Artikelen
12 september 2017
Melis Logistics: Klaar voor de toekomst met verbreding door warehousing
Anderhalf jaar geleden brandde het pand van Transportbedrijf Melis tot de grond toe af. Je kan dan in zak en as gaan zitten of de rug rechten en doorgaan. Marwin Melis deed het laatste. Binnen drie uur had hij Melis op de rit en was het bedrijf weer operationeel. Onder de hashtag #Melisopderit overstroomde social media met vele steunbetuigingen. Een extra stimulans. Het toont karakter om in dit drama van formaat ook kansen te zien. En dat ziet Marwin…
‘Focus op de dag van morgen en durf beslissingen te nemen’
Knop om
Marwin: “12 jaar geleden ging ik aan de slag in het transportbedrijf van mijn vader. 12 dagen later overleed hij en nam ik de zaak over. In 12 minuten brandde het bedrijf af. In 12 uur moest ik beslissen wat ik ging doen. Bij elke 12 heftig, maar je moet door. Ik heb na de brand de knop omgezet. Redden wat er te redden valt. Ik had maar één doel: voor de klanten moeten de chauffeurs zo snel mogelijk weer op de rit zijn. Binnen drie uur hadden we dat voor elkaar. Gelijktijdig moet je onder grote druk een strategische beslissing nemen over de toekomst van je bedrijf. Jeroen Helder van JCR Architecten zat direct aan de tekentafel. Aan-nemersbedrijf Bumé sloeg aan het rekenen om het pand te herbouwen. De vergunningaanvraag ging meteen de deur uit. Tot ik na zes maanden besloot het anders te gaan doen.”
‘Ik verzamel mensen om me heen die goed zijn in andere dingen dan ik’
Durf te beslissen
Het kenmerkt het karakter van Marwin. Focussen op de dag van morgen en niet blijven hangen. Beslissen wanneer je beslissen moet. Marwin: “Als ondernemer heb je dagelijks tien keuzes te maken. Je kunt een moeilijke beslissing uitstellen, maar daarmee kom je niet verder. Ik neem liever een verkeerde beslissing dan geen beslissing. De consequenties van een verkeerde beslissing zorgen voor nieuwe vragen. Die los je op en gaat door. Door de brand zijn we tijdelijk elders gehuisvest. De divisie Truckherstel zit nu afgezonderd van Melis Logistics aan de Dijkgraaf 26. Een perfecte locatie. Truckherstel is een commerciële werkplaats voor spuitwerk, carrosseriewerkzaamheden en belettering voor vracht-wagens. Waarom zou ik dat verhuizen naar ons nieuwe pand als het nu optimaal bereikbaar is aan de A12? Voorheen zaten beide divisies bij elkaar, nu niet meer. Dat biedt wel perspectief voor een andere invulling van de ruimte.”
Enorm warehouse
“Nu bouwt Bumé een CO2 neutraal kantoor en een logistieke bedrijfshal met 3.000 palletplaatsen, een cross dock gedeelte voor overslag en opslagruimte. Duurzaamheid is voor ons essentieel. We opereren lean en zijn zelfvoorzienend door onder andere gebruik te maken van luchtwarmte. Bovendien hebben we 150 zonnepanelen. Overigens hebben we met verbeterd rij-gedrag de GreenStar behaald. De kantoorruimtes zijn huiselijk en licht. Melis Logistics heeft een open cultuur met korte lijnen. Iedereen is even belangrijk. Dat zie je terug in het interieur. We hebben een professioneel Warehouse Management Systeem aangeschaft. Dat is een forse investering. We kunnen nu supply change voor bedrijven uit handen nemen. Het opslaan van goederen, voorraadbeheer en het vervoer. We bieden hiermee een oplossing voor bedrijven met ruimtegebrek, met houdbare seizoensproducten (schaatsen, grasmaaiers, zwembaden, etc.) of producten met flexibele vraag. Ook bedrijven die zich willen richten op hun core business en het logistieke proces uit willen besteden, kunnen bij ons terecht. We hebben nog geen klanten op dit gebied, maar het fundament van Melis Logistics is goed. Ik durf dan zo’n beslissing wel te nemen. Overigens is hiermee de bouw wel enorm vertraagd en moest het begintraject opnieuw. Dat kost geld, maar dat is dan maar zo. Dat verdienen we wel terug.”
‘Chauffeurs leiden we zelf op en krijgen baangarantie’
Baangarantie
Transportmanager Nick Broekhuysen: “Dit is echt Marwin. Hij durft te beslissen. Dat zie je terug in heel zijn handelswijze. Als we een nieuwe opdrachtgever binnenhalen, betekent dat chauffeurs in dienst nemen en vrachtwagens aanschaffen. Waar een ander bedrijf daar eerst eens over na gaat denken, schakelen wij meteen.” Marwin: “Deze groei moet wel gefinancierd worden. Melis Logistics is een kapitaalkrachtig bedrijf waarin de bank vertrouwen heeft. Ons wagenpark is daarom jong. Dat is prettig voor de chauffeurs. Die rijden met goed en veilig materiaal.” Nick: “Goed personeel vinden, wordt overigens wel lastiger. Dit heeft geleid tot de start van Melis Driving
Academy. We hebben hiervoor speciaal een lesbakwagen voor rijbewijs C en een lestrekker-oplegger voor rijbewijs CE aangeschaft. We leiden momenteel tien chauffeurs zelf op en ze krijgen baangarantie met een jaarcontract. Wij investeren niet alleen in materiaal maar ook in mensen. Onze chauffeurs kunnen doorgroeien naar chauffeur bakwagen met aanhanger. Degenen met diesel in hun bloed gaan voor LZV-chauffeur: lang zwaar voertuig met dubbele aanhanger. Dat is zweten op de weg en ontzettend knap om zo’n vrachtwagen te besturen. De vraag naar chauffeurs en wielen wordt alleen maar groter. Wij leveren dat. Door groei, ontstaat groei. Het betekent dat iedereen zich hier kan ontwikkelen. Naar ideeën wordt geluisterd. Dat maakt het werk uitdagend. Wij zijn trouwens nog altijd op zoek naar chauffeurs of mensen die zich willen omscholen.”
Veranderende rol
Marwin: “Mijn rol verandert. Ik houd me steeds meer bezig met de strategie en new business. Ik ben meer adviseur. Ik verzamel mensen om me heen die goed zijn in andere dingen dan ik. Ik geef ze de ruimte en verantwoording. Het familiaire gevoel willen we blijven behouden. Als familiebedrijf trekken we families aan. Hier werken vijf vaders en zoons die op een vrachtwagen rijden. Volgend jaar bestaat Melis Logistics 100 jaar. Dat gaan we groots vieren gelijktijdig met de opening van het nieuwe pand in oktober 2018.”
De verwachting is dat het nieuwe pand op 5 december 2017 gereed is. Op pakjesavond. Hoe kan het ook anders?
Meer weten? Kijk op www.melistransport.nl en www.truckherstel.nl
Arnhem Business