Artikelen
30 september 2015
Maya Smits (directeur MKB bij ING Nijmegen) kijkt vooruit en ziet kansen
Hoe bereid je een bedrijf voor op de toekomst? Door kansen te zien en vooruit te kijken, aldus Maya Smits, directeur MKB Nijmegen van ING. De bank fungeert hierbij graag als sparringpartner voor ondernemers. Daarom organiseerde zij op 21 september een Roadshow, met als thema de toekomstbestendige onderneming.
ING is een bank die dichtbij de ondernemers staat en vanuit die gedachte worden regelmatig bijeenkomsten rond belangwekkende onderwerpen, de zogenaamde ‘ronde tafels’, georganiseerd. Hieruit ontstond het idee om een Roadshow te organiseren voor het MKB in de regio Nijmegen. Directeur MKB Maya Smits: “Het MKB is de motor van Nederland, zo zien wij dat. Daar willen wij heel graag aan bijdragen, onder andere door onze kennis te delen via evenementen. ‘Is uw onderneming future proof?’ is de centrale vraag tijdens de Roadshow. We hopen ondernemers te triggeren met sprekers als Annemarie van Gaal en Maurice van Sante van het ING Economisch Bureau.
En natuurlijk is er ook de mogelijkheid om te netwerken, want we vinden het belangrijk om ondernemers met elkaar in contact te brengen.” Maandag 21 september vond bijvoorbeeld de Roadshow plaats bij Slot Doddendael te Ewijk.
Verbinding
Ondernemers verbinden is één van de persoonlijke doelen van Maya Smits. Sinds ruim drie jaar is zij directeur MKB en in die tijd heeft zij veel ondernemers gesproken. “Ik kom zelf uit een ondernemende omgeving, dat helpt mij om de taal van de ondernemer te spreken. Iedere ondernemer heeft zijn eigen verhaal en visie en het is heel mooi dat je daar als bank iets aan kan bijdragen.” Smits is zeer actief in de regio: Nijmegenaren kunnen haar tegenkomen op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, businessclubs en bedrijvenverenigingen. “Ik ontmoet graag ondernemers om erachter te komen wat er speelt. Daarom heb ik ook nog steeds mijn eigen klantenportefeuille. Maar ik doe het zeker niet alleen: ons team van relatiemanagers is daarbij heel belangrijk. Samen helpen we de klant in zijn ambitie om verder te komen, met behulp van onze kennis.”
‘Heb je een goed onderbouwd businessplan? Kom dan vooral langs!’
Laagdrempelig
De relatiemanagers komen graag bij klanten over de vloer, maar ook bij de ING-kantoren is men meer dan welkom. “We hanteren ruime openingstijden, zodat mensen gemakkelijk even langs kunnen komen of kunnen bellen. Die toegankelijkheid en laagdrempeligheid is heel belangrijk in deze 24-uurseconomie.” Smits moedigt ondernemers aan om zeker langs te komen wanneer zij een goed idee of plan hebben. “Heb je een goed onderbouwd businessplan? Kom dan vooral langs. ING is er wel degelijk ook om krediet te verstrekken. We merken dat we weer meer kredietaanvragen krijgen, ondernemers zijn weer bereid om te investeren.”
Ambassadeurs
Advies over innovatie, groei, export, bedrijfsoverdracht en internationaal zakendoen: de dienstverlening van ING gaat veel verder dan alleen betalingsverkeer. Er is bovendien veel kennis van verschillende sectoren in huis. De bank begrijpt met welke uitdagingen ondernemers vandaag de dag te maken krijgen en speelt hierop in met de verschillende diensten. “Hoe creëer je duurzame groei? Hoe regel je zaken het buitenland?
En hoe blijf je investeren in je bedrijf? Met zulke zaken denken wij graag mee. En ING staat natuurlijk voor kansen zien, dus dat adviseren wij onze klanten ook: sta open voor kansen. We merken dat ondernemers die denkwijze waarderen en dat we daarmee ambassadeurs creëren. Ik hoor vaak dat ondernemers onze betrokkenheid, gedrevenheid en verstand van zaken waarderen.”