Lunchbijeenkomst bij Valdin
19 januari 2024
Lunchbijeenkomst bij Valdin
De digitale wereld. Voor sommigen spreekt die nog altijd tot de verbeelding en roept het mogelijk zelfs weerstand op. Anderen hebben de voordelen omarmd en raken er niet over uitgesproken. Eens kijken hoe de vlag erbij hangt tijdens een lunchbijeenkomst over dat thema die RAN Business organiseerde. Al snel is duidelijk dat er enkel enthousiasme heerst aan tafel, maar mét aandacht voor mogelijke nadelen of zelfs gevaren. Wie er aan tafel zitten? Frans Ariaans (Noviostores.nl), Ivo de Clercq (Aanpoters), Paul Dubbers (1Voice BV), Bert Knot (Tailor iT Training / Tailor You) en Luke Meijers (Konings Maters Accountants en Adviseurs).
We beginnen met een voorstelrondje en zoomen daarbij direct in op de vragen ‘Wat houdt voor jullie de digitale wereld in?’ en ‘Hoe speelt jouw discipline in op de almaar verder digitaliserende wereld?’. De ervaring leert dat gedurende het gesprek, waarin deelnemers vanuit verschillende vakgebieden op elkaar reageren, hele interessante punten boven komen drijven.
Onvoldoende opgeleid
Aan Bert de eer de voorstelronde te beginnen. Hij vertelt dat Tailor iT Training (www.tailorit.nl) een IT-opleider is die, zoals de naam al doet vermoeden, enkel trainingen op maat aanbiedt. “We leren mensen alleen datgene wat ze nodig hebben om hun werk met plezier te kunnen doen. Daarnaast hebben we trainingsbureau Tailor You (www.tailoryou.nl) voor vraagstukken rond onder meer welzijn, effectiviteit, persoonlijke vaardigheden en teamontwikkeling.” Bert doet dit nu zo’n 27 jaar en heeft dus heel wat ontwikkelingen binnen het vakgebied meegemaakt. “We zijn volledig gedigitaliseerd en kunnen any place, anywhere, anyhow werken. Alles wordt secure opgeslagen volgens de AVG-regels. We kijken altijd uit voor de gevaren die IT met zich meebrengt. Het gaat vaak fout als mensen onvoldoende of te algemeen zijn opgeleid.” Bert vertelt dat ze ook éénpersoonstrainingen bieden. Trainingen worden aan alle sectoren aangeboden in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Engeland. De Azure-trainingen biedt Bert nu met 30% korting aan voor RAN Business leden. Zie hiervoor de link onderaan dit artikel.
Geautomatiseerd versus fysiek
Frans herkent Berts waarschuwing. Als eigenaar van Noviostores.nl begeeft hij zich al tien jaar op de online markt. “We hebben negen gespecialiseerde webshops met producten voor in en om het huis. Brievenbusdirect.nl, Deurbeslagdirect.nl, Tuinkasdirect.nl en Kapstokkendirect.nl zijn er voorbeelden van. De ontwikkeling van de webshops en de online marketing hebben wij uitbesteed. In het begin deed ik dit zelf, maar de ontwikkelingen op deze gebieden gaan razendsnel. Hier schakel ik nu liever specialisten voor in. We hebben ook een showroom waar klanten indien gewenst op afspraak producten fysiek kunnen komen bekijken. Die behoefte zal door verdere automatisering niet veranderen.”
