Artikelen
14 juli 2015
MijnKennis, is de kennis voor de ondernemer
Ondernemers moeten ondernemen, doen waar ze goed in zijn. Maar om een onderneming draaiende te houden wordt een breder beroep op hen gedaan. Ze krijgen te maken met vraagstukken op allerlei vlakken (van financieel tot juridisch, van sociaal tot commercieel). Vraagstukken die met elkaar in verbinding staan en niet los van elkaar beoordeeld kunnen worden.
Hans Arentsen: “Daarom bestaat er behoefte aan een partner met brede kennis van zaken. MijnKennis is de partner voor ondernemers. MijnKennis ondersteunt bij en adviseert ondernemers bij het ondernemen. Met antwoorden op vragen die verder gaan dan alleen een specialisme. MijnKennis zorgt ervoor dat de focus op het ondernemen blijft. Daar waar het hart van de ondernemer ligt!”
Het idee voor MijnKennis is ontstaan uit gesprekken, sparringsessies met ondernemers. Hans Arentsen is directeur van MijnKennis: “We kregen vanuit de markt het signaal dat ondernemers teveel tijd kwijt waren met randvoorwaardelijke zaken. Men kon zich niet meer focussen op hun eigen business, de reden waarom ze eigenlijk een onderneming waren gestart. Het ondernemen waar hun hart ligt. In 2014 zijn we gestart met MijnKennis, een organisatie die maakt dat de ondernemer weer kan ondernemen.”
Lange termijn
De vraag is natuurlijk hoe MijnKennis het verschil voor de ondernemer maakt. “De ondernemer die zich het liefst focust op het ondernemen… maar hoe houdt hij zijn bedrijf gezond? Laat ik als metafoor de gezondheidszorg nemen. De ene keer word je doorverwezen naar de hartspecialist, of naar een reumatoloog of… Er wordt op dat moment maar één specifieke vraag geïsoleerd. De vraag is of deze specialist de klacht kan verhelpen. En als dat niet lukt? Tja, dan word je doorverwezen. Voor dat je het weet ben je enkele bezoeken, maanden verder terwijl je in het ongewisse blijft van de volgende stap in je genezing. MijnKennis lost dit op door naar het hele bedrijf te kijken en daarbij de verbanden te leggen en totaaloplossingen aan te dragen. Daarbij neemt MijnKennis ook de verantwoordelijkheid van de vervolgstappen die genomen worden, zodat je als ondernemer kunt focussen op waar je goed in bent namelijk het ondernemen. MijnKennis gaat voor de lange termijn relatie, samen werken aan het gewenste resultaat. Als je inzoomt op de deelaspecten van de onderneming heeft MijnKennis deskundigheid en overzicht over de onderdelen, zoals personeels- en arbodienstverlening, verzekeringen, juridische kwesties, notariaat, accountancy en natuurlijk marketing en verkoop. De specialisten van MijnKennis zorgen voor samenhang voor de klant.”
“MijnKennis gaat voor de lange termijn relatie, samen werken aan het gewenste resultaat”
Yolanda Kuis
Yolanda Kuis is één van die specialisten. Zij studeerde klinische psychologie en specialiseerde zich later als arbeids- en organisatiedeskundige. “Mijn doel is het om mensen gezond, veilig en prettig te laten werken, zodat ze – natuurlijk ook in het belang van de organisatie – duurzaam inzetbaar zijn en blijven. Daarom kijk ik niet alleen naar de mens, maar ook naar de organisatie waarin hij opereert. Ik word vaak ingeschakeld bij risico-inventarisaties, bij de aanpak van werkdruk, of bij grensoverschrijdend gedrag, bijvoorbeeld bij agressie in zorginstellingen of bedrijven. Mensen worden gemiddeld ouder, blijven langer werken, dus helpen wij ondernemers daar de juiste preventieve voorwaarden voor te scheppen. Er zijn namelijk talloze manieren om daar goed mee om te gaan. Zo voer ik onder meer gesprekken met leidinggevenden, ik leer hen bijvoorbeeld moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken, zoals frequent verzuim. Dat doe ik voor zeer uiteenlopende klanten, groot en klein, uit verschillende branches. Dat is niet alleen leuk werk, het is ook uitermate succesvol.”