Artikelen
7 oktober 2014
Marius Nabuurs stond mede aan de wieg van Businessclub JVC
Marius Nabuurs (67 jaar) met zijn broers Tonny, Jac en Henk mede-grondlegger van Nabuurs Peugeot doet het wat rustiger aan. Hij is nog maar vier dagen per week op de zaak te vinden. “De jongere generatie moet het nu doen. De zaak is nu in handen van Jeroen (aftersales, zoon van broer Henk), Miranda (commerciële zaken, dochter van broer Tonny) en Ilse (financiën, dochter van Marius). En dat gaat goed.”
Het begon allemaal in januari 1964 toen Tonny in Haps in een garage van een neef (Nabuurs Transport) met een autobedrijf begon. Vader was boer en veehandelaar en de zonen hadden daar niet zo’n trek in. “In juni van dat jaar kwam ik erbij, mijn broers Jac en Henk volgden eind jaren zestig. We startten als een universeel bedrijf en subdealer van Ford. We investeerden, kochten een tankstation in Cuijk, gingen naar Nieuw-Bergen, waren dealer van Mercedes, Simca (later Peugeot) en Mazda, zaten in Veghel en Grave, bouwden nieuw in Uden en Cuijk, kortom we waren er druk mee. Op dit moment hebben we drie vestigingen in Cuijk, Uden en Venray als Peugeot-dealers.”
Mond-tot-mondreclame
Er is veel veranderd sinds 1964. “Niet te vergelijken”, vertelt Marius. “Vroeger moest je erop uit om te verkopen, was je elke dag op pad en deed je voornamelijk ’s avonds zaken, want veel klanten waren boer en die hadden alleen ’s avonds tijd. Tegenwoordig speelt internet een grote rol en weten klanten vaak meer over een auto te vertellen dan jij. Ik vond het mooi werk, verkoop zat mijn het bloed, ik heb het altijd als een hobby gezien. Vijf keer bij een klant langs gaan voordat hij uiteindelijk toehapt, de markt in de gaten houden, kijken waar kansen liggen, zaken doen met autorijscholen, want als er iemand was geslaagd had je een kans om een auto te verkopen. Toen leefden we voor een belangrijk deel van mond-tot-mondreclame. Mensen waren tevreden over het merk en onze dienstverlening en vertelden dat verder. Dat speelt overigens nog steeds een rol, daarom maak ik graag een praatje met oude klanten.”
Andere tijden
Dat tijden zijn veranderd en dat is voor iedereen duidelijk. “De verkoopcijfers gaan richting de aantallen van 1969. Dat heeft zijn redenen. Natuurlijk de economie en de terughoudendheid van consumenten om geld uit te geven, maar ook de levensduur van auto’s speelt een rol. Bovendien was een auto vroeger een echt hebbeding, een bewijs van succes. Tegenwoordig is het steeds vaker een gewoon vervoermiddel, niet meer dan dat. Daar liggen volgens mij de knelpunten. Overigens lijdt iedereen onder dezelfde slechte markt, dus we gaan gewoon door.”
Businessclub JVC
Marius kan zich de start van Businessclub JVC nog goed herinneren. “Ik werd uitgenodigd door Jac Hofmans en Tiny van Os. Of we sponsor wilden worden, hebben we gedaan, als een van de eerste. Ik heb de bijeenkomsten altijd trouw bezocht, niet alleen omdat ze goed werden georganiseerd, maar ook omdat de opkomst altijd groot was. Ik kom er niet meer zo vaak, ook dat is de taak van de nieuwe generatie. “
Nijmegen Business