Veilig plaats- en tijdonafhankelijk werken
Fysieke showroom of niet, over het algemeen geldt: waar de inbreker voorheen aan de deur kwam, staat die nu aan de digitale poort van de router. Paul, sinds 1998 werkzaam in de IT- en telecombranche en sinds 2010 directeur-eigenaar van 1Voice BV: “We helpen ondernemers hun bedrijf te automatiseren in de breedste zin van het woord: van vaste en mobiele telefonie tot IT-faciliteiten om op een veilige manier plaats- en tijdonafhankelijk te werken. 1Voice BV geeft bedrijven in de MKB-markt onafhankelijk advies op het gebied van hun telecom- en IT-behoefte. Een die naadloos aansluit met de branche waarin ze actief zijn. Door onze jarenlange ervaring weten onze specialisten exact wat alle mogelijkheden zijn in de ‘moderne’ tijd en zorgen wij dat de mkb-bedrijven, in de regio en in heel Nederland, op een prettige en professionele manier geholpen worden bij de inrichting van hun automatisering. Het unieke van 1Voice BV is dat wij de mkb-bedrijven van a tot z begeleiden en meenemen in de reis van de automatisering van hun organisatie. En dit gaat een stuk verder dan alleen het leveren van producten en diensten. Hiervoor maken wij ook gebruik van trainingen om onze mensen op het hoogste niveau te certificeren. Dit doen we bij partijen zoals die van Bert.”
Automatisering raakt alle bedrijfsprocessen
Ook bij Konings Maters Accountants en Adviseurs werkt men plaats- en tijdonafhankelijk. Luke, een van de mede-eigenaren: “We ontzorgen en adviseren ondernemers op financieel en fiscaal gebied. We helpen bij het digitaliseren van financiële processen. Daarvoor zijn de laatste jaren veel toepassingen ontwikkeld, zoals scan- en herkenfuncties. We werken met uiteenlopende financiële systemen, maar het liefst met toepassingen die direct in samenhang staan met de administratie.” Luke vertelt dat hij nog veel bedrijven tegenkomt waar de financiële administratie nog niet (goed) geautomatiseerd is. “Veel bedrijven werken volgens vaste gewoonten en een omschakeling kost hen veel tijd en inspanning. Automatisering raakt immers al je bedrijfsprocessen: van in- en verkoop tot personeelsadministratie.”
Minder eng dan gedacht
Direct marketing is juist gebonden aan plaats en tijd. Marketingbureau Aanpoters, dat Ivo vijf jaar geleden startte, helpt organisaties die bijdragen aan een betere wereld. “Dat verbeteren kan op alle vlakken zijn: klimaat, mens en dier. Wij helpen hen meer bekendheid te krijgen, voornamelijk online. Vaak wordt er gewerkt met direct marketing.” Zelf zag ik laatst tijdens het streamen een advertentie van Mediamarkt in Nijmegen. Het komt direct je huiskamer binnen en gaat over één specifiek filiaal. Ivo legt uit dat het minder ‘eng’ is dan soms gedacht. “Mensen denken dat ik kan zien dat Jan drie keer per week sport en van lasagne houdt. Er wordt echter niet naar individuen gekeken, maar naar groepen geïnteresseerden. Ik kan ervoor kiezen om de reclame te tonen aan iedereen in Nijmegen met interesse in technologie. Algoritmes bepalen wie erbij hoort, niet Mediamarkt of Google. Zelfs het accepteren van cookies is in die zin anoniem: we kunnen zien dát iemand onze site heeft bezocht, niet wie. En alleen vanaf bijvoorbeeld 1.000 bezoekers mogen we direct marketing inzetten.”
Artificial Intelligence
Op de vraag of we onbenutte mogelijkheden zien en wat we mogelijk in de toekomst kunnen verwachten, stelt Luke: “Waar momenteel onze aandacht naar uitgaat, is AI. Zowel als hulp bij de financiële administratie, als in advisering. Advisering is mensenwerk en afhankelijk van de situatie van de klant. Je weet niet wat je niet weet en dan zou AI kunnen helpen om je advies te standaardiseren en verder te verbeteren: je vergeet geen dingen en kan de wet- en regelgeving beter toepassen.” Bert tipt in dit verband op een nieuwe trainingslijn: ‘data & AI’. Daarmee haal je waarde en voordeel uit al je beschikbare data en op basis daarvan neem je gemakkelijker de juiste beslissingen.
