Artikelen
24 januari 2019
Omroep Gelderland: ‘Sterk mediaplatform voor optimaal bereik’
De regionale omroep scoort nog altijd goed bij het publiek. Het aantal tv-kijkers is al jaren stabiel. Het aantal radioluisteraars neemt toe. Online groeit het aantal bezoekers meer en meer. Omroep Gelderland is een multimediaal platform en heeft het grootste bereik van de provincie. Wie denkt dat de omroep stoffig en oubollig is, heeft het mis. Het is niet alleen de oudere doelgroep die kijkt of luistert, 76% van de online bezoekers is jonger dan 55 jaar.
Nieuws en achtergronden
Wie wil weten wat er in de provincie gebeurt, kijkt of luistert naar Omroep Gelderland. Dan gaat het niet alleen om nieuws en achtergronden, maar ook wat er te doen of te halen is. Dagelijks kijken er zo’n 298.000 mensen naar de doelgroepgerichte programma’s. Ruim 141.000 mensen luisteren elke dag naar de radio. En op de online kanalen telt de omroep maandelijks meer dan 14.1 miljoen bezoeken. De regionale omroep brengt onafhankelijk en betrouwbaar nieuws. Bovendien is de maatschappelijke betrokkenheid in de regio groot. Eén van de kernpunten is het versterken van de culturele identiteit. Nieuws en achtergronden hebben tot doel Gelderlanders te informeren en te helpen bij meningsvorming en het vergroten van bewustwording. Het is een belangrijk medium voor de Gelderse samenleving. Het maakt dat de omroep een stevig fundament in het medialandschap heeft.
Lucratief platform
“Het zijn enorme aantallen die tot de verbeelding spreken”, vertelt Hoofd Reclame, Martijn Boesveld. Omroep Gelderland is niet voor niets een lucratief platform voor reclamedoeleinden. Je bent namelijk gegarandeerd van een groot bereik en hoge marktaandelen. Radio- en tv-commercials kun je uitzenden in de gehele provincie, en online kun verder inzoomen op de doelgroep. Zo kun je een boodschap gericht tonen aan inwoners van een bepaald gebied of laten zien aan bezoekers met bepaalde interesses.
Multimediaal
TV is uitermate geschikt om je naamsbekendheid te verhogen of om in te zetten voor een imagocampagne. Maar het stimuleert ook directe verkoop. Radio werkt goed als aanvulling op een tv-commercial. Het visualiseert, zorgt voor een groot bereik en stimuleert online traffic. Je kunt letterlijk het gesprek van de dag zijn. Met een online-campagne bereik je eveneens een groot publiek, maar je kunt ook een specifiek segment aanspreken. Met een online-uiting ben je slechts één klik van je website verwijderd. Het grote voordeel is bovendien dat de resultaten direct meetbaar zijn. We willen regionale ondernemers een podium op ons platform bieden om samen de show te stelen. Speciaal hiervoor hebben we verschillende partnershippakketten samengesteld. Natuurlijk blijft het altijd maatwerk. Het is een vertrekpunt voor de samenstelling van een ideale mix. Wij gaan slim met reclame-budgetten om, om een zo’n goed mogelijk resultaat te bereiken. Overigens hebben we ook alle faciliteiten in huis om een tv-commercial of radiospot op te nemen. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn.
Al 25 jaar sterke campagnes
Een voorbeeldcampagne is die van Lugano e-bikes. Een nieuw fietsenmerk. De fietsenleverancier had een beperkt budget. We hebben een crossmediale campagne opgezet met een looptijd van drie maanden. De fietsen vlogen de deur uit. Wegens succes hebben we de campagne daarom tussentijds stop gezet. De Lugano e-bikes zijn een succes en men moest al heel snel de productie opschalen. Iconisch zijn trouwens de commercials van de Slaapspecialist in Drempt. En wie kent het hupje van Walle Tempelman niet?” In 2019 bestaat de reclame afdeling van Omroep Gelderland 25 jaar. Het hele jaar door zijn er festiviteiten. Op 6 juni organiseert de omroep een crossmediaal seminar met boeiende sprekers op dit vakgebied. Ook zijn er prijzen te winnen. Concluderend: Omroep Gelderland is regionaal relevant. Zeker voor de adverteerder.
Meer weten?
www.omroepgelderland.nl/reclame of mail naar 25jaarreclame@gld.nl