Artikelen
23 maart 2016
Maak het verschil door effectieve zelfmarketing
Een vraag voor elke beginnende ondernemer: hoe zorg je ervoor dat jouw potentiële afnemers je aanbod opmerken. Hoe zorg je ervoor dat jij op hun short-list belandt en daar ook blijft. En minstens net zo belangrijk, hoe zorg je ervoor dat je inspanningen op het gebied van marketing zo efficiënt mogelijk zijn en goed renderen.
Investeer in een goede website
Elke serieuze ondernemer heeft tegenwoordig een eigen website, maar met een website alleen ben je er nog niet. Je website moet voor je werken en dat bereik je door het belang van goede servercapaciteit niet te onderschatten. Je website moet snel toegankelijk zijn en pagina’s moeten snel laden. De structuur van je website moet je bezoeker haast automatisch naar een actie toeleiden, je informatie moet prettig leesbaar zijn en hoog ranken binnen zoekmachines. Steek voldoende tijd in goed geschreven teksten en wek extra interesse met een blog. Je bezoeker moet je geboeid houden.
Wees online aanwezig
Maak gebruik van online nieuwsbrieven en aanbiedingen. Wees actief op social media, maar maak niet de fout door daar alleen maar je aanbiedingen te dumpen. Je wilt niet bekend staan als spammer. Ga juist de interactie aan en presenteer je in diverse fora als probleemoplosser. Plaats ook gerust wat posts met humor; je wordt hierdoor sneller gelezen en elke bezoeker, ook al hoort hij niet tot je doelgroep, heeft een netwerk met wie hij jouw posts kan delen. Gebruik deze mogelijkheden voor gratis reclame.
Wees offline aanwezig
Dit geldt ook voor je offline aanwezigheid. Bezoek borrels van startende ondernemers en doe dit interactief. Gun een ondernemer op een ander gebied dan de jouwe een lead en de kans is groot dat hij aan jou denkt als hij een lead voor jou tegenkomt. Zorg ervoor dat ze je ook kennen. Het zogenaamd ouderwetse visitekaartje doet nog steeds effectief zijn werk. Zeker als zzp’er draait het om jou als persoon en in mindere mate om de producten of diensten die je aanbiedt. De gunningsfactor is cruciaal en door een persoonlijke benadering maak je jouw zelfmarketing effectief. Heb je een online winkel, geef je potentiële klanten dan een brief met kortingscode die ze online kunnen gebruiken.
Bron afbeelding: S. Hofschlaeger / pixelio.de
Arnhem Business