NEXT Bedrijfsartsen
20 december 2023
NEXT Bedrijfsartsen brengt organisaties en hun medewerkers in beweging!
NEXT Bedrijfsartsen is van start gegaan op 1 april 2020 en is sindsdien een persoonlijke en meedenkende arbodienstverlener, gericht op beweging. Onderscheidend door hun multifocale dienstverlening waarmee ze organisaties in de volle breedte al naar gelang de vraag en de (groei)ambitie kunnen ondersteunen en helpen ontwikkelen. Eigenaars-directeurs Johan Spierings en Claudia te Velthuis vertellen er graag meer over.
Om ons staande te houden in een alsmaar sneller veranderende omgeving waarin we op steeds hogere leeftijd aan het werk blijven is aanpassingsvermogen, -het in beweging blijven- noodzakelijk. Beweging is hier letterlijk te nemen en overdrachtelijk.
G.R.O.W.!
“Beweging benaderen we zowel vanuit de werkgever als werknemer. NEXT heeft hiervoor het zogenoemde G.R.O.W.-model ontwikkeld, wat staat voor Gezamenlijk Resultaat- en Ontwikkelgericht Werken. Dat gebeurt aan de hand van de ambities van de betreffende organisatie.”
Vanuit het G.R.O.W.-model biedt NEXT haar verschillende diensten aan: Arbodienstverlening en de inzet van bedrijfsartsen, de NEXT Portal (het online verzuimmanagementsysteem), het NEXT Level Casemanagement, (preventieve) arbeidsdeskundige advisering, leefstijladvisering (NEXT heeft een eigen leefstijlarts in dienst), keuringen en medisch onderzoek en last but not least Arbo on Stage, van waaruit NEXT diverse trainingen en theatervormen aanbiedt, van communicatietraining, workshop of game format voor leidinggevenden tot de Grote Duurzame Inzetbaarheidsshow voor werkgevers en werknemers.
“We brengen organisaties in beweging door ze te ondersteunen daar waar nodig; Geen dubbel werk, maar samen sterk. Door bijvoorbeeld onze arbodienstverlening te combineren met de activiteiten uit ons trainings- en theaterbedrijf helpen we organisaties op een ludieke manier, in zowel het ontwikkelen van hun leidinggevenden als het inspireren van hun medewerkers.”
Onnodig medicaliseren voorkomen
NEXT is ervan overtuigd dat inzetbaarheid intrinsiek vanuit de medewerker komt. Als organisatie / leidinggevende kun je wél helpen: wat ga je doen om inzetbaar te blijven en wat kunnen wij doen om dat te ondersteunen? “We proberen alle medewerkers en leidinggevenden binnen organisaties in beweging te houden door niet onnodig te medicaliseren”. Er zijn verschillende redenen om je ziek te melden. Je kunt griep hebben of een andere beperking met een medische oorzaak. Maar geregeld melden mensen zich ziek, terwijl er eigenlijk een andere reden is waarom ze niet kunnen werken. Die reden is heel invoelbaar, maar niet medisch. Denk aan mantelzorg, een ziek kind of heftige situatie waarin je je partner of familie bij moet staan.
“Als organisaties echter geen open en veilige cultuur kennen met ruimte voor een goed gesprek, dan komt de ware reden niet boven tafel en ziet iemand zich genoodzaakt tot een ziekmelding. Dat vinden we onnodig medicaliseren en helpen dan te de-medicaliseren. Is het wél medisch, dan kunnen we gelijk schakelen en eventueel doorverwijzen binnen een groot netwerk met onder meer psychologie, fysiotherapie en diverse medisch specialisten, waaronder onze eigen neuroloog.”
Partnership
Maar hoe draagt NEXT bij aan het niet onnodig medicaliseren? Door de NEXT Portal als online tool in te zetten om leidinggevenden in hun rol te ondersteunen. Enerzijds krijgt de leidinggevende die een inzetbaarheidsgesprek moet voeren een kapstok: welke vragen zijn relevant en hoe kan ik die het beste registreren? Anderzijds kunnen de bedrijfsartsen gelijk zien wat er tijdens het inzetbaarheidsgesprek besproken is en daarop acteren. “Iedereen is altijd op de hoogte van de laatste informatie. NEXT koppelt alles terug aan de leidinggevende, behalve uiteraard de medische gegevens van een werknemer. We denken mee in praktische mogelijkheden. Door alle informatie te centreren, kunnen we als partners optimaal en efficiënt samenwerken. Daarnaast is de rechtstreekse communicatie met onze artsen essentieel. Wij vinden het erg belangrijk dat onze artsen nauw contact hebben met onze klanten. Deze moeten ook weten hoe de werkvloer eruitziet bij de organisatie. Soms werken onze artsen in company: dan zijn ze een dag(deel) aanwezig bij een organisatie.”
