Matzzi
3 september 2024
Maak jouw organisatie duurzaam succesvol!
In 2015 startten Tonny van Hees en Han Ribberink met Matzzi, een onderscheidende naam die bovendien op meerdere manieren is uit te leggen: Matsen/matchen, ze is op een persona te plakken én heeft historische lading. In het Hettitische Rijk was de Matz namelijk een ontmoetingsplek. Elkaar ontmoeten, waarde creëren en saamhorigheid creëren is volgens Tonny voor bedrijven cruciaal voor hun bedrijfscontinuïteit. En dat is precies waar Matzzi bij helpt; Duurzame groei faciliteren voor je organisatie met oog voor mens, de wereld en profit.
Tonny: “Han en ik werkten beiden in verschillende organisaties. Hij is vooral bouwkundig onderlegd, ik bedrijfskundig. We merkten dat huidige businessmodellen niet meer pasten bij veel bedrijven. Die zijn vooral omzetgedreven en gefocust op kosten. Wij voelden ons daar niet prettig bij en besloten te gaan ondernemen met enkele basisuitgangspunten. Zo willen we impact en meerwaarde creëren en zoeken we altijd de balans tussen People, Planet en Profit. Wij vinden het van belang dat je zelf en onafhankelijk waarde creëert. Daarbij moeten de mensen met wie we samenwerken ons energie geven. Dat heeft namelijk echt een positieve invloed op het rendement. En we willen ook lol hebben in wat we doen!”
Drijven op het verleden behoort tot het verleden
“We willen niet alleen dienstverlenende consultancy leveren, maar ook onze klanten hulpmiddelen aanreiken om zélf groeitrajecten aan te pakken. We hebben veel geïnvesteerd in onze train de trainer-methodiek en applicatie. Het gaat er daarbij om hoe je processen inricht én hoe je daarover rapporteert. Met onze applicatie kun je als ondernemer complexe groeiprocessen borgen op basis van Plan Do Check Act én storytelling. Veel ondernemers drijven op successen uit het verleden. Op het moment dat er nieuwe ontwikkelingen zijn, zetten veel bedrijven hun hakken in het zand en doen ze uiteindelijk niks. Daarom implementeren wij nieuwe denkwijzen voor verduurzaming op basis van bestaande macro-economische standaarden.”
Het belang van saamhorigheid en toekomstbestendigheid
“Dit jaar liep ik mee met de Nijmeegse Vierdaagse, ongekend wat een saamhorigheid ik overal zag. In het bedrijfsleven ontbreekt dit helaas nog weleens. Wij werken daarom volgens 3 vraagstukken: Why, How en What. Vraag je ten eerste af waaróm je iets wel of niet doet. Als je dat weet, bepaal je vervolgens hóe je dat wil doen. Tenslotte leg je vast wát je doet, wat ook zorgt voor meer focus. Het MKB vormt de backbone van onze economie, dáár zit de body van ons land. Hier is de impact het grootst en daarom ligt hier onze focus. Als deze bedrijven kijken naar waarom ze iets doen, is dat vaak vanwege toekomstbestendigheid. Wij helpen hen met het opstellen van een People Planet Profit-prioriteitenlijst aan de hand van een aantal factoren. Op basis hiervan weten ze vervolgens heel concreet met welke zaken ze aan de slag moeten. Wij helpen hen in kleine stappen met het zelf creëren van inzicht in wat ze willen, met plannen, actie ondernemen, rapporteren én het verhaal te vertellen.”
Anticipeer op wat er gaat komen, nu kan het nog!
“We doen de lezer een offer you can’t refuse, en bieden bedrijven aan laagdrempelig met onze methode aan de slag te gaan. Dit doen we op basis van 4 stappen: Ten eerste met een MVO-zelfverklaring, waarmee je zelf weet waar je staat. De volgende is een MVO-derdenverklaring, waarbij onze consultants je MVO-zelfverklaring controleren en je low hanging fruit aanbieden waarmee je direct aan de slag kunt. Ten derde bieden we je mogelijkheid om je te certificeren. Tenslotte heb je met die certificering recht op een impactlening.
De rek is eruit
De rek is uit de bestaande methodiek en de wereld wordt steeds onvoorspelbaarder. Als ondernemer wil en moet je de regie in eigen hand nemen, anders verlies je die mogelijk en pakt een ander ‘em. Wij bieden je een mogelijkheid om in de opwaartse spiraal te komen en werpen het touw uit. Grijp dit vooral vast, benut de kansen die er liggen, wordt duurzaam succesvol en zorg voor je toekomstbestendigheid!”
Meer waarde met korting
Eerst zien, dan geloven? Dat kan nu met korting. Wij zijn ervan overtuigd dat maatschappelijke waarde bijdraagt aan financieel rendement. Doe mee (als je durft) en maak impact. Daarin investeren wij graag mee en bieden lezers een korting aan van € 500,- voor de eerste MVO-verklaring.
Meer weten? Kijk op Matzzi.
Nijmegen BusinessDuurzaam