NACIONAL
2 november 2023
NACIONAL is zoveel méér dan een toprestaurant
Dat je bij NACIONAL heerlijk kunt eten, werd vorig jaar nog eens extra onderstreept én beloond met de Horeca Award. Daarmee werd NACIONAL restaurant van het jaar in de gemeente Nijmegen en derde in de provincie Gelderland. De verfijnde gerechten, smaakvolle inrichting en ontspannen sfeer typeren eigenaar Sebastiaan Nijhuis. “NACIONAL is een lokaal punt waar mensen, culturen en smaken elkaar ontmoeten en zich verbinden en inspiratie opdoen onder het genot van koffie, thee, lunch, borrel en diner.”
Aan Waalkade 1, op misschien wel het mooiste plekje van Nijmegen met een schitterend uitzicht over de Waal, huist het restaurant met een prachtige inrichting. De hoofdtoon is wit, de materialen doen zacht en natuurlijk aan en de accessoires voor de aankleding zijn opvallend in hun design. Je stapt binnen in een oase van sereniteit, waar tegelijk van alles gebeurt. Ook al is de ruimte ‘clean’ en wit, deze voelt toch warm en gezellig aan. “Ik zit altijd hoog in mijn energie en mijn hoofd stroomt over van de ideeën. Deze ruimte geeft me erg veel rust en is voor mij een veilige thuishaven”, aldus Sebastiaan. “Het is een verlengstuk van wie ik ben en hier voel ik me comfortabel. Als de mensen met wie ik werk zich ook comfortabel voelen, straalt dat af op de gasten. En vandaaruit kunnen alleen maar mooie dingen gebeuren.”
NACIONAL: more than food and wine
Sebastiaan is bijzonder ondernemend en dat NACIONAL zoveel méér is dan een restaurant blijkt uit uiteenlopende zaken. “Geregeld vraagt iemand me waar ik bijvoorbeeld mijn stoelen vandaan heb. Of iemand vindt een specifieke vaas erg mooi. Nagenoeg al onze interieuritems zijn, met input van mijzelf, ontworpen door Eric de Bruijn en zijn ook te bestellen. Eric is van origine Nijmegenaar en emigreerde twintig jaar geleden naar Portugal. De items worden daar gefabriceerd, in een atelier worden alle meubels en vloerkleden op maat gemaakt. Als ik op deze manier een stukje van mijn blijheid, van mijn gevoel aan mensen mee kan geven, dan doet me dat goed. Uiteraard eerst in het restaurant, desgewenst daarna nog met de interieuritems die ze kunnen bestellen.”
Creatief en out of the box-denken
Sebastiaan krijgt regelmatig vragen of voorstellen die businesswise weliswaar interessant zijn, maar niet passen bij waar NACIONAL naar toegegroeid is. Anders was het toen Sebastiaan de vraag kreeg van een internationaal bedrijf uit Nijmegen of hij kerstpakketten en relatiegeschenken voor hen wilde verzorgen. “Die vraag ben ik nu aan het onderzoeken, want ik ben wel van mening dat, in het segment waarin we ons begeven, enkel custom made past binnen het concept van NACIONAL. Het moeten producten zijn die mensen ook echt kunnen gebruiken, aangevuld met bijvoorbeeld een persoonlijke dankbrief. Jij als ondernemer vindt het wellicht leuk om het logo van je bedrijf ook tijdens de kerstvakantie overal om je heen te zien, maar je moet je afvragen of dat ook voor je medewerkers geldt. Zij willen tijdens een vakantie juist loskomen van hun werk. Gun hen die rust.”
Voorproefje eventkalender
Intussen stoomt Sebastiaan verder. “We zijn momenteel druk met het invullen van onze eventkalender voor het najaar. Naast de reguliere (business) lunches en groepsdiners organiseren we speciale avonden.” Zo is er de GrandPrix NACIONAL in november. Op veler verzoek keert dit event terug. In iets andere vorm weliswaar. “Dit keer serveren we geen 25 rondes amuses, maar een 15 gangen chefs menu begeleid met bijzondere wijnen.” En op 15 december kun je je laten inspireren en verrassen door een vijfgangen pre Christmas diner. Huis-DJ Mika H brengt je daarbij moeiteloos in kerststemming!
Let’s talk business
NACIONAL beschikt over 60 stoelen, maar biedt binnen ruimte aan wel 120 tot 160 personen. Je kan hier perfect je nieuwe product presenteren, een borrel organiseren, van een zakenlunch genieten of jaarafsluiting vieren. Wat je plannen ook zijn, de gastvrijheid is voor Sebastiaan altijd hetzelfde: “Gastvrijheid is voor mij: de wensen van de gast in vervulling laten gaan, nog vóórdat diegene deze kenbaar heeft gemaakt. Verdiep je daarvoor oprecht in de gast: wat heeft iemand nodig en wat voor energie straalt diegene uit? En vervolgens: hoe kunnen wij een meerwaarde zijn, hoe kunnen we het niveau dat de gast verwacht nóg verder verhogen, zodat de gast euforisch de deur uitgaat?”
Meer weten? Kijk op NACIONAL.
Nijmegen BusinessGastvrijheid