Artikelen
4 december 2013
Lunchbijeenkomst van de Kempenaer advocaten bij Modez over de bouw
De derde lunchbijeenkomst van De Kempenaer Advocaten stond in het teken van de praktijkgroep Vastgoed, sectie Bouwrecht en het door haar georganiseerde seminar Tijd & Geld in de UAV 2012. Omdat bouwen een dynamisch proces is, is het van belang dat contractspartijen vooraf heldere afspraken maken over de wijze waarop het bouwproces zal worden doorlopen en met name de wijze waarop de risico’s zullen worden verdeeld.
Met name in de huidige marktomstandigheden is er des te meer redende contracten goed voor elkaar te hebben en daarnaast nieuwe afspraken helder te blijven vastleggen. De advocaten van de sectie bouwrecht adviseren niet alleen aannemers en architecten, maar ook professionele opdrachtgevers zoals overheden. Zij nodigden hun cliënten uit voor het seminar om dit onderwerp nader te belichten.
v.l.n.r.: Hana Dzigal, Björn Ramakers, Angelique van Wissen, Arno van Basten
Björn Ramakers (36 jaar) is een van de elf advocaten van de praktijkgroep Vastgoed. Hij begon dertien jaar geleden bij De Kempenaer Advocaten. Zijn specialisaties zijn Bouwrecht en Aanbestedingsrecht. Hana Dzigal (26 jaar) is sinds 2011 werkzaam bij De Kempenaer Advocaten. Haar specialisaties zijn Bouwrecht en Huurrecht. Voor deze lunchbijeenkomst nodigden zij Angelique van Wissen en Arno van Basten uit, die beiden het seminar Tijd & Geld in de UAV 2012 hebben bijgewoond.
De gasten
Angelique van Wissen (42 jaar) is commercieel directeur bij H. Kroon Aannemersbedrijf B.V. in Arnhem. “Ik ben er al vanaf de oprichting werkzaam, sinds zeven jaar als commercieel directeur. Ons bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met verbouw, renovatie, onderhoud, restauratie en kleinschalige nieuwbouw.” Arno van Basten (38 jaar) van Basten Bouwmanagement is een belangrijke speler in het bouwproces. Hij organiseert het hele bouwproces zodat alle bouwstenen (architect, constructeur, overige adviseurs en het bouwbedrijf) op het juiste moment en op de juiste wijze worden ingezet. Arno is al vijftien jaar werkzaam in de bouwbranche. Hij heeft veel ervaring en startte in 2012 zijn eigen bedrijf. Beiden onderkennen het belang van goede contracten in het gehele bouwproces. “Contractvorming is van belang voor het welslagen van een project. Te vaak wordt gedacht dat het daarbij ophoudt. Minstens even belangrijk is dat gedurende het bouwproces de risico’s herkend en verdeeld worden. Daarvoor is de bouwvergadering. Dit wordt vaak als onnodige juridisering gezien, maar in de praktijk blijkt dat goede afspraken er juist toe leiden dat de contracten in de la kunnen blijven liggen en er geen procedures gevoerd hoeven worden.
Tijd & Geld
De Kempenaer Advocaten is de huisadvocaat van H. Kroon Aannemersbedrijf B.V. en van Basten Bouwmanagement. Angelique vertelt: “We schakelen De Kempenaer Advocaten in bij de contractvorming, van de grotere projecten. Daarnaast ondersteunt en wijst De Kempenaer Advocaten op kleine details en heeft ons op weg geholpen bij dossiervorming gedurende het bouwproces. Niet met als doel om te procederen maar vastleggen en documenteren. Daarnaast bezoeken we ook de seminars die De Kempenaer Advocaten organiseert. In het laatste seminar kwam onder meer de vraag aan de orde wanneer een aannemer recht heeft op uitbetaling van meerwerk. Angelique: “Tijdens de uitvoering vindt er wel eens een wijziging plaats. Bij een budget neutrale oplossing is er verder niets aan de hand. Indien er iets anders gevraagd wordt dan er aangeboden is geeft dit meestal een meerprijs.
In de hectiek van het bouwproces is het vaak al uitgevoerd om de voortgang niet te stagneren. Mede door de seminars van De Kempenaer heeft Kroon een formulier gemaakt waar de meerkosten middels een mailbericht worden gecommuniceerd.
Zo kan er achteraf veel discussie worden voorkomen. Er wordt vaak aangenomen dat je dat extra werk wel even doet. Vaak dient er ook snel te worden gehandeld. Als je daarna een factuur stuurt, heb je een probleem, want er staat niets op papier. Het seminar was vakinhoudelijk goed, je krijgt meer inzicht in zaken en je leert problemen uit te sluiten. De praktijk is dat we te gemakkelijk zaken achteraf op papier zetten en wij leren nu dat je de zaken beter vooraf vast kunt leggen.” Arno vult aan: “De afspraken moeten helder zijn, dat voorkomt veel problemen. In de bouw is men erg gefocust op het werk, op de praktijk, en wordt vaak vergeten een dossier aan te leggen waarin alles vast staat.” Angelique beaamt dit: “Als je dan bij een advocaat aanklopt is toch vaak de eerste vraag of we een dossier kunnen laten zien.”
Arnhem Business