Artikelen
20 januari 2020
Nijmeegse startup verandert bijleslandschap: Ouders en studenten de dupe van oneerlijke bijlesmarkt
De bijlesmarkt in Nederland wordt volledig beheerst door bedrijven die torenhoge marges in hun zakken steken. Bijlessen zijn té duur, wachttijden te lang en de kwaliteit van de bijlesgevers is onduidelijk. Dat moet eerlijker, vindt de Nijmeegse startup Studentvoorstudent. De noodzaak voor goede bijles wordt steeds groter, nu blijkt dat meer en meer scholieren een leerachterstand hebben.
Jaarlijks geven ouders ruim 200 miljoen euro uit aan bijles. Deze uitgaven zullen de aankomende jaren blijven stijgen (CBS, 2019). In het voortgezet onderwijs kreeg in 2017 al één op de drie scholieren bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining. De oorzaak? Onder andere het kwaliteitsgebrek in het reguliere onderwijs en een steeds groter wordende studiedruk, blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs.
Met het huidige lerarentekort daalt de kwaliteit van onderwijs nog verder. Belangenorganisatie VO-raad stelde deze week in het AD dat er steeds meer brugklassers met een leerachterstand zijn, waarvan de kennis moet worden bijgespijkerd. De VO-raad wijt deze ontwikkeling aan het lerarentekort in het basisonderwijs. Zonder oplossing voor problemen op de basisscholen verwacht de VO-raad dat de achterstanden alleen maar groter worden.
Hoofdprijs betalen voor onpersoonlijke bijles
Door deze omstandigheden wordt steeds meer geld uitgegeven aan bijlessen. Dat bedrag gaat allemaal naar bijlesbedrijven die op een te traditionele en onpersoonlijke manier bijlessen verzorgen. Marges van 63% zijn daarbij geen uitzondering. Dat betekent dat ouders en studenten de hoofdprijs betalen, terwijl bijlesgevers vaak maar een minimumuurloon uitbetaald krijgen. In ruil daarvoor kunnen zowel de ouders en studenten als de bijlesgevers gebruikmaken van gedateerde bijlesbedrijven met lange wachttijden, waarbij bijlesgevers scholieren en studenten toegewezen krijgen zonder dat zij weten of ze wel echt bij elkaar passen. Dat kan beter, vindt bijlesplatform Studentvoorstudent.
De Nijmeegse startup van Ludo Jacobs (27) en Tim Bult (28) wil een persoonlijke, overzichtelijke en betaalbare bijlesmarkt voor iedereen en hanteert daarom ook minder dan de helft van bovenstaande marges. “Als student merkte ik dat er grote vraag is naar goede en eerlijke bijles, met een bijlesgever die bij je past”, aldus Jacobs. “De huidige spelers op de markt hebben een andere werkwijze. Door de hoge prijzen is bijles niet voor iedereen betaalbaar, terwijl de prestatiedruk stijgt en de kwaliteit van onderwijs daalt.’’
Bijles volgens het Airbnb-principe
Het bijlesplatform combineert vraag en aanbod van bijles voor scholieren en studenten met een Airbnb-principe. Op het bijlesplatform kun je verschillende bijlesgevers en hun prijzen vergelijken, chat je vooraf gratis met een bijlesgever om kennis te maken en kies je zelf wie het beste bij jou past. Jacobs: “Zo faciliteren we persoonlijke en kwalitatieve bijles, waar ouders en studenten een passende prijs betalen en bijlesgevers eerlijk beloond worden voor het delen van hun kennis.”
Studentvoorstudent heeft op dit moment al meer dan 500 bijlesgevers en wil in 2020 flink uitbreiden. Daarvoor heeft het bedrijf in december 2019 haar eerste groeikapitaal opgehaald. Over drie jaar wil het platform niet alleen in Nederland de grootste en eerlijkste speler op de bijlesmarkt zijn, maar ook internationaal bijles aanbieden.
Nijmegen Business