen aan het leven waarvan menigeen denkt: ja, dat heb ik nodig. Daar wordt mijn leven makkelijker van, daarmee heb ik een probleem minder. Dat denk je niet direct bij een plumeau.
Airbnb bestaat dankzij de platformeconomie
Het juiste product toevoegen valt niet mee. En natuurlijk spelen trends ook regelmatig een rol. Airbnb, zoiets bestond tien jaar geleden niet. Daar is internet debet aan. En de tijd van de platformeconomie moedigt dit aan. Een goed idee, krijgt op deze manier bestaansrecht.
Wat is ondernemen?
Het is best grappig om te constateren dat op de vraag ‘Wat is ondernemen?’, de noodzaak van een product niet genoemd wordt en al snel gerept wordt over steven naar winst. Natuurlijk wil iedere ondernemer een positief resultaat behalen, maar er moet toch meer zijn.
Je bent een ondernemer als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en met een laptoptas rondgaat naar klanten, maar het zegt niet veel over je manier van ondernemen. Duurzaam ondernemen is iets anders dan veilig ondernemen.
Natuurlijk hoopt iedere ondernemer dat hij of zij financieel doorkan. Daarvoor zijn inkomsten noodzakelijk en het liefst voldoende om te kunnen blijven investeren en daarmee het product te verbeteren of de collectie uit te breiden. Het merk uit Antwerpen (Kipling) produceert inmiddels ook etuis en broodtrommels. Sleutelhangers en naamkaartjes, toilettassen en portemonnees. De tas is een blijvertje, de rest is bijproduct. De stoel blijft ook. Maar van de fufusela hoort niemand meer iets. En die was toch een periode enorm populair. De wat? Precies.
Arnhem Business