Artikelen
25 april 2016
‘Nieuw online platform creëert enthousiaste ambassadeurs voor de regio’
Historie, natuur, rivieren, horeca en nog veel meer: het Rijk van Nijmegen heeft veel te bieden aan toeristen. Om hen zo goed mogelijk te laten informeren, heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) een online trainingsplatform gelanceerd. “We willen van iedereen die in de gastvrijheidssector werkt, een ambassadeur voor de regio maken”, aldus adjunct-directeur Hanneline Oosting.
Op de foto wethouder Turgay Tankir, wethouder Gemeente Nijmegen en adjunct directeur Hanneline Oosting van RBT KAN, samen met de directies van Mercure Hotel Nijmegen Centre, Van der Valk Lent en projectmanager RBT KAN Erwin Akkerman.
De presentatie van de trainingen over het Rijk van Nijmegen vindt op een toepasselijke locatie plaats: het Sanadome, één van de toeristische trekpleisters van de stad. In het sfeervolle restaurant Ninety geeft Hanneline een toelichting op het online platform. Aanwezig zijn onder anderen wethouder Turgay Tankir en diverse genodigden uit de toeristische sector.
Trainingen
Het platform Actieve Regio Ambassadeurs (ARA) heeft diverse doelstellingen, vertelt Hanneline. “Het opbouwen van parate kennis, de vergroting van de gastvrijheid en de bevordering van het toerisme in de regio.” Het Ondernemersfonds Nijmegen verleende RBT KAN een financiële bijdrage om de trainingen over het Rijk van Nijmegen te kunnen realiseren. Er zijn inmiddels zeven trainingen beschikbaar: Actief de natuur in, Basiskennis over het Rijk van Nijmegen, Musea en attracties, Overnachten, Vervoer en de Vierdaagse. “ Binnenkort komen daar nog trainingen bij over de Giro in Nijmegen en over het toerisme in Berg & Dal.”
Animo
De trainingen zijn pas sinds kort in de lucht, maar er is al veel animo voor. Hanneline: “We hebben al 600 cursisten mogen verwelkomen, die gezamenlijk zo’n 1600 trainingen hebben gevolgd. De reacties zijn goed. Het zijn eenvoudige, laagdrempelige trainingen. Mensen kunnen zich aanmelden op www.regioambassadeur.nl en volgen online de training in hun eigen tijd. Zodra je klaar bent, ontvang je een certificaat van deelname.”
Werkgelegenheid
Aanwezig zijn drie medewerkers van het Sanadome die al trainingen hebben gevolgd. Wethouder Tankir reikt hen op feestelijke wijze de certificaten uit. Hij zegt: “Gastvrijheid is een dynamisch proces. Hoe meer je weet, hoe meer je dit tegen gasten kunt vertellen en hen enthousiast kunt maken. Dat is belangrijk, want jaarlijks bezoeken zo’n 1,7 miljoen mensen onze regio met een omzet van 1,3 miljard euro. Het biedt werkgelegenheid aan tussen de 20.000 en 25.000 mensen. Er is dus alle reden om in een dergelijk platform te investeren.”
Gastvrij
Turgay Tankir benadrukt het belang van het toerisme voor de stad. “Zo’n trainingsplatform draagt daar natuurlijk aan bij, in die zin dat wij een gastvrije regio willen zijn. Toeristen hebben behoefte aan informatie, maar ook contact is belangrijk. Als je meer weet, zoek je meer contact met gasten. Als ik ergens ben en ik kom vriendelijke mensen tegen die enthousiast zijn over hun eigen omgeving, vertel ik dat door.”
Vanuit het Ondernemersfonds Nijmegen is een financiële ondersteuning gegeven voor de ontwikkeling van ARA. Waarom? “Het doel van het Ondernemersfonds is onder meer het bevorderen van kennisontwikkeling en kennisoverdracht met uiteindelijk een economische spin-off voor de stad. Hiermee kunnen we de gastvrijheid verhogen, waardoor er meer toeristen naar de regio komen. Het zou daarom prachtig zijn als we de doelgroep heel breed kunnen trekken naar iedereen die in contact komt met toeristen. We hebben een goede start gemaakt, dus nu is het belangrijk om dit te gaan doorontwikkelen.”
Visitekaartje
Hanneline geeft aan dat het platform bewust laagdrempelig is. “Men kan de training gratis volgen via www.regioambassadeur.nl, dit duurt hooguit 25 minuten. Je kunt ook tussendoor stoppen en later verdergaan. Iedereen kan deelnemen.” Ze hoopt dat het veel ambassadeurs voor de regio oplevert. “Je kunt iets vertellen over wat de stad te bieden heeft, dus ben je als het ware ambassadeur van de stad. Mensen moeten zich daar ook bewust van zijn: je bent echt een visitekaartje van de regio.”