Artikelen
10 juni 2015
Ondernemende Nijmeegse Studenten organiseerde kick-off ‘Start met ONS’
Ruim honderd studenten waren op 29 april aanwezig in de Lindenberg in Nijmegen om getuige te zijn van de kick-off van Ondernemende Nijmeegse Studenten (ONS). ONS is een ondernemersnetwerk voor en door ondernemende studenten met een passie voor ondernemen. ONS ondersteunt startende ondernemers bij het opzetten van een eigen bedrijf. Deze avond bleek een groot succes.
Linda Brouwers en Levi Bijlmakers
Studenten ervaren een kloof tussen de theorie van de opleiding en de praktijk van het starten van een onderneming, zo bleek tijdens een bijeenkomst van het jongerenpanel van Rabobank Rijk van Nijmegen. In samenwerking met AIESEC, de Bedrijfskundewinkel, Studievereniging Adeo, Studievereniging Small Business, Start Up Mix Nijmegen en CVJO Nijmegen is vervolgens ONS opgezet. Twee van de initiatiefnemers zijn Linda Brouwers en Levi Bijlmakers: “Doel is om ondernemerschap te stimuleren, maar hoe doe je dat? Volgens ons door een community te creëren, een platform te lanceren, waardoor studenten die met plannen rondlopen worden gestimuleerd ook de volgende stap te zetten.
Wij gaan jaarlijks verschillende avondbijeenkomsten organiseren, wij gaan inspireren en een netwerk creëren. Van Rabobank Rijk van Nijmegen krijgen wij alle ondersteuning die nodig is om ONS mogelijk te maken.” Linda en Levi noemen nog een doel van ONS. “Misschien net zo belangrijk is om ‘ONS studenten’ aan Nijmegen te binden. Je ziet nu toch te vaak dat studenten voor een mastertraject uit Nijmegen vertrekken, dat is nergens voor nodig, hier liggen kansen genoeg.”
Het programma
Antoine Driessen, directievoorzitter Rabobank Rijk van Nijmegen, opende de avond. Hij wees er op dat een bank meer is dan een instelling die geld leent. “Wij willen in contact komen met ondernemende studenten, ze helpen vragen te formuleren, wat willen ze, wat verwachten ze en hoe kunnen wij ze helpen op het gebied van kennis en netwerken. Het is belangrijk om ontmoetingsplaatsen te creëren rond ondernemerschap.
“Ging het niet linksom, dan maar rechtsom,
maar met het doel steeds helder in het vizier.”
Dat is ook belangrijk voor de ontwikkelingen van de regio op de lange termijn.” Antoine vertelde ook iets over een recent onderzoek, waarin is gekeken naar de motivatie van startende ondernemers: “De wens om eigen baas te zijn en de eigen lijn uit te stippelen is het meest belangrijk. Daarnaast sterkt het je zelfvertrouwen en je doorzettingsvermogen. Een bank is in eerste instantie vaak geen partij, veel starters financieren hun bedrijf met geld van vrienden en familie. Starters hebben wel behoefte aan een kennisnetwerk en aan een platform waar ze andere (beginnende) ondernemers kunnen ontmoeten.”
Antoine Driessen en Bram Hoogers
Bram Hoogers
Daarna was het de beurt aan Bram Hoogers (26 jaar) die vanuit een studentenkamer met GooHoo een miljoenenbedrijf met momenteel veertig medewerkers startte. Een online gamesshop en een webwinkelformule voor gebruikte spullen. Dat ging niet zonder vallen en opstaan, maar Bram hield vast aan zijn plannen, paste zijn ideeën soms aan en groeide. “Ging het niet linksom, dan maar rechtsom, maar met het doel steeds helder in het vizier. Ik kwam er achter dat het alle tijd opslokt en dat je in eerste instantie niet moet rekenen op hoge opbrengsten. Wij investeerden het geld terug in het bedrijf, maar inmiddels haal ik er wel een inkomen uit. Waarom ga je dan door? Omdat het leuk is, omdat je innoveert en groeit, omdat je zelf kunt werken aan een fair bedrijf, met aandacht voor medewerkers en voor de wereld om je heen. Je staat zelf aan het stuur en dat maakt veel verschil.” Bram oogstte veel applaus voor zijn verhaal. Daarna werden de aanwezigen verdeeld in acht groepen, die samen met een ondernemer aan de slag gingen rond het thema ‘ondernemen’. De avond werd afgesloten met een borrel, om na te praten en ervaringen te delen, netwerken dus.”