Artikelen
18 mei 2016
‘Niet zomaar meepraten, maar de ondernemer een spiegel voorhouden’
Schraven Transport is al vier generaties lang actief in de transportsector. Natuurlijk ligt passie daaraan ten grondslag, maar het sturen op – en analyseren van cijfers is misschien nog wel belangrijker voor het succes. Rabobank Rijk van Nijmegen fungeert hierbij als een kritische en betrokken partner, die ondernemer Ronald Schraven regelmatig een spiegel voorhoudt.
Op de foto: Luke Meijers en Ronald Schraven
De wortels van Schraven Transport liggen in verhuizingen, het vervoer van steenkolen en papiertransport. Door de jaren heen heeft de logistieke sector zich behoorlijk ontwikkeld en dat geldt ook voor het familiebedrijf. Eigenaar Ronald Schraven vertelt: “Op een gegeven moment hebben we een beleidsplan gemaakt om te kijken welke kant we het beste op konden gaan. Rabobank Rijk van Nijmegen was hier ook bij betrokken. We hebben onze activiteiten uitgebreid met stukgoed, containertransport, A.D.R. Transport, palletdistributie en bouwmaterialen d.m.v. meeneemheftrucks en inmiddels beschikken wij ook over verticaaltransport. Ook zijn we internationaal actief vanuit onze Duitse onderneming.”
Relatie
Ronald weet goed waar zijn sterke en minder sterke punten liggen. “Ik heb verstand van transport en logistiek, maar minder van bankzaken. Daarom heb ik een goede partner aan Rabobank Rijk van Nijmegen.” De relatie bestaat al zo’n 50 jaar, waarbij Luke Meijers sinds een aantal jaren als Accountmanager Grootzakelijk regelmatig over de vloer komt. Luke vertelt: “Ik probeer mijn klanten te helpen om hun ambities te realiseren, door in oplossingen mee te denken. Die langdurige relatie is daarbij belangrijk. Je werkt al lang met elkaar samen, je vertrouwt elkaar en weet wat je aan elkaar hebt.”
Managementinformatie
Cijfers en analyses spelen bij Schraven Transport een belangrijke rol. Ronald maakt veel gebruik van managementinformatie bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering. “Passie en emotie zijn belangrijk bij ondernemers, vooral bij familiebedrijven, maar dat probeer ik wel te temperen. Wij analyseren hier alles, van het rijgedrag van de chauffeurs tot en met de klanten. Alle processen worden gestandaardiseerd. Daardoor kunnen we snel inspringen op veranderingen. Het levert ook een kostenbesparing op, bijvoorbeeld door het beperken van kilometers, uren en schades.” Luke reageert: “Het is heel goed dat ze actuele managementinformatie gebruiken om te verbeteren. Wij praten hierover niet alleen mee, maar stellen ook kritische vragen. We houden de ondernemer een spiegel voor, uiteraard met een goede intentie.”
“Ik heb verstand van transport en logistiek, maar minder van bankzaken”
Betrokkenheid
Luke en Ronald sparren geregeld over de marktontwikkelingen. “Daarbij wil ik Ronald ook aan het denken zetten”, zegt Luke. “Hoe zie jij de marktontwikkelingen, hoe zien wij die? Als je nu naar de branchecijfers kijkt, waar wijkt het eventueel af, kun je je daar nog in ontwikkelen? Als de markt verandert, hoe speel je daar op in en welke rol kunnen wij daarin vervullen?” Ronald waardeert die betrokkenheid. “Het is niet alleen een tussentijds cijferrapport opsturen, maar ze denken echt mee over je plannen. De Rabobank is daarin een klankbord, net zo goed als onze accountant of adviseur. De bank kan bovendien zaken onderbouwen met sectorcijfers.”
Samenwerken
Op het gebied van logistiek in de regio liggen er nog veel kansen, vinden beiden. Ronald: “Ik denk dat logistieke bedrijven meer moeten gaan samenwerken. Zo krijg je een hogere marge en kun je je werkkapitaal versterken. Koop bijvoorbeeld collectief brandstof in of maak een pool van zendingen en personeel. Als we met elkaar om tafel gaan, kunnen we veel bereiken. Maar je moet eerst het vertrouwen zien te winnen.” Luke beaamt dat. “Deze regio leent zich heel goed voor logistiek, je hebt hier mooie waterwegen, wegtransport en spoortransport. Wij denken dat we daarin nog wel wat meer kunnen betekenen.”
Toekomst
Bij Schraven Transport staat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda, zowel met een vernieuwd ‘wit maar groen’ wagenpark als richting het personeel. Het bedrijf heeft ook diverse toekomstplannen. “We willen onze activiteiten verruimen en we zijn op zoek naar partnerships met bedrijven uit de regio. Ook groeien onze internationale activiteiten.” Luke: “Wij ondersteunen daar graag in. Het verleden biedt houvast, maar het is veel relevanter om naar de toekomst te kijken.”