Artikelen
2 december 2019
Lunchbijeenkomst Hotel Haarhuis: ICT en marcom zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
ICT en marketing en communicatie, ook wel marcom genoemd, twee takken van sport die niet meer zonder elkaar lijken te kunnen. Iets waar ook de deelnemers aan onze lunchbijeenkomst in Hotel Haarhuis het roerend over eens zijn. Onder het genot van een hapje en een drankje gaan zij wat dieper op dit onderwerp in, ieder vanuit hun eigen invalshoek.
“Marketing is sinds de komst van social media compleet veranderd”, steekt Ton van wal. “Een verandering waar wij ook met onze opleidingen op in moeten spelen. Niet alleen in de lesstof die we aanbieden, maar ook in wat we van leerlingen verwachten. Alles zelf willen weten is niet meer van deze tijd, het is tegenwoordig veel belangrijker om te weten waar je alles kunt vinden.”
Meer awareness creëren
“De veranderingen zijn inderdaad overduidelijk”, vindt ook Martijn. “Als je het hebt over marketing, dan was dat voorheen veelal een kwestie van het pushen van informatie via het plaatsen van advertenties en dergelijke. Doordat de focus nu is verlegd naar online, kun je veel meer awareness creëren bij een gerichte doelgroep.” “We kunnen tegenwoordig ook eigenlijk niet meer zonder ICT”, gaat Mike verder. “Steeds meer in onze samenleving wordt digitaal. Maar daar hoor je mij natuurlijk niet over klagen”, lacht hij. “Wij zorgen er immers voor dat al die systemen 24/7 blijven draaien.”
Dienstverlening optimaliseren
Dat dat 24/7 zeker een noodzaak is, kan Laura alleen maar beamen. “Zeker als ik kijk naar het hotelwezen. Klanten verwachten steeds meer van onze dienstverlening en dat geldt niet alleen tijdens kantooruren. Ze willen dag en nacht hun kamer kunnen boeken, als gast continu de beschikking hebben over optimaal werkende wifi en als wij daar niet aan kunnen voldoen, lees je dat als hotel meteen terug in de reviews. We zijn ons er zeker van bewust dat we nog wat stappen kunnen zetten, maar er wordt achter de schermen ontzettend hard gewerkt om onze dienstverlening ook op ICT-vlak te optimaliseren. We bestaan inmiddels 101 jaar en hebben een naam hoog te houden!”
Even voorstellen
Laura Winters – Hotel Haarhuis
“Bij Hotel Haarhuis ben ik verantwoordelijk voor de marketing en de ICT. Een zeer uitdagende combinatiefunctie, helemaal sinds we afgelopen jaar zijn overgenomen door een nieuwe eigenaar en er voor ons hotel heel wat mooie ontwikkelingen op de agenda staan.” www.hotelhaarhuis.nl
Ton Visser – GetCertified
“In Arnhem kun je bij GetCertified Opleidingen dagelijks cursussen volgen op het gebied van Microsoft Office, Kantooropleidingen, VCA en binnenkort Talen. Online kunnen zo’n 400 professionele IT en bedrijfsopleidingen worden gevolgd. Daarnaast verhuren we computerlokalen en zal binnenkort “Inburgeren Arnhem” worden geïntroduceerd waar we de taallessen op een innovatieve nieuwe wijze zullen aanbieden.” www.getcertified.nl
Milan Brouwer – BOOOM Digital
“Wat wij bij BOOOM Digital doen? Wij maken toffe websites! Als webdesign bureau kunnen wij onze klanten op dit vlak van A tot Z ontzorgen. Hierbij is elke keer weer de uitdaging om onze klanten de mooist mogelijk website te bezorgen.”www.booomdigital.nl
Martijn Bosmann – REAL Concepts
“Als full service marketingbureau verbinden wij bij REAL Concepts strategie en realisatie. Wij begeleiden onze klanten vol enthousiasme vanuit een strategisch plan naar de uiteindelijke productie van online en offline media in de breedste zin van het woord.” www.realconcepts.nl
Mike Dammer – Mida IT Service
“Mida IT Service is dé ICT dienstverlener voor iedereen. Of het nu gaat om slechts één computer of om honderd, maakt voor ons niet uit. Elke klant is er een met zijn eigen ICT vraagstukken en wij doen er alles aan om die zo goed mogelijk op te lossen.” www.midaitservice.nl
Uitstraling & gebruiksgemak
Het is dan ook heel belangrijk hoe je je als hotel online presenteert. “En dat geldt in feite voor alle ondernemingen”, meent Milan. “Maar niet alleen de uitstraling van je site is van belang, ook het gebruiksgemak speelt een grote rol. Dat is dan ook waar voor ons een belangrijke taak ligt bij het adviseren van onze klanten en het maken van websites. Het oog wil natuurlijk ook wat, maar daarnaast focussen we ons dus zeker op het creëren van een gebruiksvriendelijk product.”
Inspelen op wensen en behoeften
Ontzorgen is volgens het vijftal ook op het gebied van ICT en marcom het sleutelwoord. Laura: “Voor ons alle vijf geldt volgens mij dat het belangrijk is om in te spelen op de specifieke wensen en behoeften van onze klanten.” “Het is dan ook ontzettend belangrijk om de juiste partners te hebben met wie je nauw samenwerkt”, voegt Milan toe. “Alles zelf willen doen is te complex geworden, je ontkomt er dan ook niet aan om zo nu en dan die samen-werkingen op te zoeken en vakspecialisten in te huren als je verder de diepte in wil.”
Digitaal versus persoonlijk
Hoe hard alle ontwikkelingen ook gaan, het gezelschap is het over nog een punt roerend eens: het digitale gebeuren zal voor hen het persoonlijke nooit volledig kunnen vervangen. Mike: “Je wilt toch ook met mensen blijven communiceren en niet alleen ‘contact’ hebben met computers. Maar misschien is dat ook wel een ‘generatie-dingetje’. Als ik zo om mij heen kijk, geldt namelijk voor de jongere generatie toch veelal hoe minder persoonlijk contact, hoe beter.” “Tsja, dingen veranderen nu eenmaal, wat wij er ook van vinden”, vult Ton aan. “Het beste wat je dan ook kunt doen is dat accepteren en er zo goed en kwaad mogelijk in meegaan.” Martijn besluit: “De ontwikkelingen zullen de komende jaren alleen nog maar sneller gaan en daarin bijblijven is voor ons als ondernemers een uitdaging die we niet uit de weg moeten gaan!”
Arnhem Business