Garbage in = garbage out
“Je kunt nog zulke mooie geautomatiseerde systemen hebben, op het moment dat de input van data verkeerd is, gaat het fout”, aldus Luke. “Daarom zijn we zeer accuraat met input. De rol van de controlerend accountant is verschoven naar de rollen en rechten van het gebruikte systeem. Hoe werkt het bijvoorbeeld met je back-up procedures? Hoeveel superusers zijn er? Dat soort vragen vergen training.” Bert: “De controlerende rol die AI kan overnemen, verandert naar een begeleidende rol: AI begeleidt mensen bij het op de juiste manier aanleveren van de juiste informatie. De controle laat je aan iemand anders over.”
Paranoïde samenleving?
Allemaal veelbelovend, maar zijn er ook nadelen of zelfs gevaren rond automatisering die onze aandacht verdienen? Paul wijst op het almaar oplopende tekort aan goede arbeidskrachten binnen de IT. Daar kan AI ook uitkomst bieden. “Nu heb je nog door dat je met een chatbot spreekt. Je moet je vraag soms herformuleren, anders begrijpt de bot die niet. “Over een tijdje is dat niet meer het geval. Dat is een voordeel en biedt kansen, maar is tegelijk een gevaar.” Ivo vult aan: “Gevallen van oplichting komen al voor: iemands stemgeluid, diens intonatie… het kan allemaal worden nagebootst.”
Authenticatie
In dit verband snijdt Frans een interessant punt aan: online informatievergaring. Vroeger hadden we de bibliotheek en encyclopedie waarin we antwoorden op vragen zochten. Nu hebben we onder andere Google en social media. Maar: hoe weet je of de bron die je als suggestie krijgt, betrouwbaar is? “Beoordelen van bronnen is steeds lastiger geworden, helemaal als er manipulatie in het spel is, zoals bij het nabootsen van stemmen.” Wat doet dat met de menselijke psyche? Stevenen we af op een paranoïde samenleving, waarin we onderling codewoorden moeten afspreken om te weten of we de ander daadwerkelijk aan de andere kant van de lijn hebben? Bert: “Authenticatie is waar we naartoe gaan. Wil je toegang krijgen tot WhatsApp, Facebook of wat al niet meer, dan moet je bewijzen dat jij het bent. Dat kan via een toegezonden code op je mobiel.”
Datalekken? Clouds?
Bij Konings Maters Accountants en Adviseurs werkt men continu met persoonsgegevens. “We hebben procedures om datalekken te voorkomen. Gebeurt het toch, dan zijn onze medewerkers erin getraind hoe daarmee om te gaan”, vertelt Luke. Bert: “Vroeger werd data opgeslagen in datacenters, tegenwoordig in de cloud. Het kan qua AVG gigantisch foutgaan als een Nederlands bedrijf persoonsgegevens opslaat in een cloud in Amerika.” “Microsoft zorgt ervoor dat alle data binnen Europa blijven”, stelt Paul gerust. “Maar daar moet je in je overeenkomst wel voor kiezen. En hoeveel bedrijven weten dat?”
Zorgelijke fraudemogelijkheden
Phishing, ransomeware, het gijzelen van bedrijfsdata met scrambling… daar is allemaal nog wat aan te doen, maar AI brengt talloze fraudemogelijkheden met zich mee waar we ons met recht zorgen over kunnen maken, zoals de genoemde stem- en intonatie-imitatie. Hoelang duurt het voordat software zelflerend wordt door middel van machine learning, deep learning, AI en self learning algoritmes? De dag dat je “Hi, ik ben een chatbot in opleiding” te horen krijgt, moet nog aanbreken, maar exact deze woorden zul je vást niet horen…
Deze lunchbijeenkomst bij Valdin.
Nijmegen BusinessDigitale wereld