Casemanager
Ook de casemanager kijkt mee en is hierbij een direct aanspreekpunt voor alle leidinggevenden. De casemanager spreekt de medewerkers doorgaans niet rechtstreeks en kan ook niet bij de medische dossiers, maar kan wel heel goed met de leidinggevende meekijken hoe onnodige medicalisering kan worden voorkomen of beperkt en hoe de leidinggevende om kan gaan met zaken die eerder wetstechnisch of gedragsmatig van aard zijn. “Dat kan de casemanager op verzoek van de leidinggevende doen, maar bij sommige lerende organisaties spreekt NEXT af dat de casemanager dat ook ongevraagd doet. Op die manier kan NEXT de leidinggevenden coachen en daarbij helpen in diens eigen ontwikkeling. We willen uitdrukkelijk geen organisatie zijn die een spreekuurverslag uittikt, het over de schutting gooit en na een x-aantal weken de medewerker weer ziet. We vinden het belangrijk dat er ook aan de áchterkant gewerkt wordt aan groei en ontwikkeling bij de organisatie”.
Open en preventieve spreekuren
Naast de reguliere spreekuren kent Next open spreekuren, hierbij kunnen medewerkers zelf een afspraak inplannen, desgewenst zonder medeweten van het bedrijf. Preventieve spreekuren worden vaak door de werkgever en werknemer sámen aangevraagd. “Onze leefstijlarts kan hiervoor ook ingezet worden en bekijkt dan met de werknemer of er eventueel ook zaken zijn die samenhangen met de klachten, maar vooral met leefstijl te maken hebben. Hoe bewust zijn mensen van gezondheidsrisico’s, zowel binnen als buiten het werk? Dit alles gericht op preventie en duurzame inzetbaarheid.”
Arbeidskundig advies
Een arbeidsdeskundige komt in beeld na het eerste jaar dat iemand ziek is en er een eerstejaarsevaluatie heeft plaatsgevonden. De bedrijfsarts stelt daarvoor een lijst op met functiemogelijkheden (FML). Die lijst laat de beperkingen van de medewerker zien. Vervolgens is het aan de arbeidsdeskundige om die beperkingen te wegen ten opzichte van de zwaarte van de functie. Van daaruit wordt beoordeeld of iemand diens functie nog kan uitvoeren met de vastgestelde beperkingen en wat er eventueel nodig is. Arbeidskundig advies ziet NEXT breder dan de wet. “Een arbeidsdeskundige kan al veel eerder preventief meekijken dan nu de regels voorschrijven. Zéker als in het eerste ziektejaar al duidelijk is dat beperkingen blijvend zijn of zelfs progressief. Hoe eerder er arbeidsdeskundig advies is, hoe meer tijd (ook psychisch!) de medewerker heeft om een omslag te maken. Focus niet op de wet, maar kijk naar de inzet. Houdt iemand in beweging en begeleidt diegene van werk naar werk.”
NEXT Arbo on Stage
Vanuit het trainings- en theaterbedrijf Arbo On Stage, biedt Next diverse trainingsvormen aan, variërend van communicatietrainingen en workshops voor leidinggevenden tot theatervormen voor leidinggevenden en medewerkers samen. Ludiek, leerzaam en altijd zeer herkenbaar, want uit het leven gegrepen. “In een belevingsshow voor werkgever én werknemers (De Grote Duurzame Inzetbaarheidsshow) gaan acteurs in verschillende settings in op thema’s als duurzame inzetbaarheid. Na afloop wijzen alle neuzen weer dezelfde kant op.” Denk nu niet dat dit er provisorisch aan toegaat, NEXT heeft een heuse eigen theaterzaal ingericht in hun nieuwe pand. “Voor grotere producties en shows maken we vaak gebruik van theaterzalen in de regio. Een van onze grootste producties werd voor zo’n 2.000 man vertoond in Concertgebouw De Vereeniging.”
Regietheater
“Zo’n grote theatershow is niet voor iedere onderneming weggelegd en ook niet altijd passend voor het bewegingsvraagstuk, daarom ontwikkelden we het concept ‘regietheater’, waarbij twee acteurs met een groep van tien tot hooguit veertig personen werken. In het theaterspel komen thema’s aan bod die aansluiten bij de wensen van bedrijven. “Voor deze kleinere shows, maar ook voor onze andere kleinere trainingsvormen en workshops, maken we graag gebruik van onze eigen theaterzaal.”
Capaciteit en uitbreiding
Over groei gesproken… NEXT Bedrijfsartsen wil qua klanten niet té snel groeien. “De groei van ons team komt op de eerste plaats. We hebben nu voldoende artsen en zijn gesprekken gestart met een grote nieuwe klant. Nu kunnen we volmondig zeggen ‘dit past, we hebben voldoende capaciteit’. Deze werkwijze geeft rust in het team, ruimte voor kwaliteit en vooral voortdurende interne ontwikkeling.” Het team bestaat momenteel uit tien medewerkers, waarvan twee basisartsen, drie bedrijfsartsen, een neuroloog/ leefstijlarts in opleiding tot bedrijfsarts, een Physician Assistant (PA), arbeidsdeskundige, casemanager en een medisch secretariaat. Binnen Arbo On Stage werken ze al bijna 15 jaar met een vast team van acteurs en technici.
Meer weten? Kijk op NEXT Bedrijfsartsen.
Nijmegen BusinessCoverstory