Artikelen
13 november 2014
Marianne Dupont (Accent op Kleur en Stijl) over imago
‘Kleren maken de man of vrouw’ of ‘Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken’. Prachtige clichés en zoals altijd met clichés: 100% waar. Marianne Dupont, image consultant bij Accent op Kleur en Stijl, helpt bedrijven hun professionaliteit en hun deskundigheid ook tot uiting te brengen in de uitstraling van hun medewerkers. Ze ging aan de slag bij Agriterra, met groot succes.
Kees Blokland is directeur van Agriterra. “Wij steunen met inzet van deskundigen uit de Nederlandse agrarische wereld en met geld van de Nederlandse overheid boerenorganisaties in meer dan dertig landen in hun strijd tegen armoede. Dat doen we met zestig medewerkers en een omzet van circa 15 miljoen vanuit een grote deskundigheid op agrarisch gebied.
Tijdens een professionaliseringsslag be-sloten we dat vakmanschap ook wordt gestuurd vanuit de indruk die onze medewerkers maken. Het gaat niet alleen om inhoud, de verpakking doet er wel degelijk ook toe. We kwamen in contact met Marianne Dupont.
Imago en uitstraling
Marianne: ‘Voor Agriterra startten we met een plenaire sessie over imago en uitstraling. Hiermee maakten we de medewerkers bewust van wat imago is en doet. Bij jou, maar ook bij de ander. Hoe ervaar je mensen, hoe reageren we op elkaar en waar wordt dat proces door beïnvloed? Daarna stuurde iedereen persoonlijke foto’s in van haar of zijn outfit. In persoonlijke adviezen en sessies gingen we nader in op kleurgebruik en kledingstijl.
Hoe bereik je een correcte zakelijke uitstraling, waar let je op bij de aanschaf van een kostuum of rokje met jasje? Welke rol speelt het gebruik van stoffen, model en stijlen hierbij? Welk effect hebben kleuren op de persoonlijke uitstraling, maar ook op de omgeving. Wat zijn zakelijk goede kleurcombinaties en welke kleuren kun je beter niet kiezen?
Een half jaar geleden hebben we met een algemene evaluatiesessie het traject afgesloten. De meeste deelnemers waren heel enthousiast, sommige minder, maar er trad bij ieder een proces van bewustwording in. Het gevolg was een duidelijke verandering in kleedgedrag. Bij de adviezen is altijd rekening is gehouden met ieders persoonlijke kenmerken en voorkeuren.”
Beter?
De cruciale vraag is of door het hele traject de organisatie is verbeterd. Kees Blokland: “Dat is moeilijk te meten, het is in elk geval veel leuker geworden. Medewerkers kleden zich professioneler en dat heeft zeker gevolgen voor onze deskundige uitstraling en gevoel voor loyaliteit. En als de werkomgeving verbetert, krijg je vanzelf een positieve bijdrage aan het algemene resultaat van de organisatie. En daar gaat het om.”
Kijk voor meer informatie op www.accentopkleurenstijl.nl en www.agriterra.org
Nijmegen Business