Artikelen
25 april 2014
Lunch met ondernemers op Golfbaan Het Rijk van Nijmegen
Marie-Louise Buckens (Convention Bureau Arnhem Nijmegen), Joost den Bieman (Sanadome), Bart Vaessen (De Lindenberg) en Sheila Evers (Golfbaan Het Rijk van Nijmegen) komen tijdens de lunch op de golfbaan tot dezelfde conclusie: Wanneer deze regio op wil blijven vallen in een sterk concurrerende toeristische, maar ook zakelijk markt dan is er maar één remedie: samenwerken op alle terreinen. En samen trots zijn op je regio en dat dan ook overal op alle momenten uitdragen.
De dames en heren zijn gepokt en gemazeld in de wereld van toerisme en markt van feestelijke en zakelijke bijeenkomsten. Joost den Bieman is als eigenaar van Sanadome een specialist op het gebied van wellness en sport, Sheila Evers biedt met 45 holes een unieke golflocatie aan. “Maar we bedienen ook de zakelijke klant, die een vergadering wil combineren met een ronde golf en wil afsluiten met een diner. Bart Vaessen legt met de exploitatie van De Lindenberg nadruk op de combinatie tussen cultuur en entertainment. “Wij programmeren zo’n 400 voorstellingen per jaar, dus trekken we vooral publiek dat geïnteresseerd is in cultuur. Ook zakelijk publiek dat een bijeenkomst op de een of andere manier wil opluisteren. We trekken dan ook steeds meer zakelijke klanten die kiezen voor een culturele omgeving voor hun evenement.” Joost den Bieman zit op het scheidsvlak tussen leisure en de zakelijke markt.
“We hebben met Sanadome natuurlijk een fantastisch wellnessproduct in huis voor de particuliere gast, maar ook de zakelijke gast hebben we veel te bieden. De combinatiemogelijkheden tussen ontspanning, beauty & wellness, vergaderen, dineren en overnachten onder één dak maakt ons uniek. Daarnaast start Sanadome per 1 april een eigen fitness onder de naam Sanasport Health Club. Ook bedrijfsfitness wordt hier aangeboden. Per eind mei zal de hotelcapaciteit, met de bouw van 10 hotelkamers, uitgroeien van 96 naar 106 hotelkamers.”
Trots
Sheila Evers en Joost den Bieman werken al nadrukkelijk samen, ze verwijzen naar elkaar. Joost: “We kiezen bewust voor een partnership met golfbaan Het Rijk van Nijmegen, omdat we ons kwalitatief op hetzelfde niveau bewegen. In de zakelijke markt wordt het belang van een afwisselend dagprogramma bij meerdaagse bijeenkomsten steeds belangrijker. Een gast wil ook iets anders en dan kunnen wij ook met grotere groepen uitstekend bij Sheila terecht. Het gaat in mijn optiek in de zakelijke markt om drie dingen: capaciteit in bedden en vergaderaccommodatie, kwaliteit en het programma dat je aan kunt bieden. Wanneer je dat op een van de onderdelen zelf niet kunt bieden, moet je dus ogenblikkelijk partners inschakelen of doorverwijzen. Je moet ervoor zorg dragen dat je gezamenlijk deze regio promoot door de mix van alle producten/diensten. Daar profiteert op de lange termijn namelijk iedereen van.” De lunchdeelnemers hebben het ook over trots willen zijn op deze regio. “We moeten zelf de ambassadeurs zijn voor stad en regio en dat kan geen moeilijke opdracht zijn, want we hebben samen ongekend veel te bieden. Als ik het over regio heb, dan bedoel ik ook de gebieden buiten Nijmegen. Benadruk de positieve kanten en zoek samenwerkingen met de natuur, de prachtige parken, de recreatieve en de culturele mogelijkheden. Dan ontwikkelen je met elkaar concurrentiekracht.”
Cross selling
De gesprekpartners beamen dat het Convention Bureau de verbindende factor is tussen alle partijen in de gastvrijheidsindustrie. “We hebben in het nabije verleden de bindende factor voor ons gebied bepaald: dat is well being in al zijn vormen. Het Bourgondische karakter van stad en streek, de vele faciliteiten die we hebben te bieden op het gebied van well being het ‘je goed voelen’ in al zijn facetten, sport, cultuur, wellness, eten en drinken. Die zaken moeten we zien te linken, met elkaar verbinden zodat we potentiële bezoekers een compleet aanbod kunnen voorschotelen. Dan heb je het ook over vervoer, over lunch- en dinerlocaties. Een groep buitenlanders die met 150 gasten deze streek wil bezoeken moet je vanaf hun aankomst volledig kunnen ontzorgen in al hun wensen en als het kan ze een uniek voorstel doen. Dan kun je van een vergadering een weekend maken. Die cross selling is niet eenvoudig, alle partijen moeten daar even enthousiast in mee willen gaan. Het echt samen willen doen, bouwen en versterken, want je kunt het namelijk nooit alleen. Pas dan kun je concurreren met bijvoorbeeld de Randstad.” Maar er liggen meer kansen. Bart Vaesen: “Neem de jaarlijkse concerten in het Goffertpark. Er komen 40.000 bezoekers naar Nijmegen, stad in, stad uit. We nodigen ze niet eens uit om de stad in te komen, dat is een echt gemiste kans. Zo zijn meer zaken die erg voor de hand liggen te bedenken.”
Acquisitie
Natuurlijk heeft elk bedrijf een eigen acquisitiestructuur en gaat het zelf op zoek naar klanten. “Daar is niets mis mee, dat hoort ook zo. Het gaat er om de groep aan te spreken die bij de organisatie van een evenement niet automatisch aan deze regio denkt. We hebben de locaties om bij die mensen op het netvlies te verschijnen als een volwassen alternatief, anders dan andere regio’s, met unique sellingpoints en vooral met een aanbod dat volledig is geregeld. Overnachtingen, unieke dagbestedingen inclusief vervoer, eten en drinken, zodat ze er zelf eigenlijk geen omkijken meer naar hebben. Pas dan doe je mee.” Dat begint allemaal met elkaars bedrijven leren kennen, weten wat een ander heeft te bieden en daar is nog veel werk te verzetten. Het Convention Bureau moet de verbindende factor blijven tussen de individuele bedrijven, niet alleen naar buiten op beurzen, maar juist als bewaker van ons merk”.