Artikelen
8 november 2013
Nederlands Openluchtmuseum zet in op partnerships
Arnhem Business bezoekt dit jaar samen met Marie-Louise Buckens van het Convention Bureau bijzondere locaties in de regio Arnhem die aangesloten zijn bij Convention Bureau Arnhem- Nijmegen. Deze uitgave is het de beurt aan Kees van Rossum Du Chattel, commercieel manager van het Nederlands Openluchtmuseum.
Het Nederlands Openluchtmuseum, wie kent het niet. Toch gaat ook daar de crisis niet ongemerkt voorbij. “Zeker in de zakelijke markt merken we dat. We doen er echter alles aan om partijen aan ons te binden. Wij bieden een authentiek product met ouderwetse service en gastvrijheid. Zoals de herbergier van vroeger: die leverde kwaliteit op een heel eigen manier. Met karakter en gebaseerd op vertrouwen.
Onze horeca-locaties zijn sinds 2013 EKO-gecertificeerd. Dat betekent dat minimaal 40% van onze inkoop gecontroleerd biologisch moet zijn. Dat is best een klus, maar het maakt wel heel duidelijk waar wij als museum voor staan: ambachtelijk, duurzaam en biologisch.
Fijn voor de individuele bezoeker, maar voor (semi)overheden is het zelfs een belangrijke onderscheidende factor.”
XL-partijen
Grote partijen met minimaal 1000 gasten, bestaan ze nog? “Jazeker, wij organiseren – zomer en winter – relatiedagen, bedrijfsjubilea en andere partijen voor grote groepen. Wel minder dan een aantal jaren geleden, maar ze zijn er beslist.
Onlangs vierde het bedrijf GMB uit Opheusden zijn 50jarig jubileum in ons museum met een tweedaags evenement. Een informatieve ontvangst voor relaties en een feestelijke familiedag voor medewerkers, in totaal 1400 gasten. Het bedrijf presenteerde heden, verleden en toekomst in een ‘tijdelijke tentoonstelling’ over het bedrijf. Zo was er een historische dragline uit de begintijd te bewonderen, maar ook een hypermoderne vrachtwagen op biogas. Daarnaast waren er allerlei leuke extra activiteiten zoals smeden voor kinderen, een spannend smokkelspel en een bierproeverij in onze brouwerij.
Wij zijn sterk in maatwerk dat – passend binnen onze museale programmering – leidt tot tevreden gezichten bij alle partijen.
Partnerships
Partnerships gaan nog een stap verder. Kees van Rossum Du Chattel gelooft er sterk in. “Je brengt expertise bij elkaar en dat zorgt niet alleen voor een geslaagd evenement, maar ook voor spin-off. Dat vraagt om een intensieve aanpak die in de organisatie breed moet worden gedragen omdat je echt als een team opereert.”
Een voorbeeld is ‘Beleef Landleven’ op 13,14 en 15 september. Tijdens dit evenement, dat vorig jaar 20.000 bezoekers trok, ontmoeten de ambachten en historische presentaties uit het museum hun moderne equivalent zoals die ook maandelijks in het succesvolle magazine wordt gepresenteerd. Deze aanpak voegt voor alle partijen waarde toe; voor de bezoeker, het museum en de samenwerkingspartner”.
Arnhem Business