Mark Huisman Logistics B.V.
8 augustus 2022
Mark Huisman Logistics B.V. is klaar voor meer diversiteit!
Mark Huisman Logistics B.V. heeft sinds 2019 een enorme groei doorgemaakt. Men ging van 18 naar 40 trailers en het medewerkersbestand werd sterk uitgebreid. Daardoor heeft eigenaar Mark Huisman een flink aantal taken uit handen kunnen geven. “De doelstelling daarvan is dat het bedrijf zelfstandig moet kunnen opereren en niet meer van mij afhankelijk is als het neerkomt op de dagelijkse gang van zaken. Alle kennis in mijn hoofd wil ik concreet maken voor anderen.” Een groep internationale studenten van de Haagse Hogeschool verwoordde het ooit als volgt: “How do we get all Mark’s knowledge out of his brain?”
Samenwerken met studenten vindt Mark het leukste dat er is. Zijn vader was in zijn tijd ook al volop aan het pionieren op ICT-gebied. Iets met een appel en een boom… Mark: “Momenteel ben ik samen met een student van de HAN een geheel nieuw transport managementsysteem (TMS) aan het schrijven. Ik wil het TMS uiteindelijk op de markt brengen, zodat kleinere startende bedrijven er met een relatief lage instap van kunnen profiteren. Ik zie namelijk graag een community waarin ervaringen met elkaar gedeeld worden. De basis van transport is en blijft CMR (Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route) en die vind ik in geen enkel TMS terug. Het opzetten van het TMS is een langdurig project, maar begint nu dusdanig vorm te krijgen, dat ik hoop het dit jaar in gebruik te kunnen nemen.” Dat doet Mark er dus ook nog “even” bij.
Enthousiasmerende roadshows
En alsof hij het nog niet druk genoeg heeft, bezoekt Mark daarnaast met een roadshow scholen om met workshops de jeugd te enthousiasmeren voor de logistiek. “Inmiddels hebben we met de roadshow landelijke dekking. Per direct zou ik graag een aantal invalchauffeurs in dienst nemen.”
Transformatie
Net als bij veel andere ondernemingen is tijdens corona het vaste team min of meer uit elkaar gevallen en heeft Mark Huisman Logistics B.V. ook qua medewerkers een behoorlijke transformatie ondergaan. “Je zou gerust kunnen stellen dat we als bedrijf onze oude jas uit hebben gedaan en een nieuwe hebben aangetrokken”, aldus Mark. “De kern is er nog, maar alles daaromheen is vernieuwd. Sinds corona is de detailhandel qua transport gigantisch toegenomen, want steeds meer fysieke winkels sluiten. Ook al opereren we niet in die B2C-markt, we zijn wel aan het bekijken welke weg we eventueel in moeten slaan. De uitbreiding van ons warehouse is daar een concreet voorbeeld van.”
Warehouse: B2B én B2C
“We zijn warehousing breder gaan uitrollen”, vervolgt Mark. Wordt tot nu toe zo’n 80% van de opslagmogelijkheden door de B2B-sector benut, in de toekomst hoopt men ook de B2C-sector verder aan te spreken. “In januari 2021 begon een van de bestaande opdrachtgevers flink te boeken en al snel volgden er meer. Intussen was ik ook volop nieuwe business aan het genereren, dus we zagen het bedrijf op raketsnelheid veranderen.” Mark Huisman Logistics B.V. is dus in korte tijd hervormd. “Voorheen was ik voor 18 gezinnen verantwoordelijk, nu voor 35. Het bijltje erbij neergooien is wat mij betreft geen optie. Werknemers en opdrachtgevers vertrouwen op me.” Niet voor niets zijn de gehanteerde kernwaarden bij Mark Huisman Logistics B.V. vernieuwing, openheid en respect. De ‘keien’ (pijlers) die de kernwaarden moeten dragen zijn samenwerken, structuur en plezier.
Diversiteit
Mark Huisman Logistics B.V. ziet graag meer diversiteit aan opdrachtgevers die gebruikmaken van het warehouse. Op het moment dat ik Mark spreek, wordt een vierde opslag met 3.800 extra palletplaatsen ingericht. “We hebben het standaard palletwerk, maar ook veel incourante goederen. Dan gaat het over afwijkende maten en gewichten. Zowel binnen- als buitenopslag is mogelijk.”
Continuïteit
Toch is niet álles veranderd bij Mark Huisman Logistics B.V. Het vervoeren van (deel)ladingen naar Spanje en Portugal doet men nog altijd met heel veel plezier. En inmiddels is daar een rijtje andere Europese bestemmingen aan toegevoegd. “Dagelijks rijden bijvoorbeeld een vijftiental van onze vrachtwagens in Duitsland. Ze rijden helemaal tot aan Tsjechië en Slowakije, Oostenrijk, Hongarije en Italië. Maar omdat we vanaf dag één van Polen en Noordoost-Duitsland via Nederland naar diverse specialistische gebieden in Spanje en Portugal reden, is onze passie voor die twee zuidelijke reisdoelen onverminderd groot.”
Meer weten? Kijk op Mark Huisman Logistics B.V.
Nijmegen BusinessTransport en Logistiek