Artikelen
25 januari 2016
Onderzoek door de HAN is waardevol voor student en opdrachtgever
Ben je benieuwd of een project haalbaar is? Of wil je weten hoe het staat met de klanttevredenheid? Kom je niet toe aan een commercieel beltraject? Tweede en derdejaars studenten van de faculteit Economie en Management van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen kunnen deze, vaak tijdrovende, klussen uit handen nemen.
Professioneel onderzoek
Tamara Schellekens, docente aan de HAN: “Bedrijven zijn in de regel wel bekend met onze stage- en afstudeermogelijkheden. Daarnaast hebben we groepen van vier tot zes studenten beschikbaar die de module onderzoek of sales volgen voor een onderzoek op projectbasis. Denk daarbij aan een klanttevredenheidsonderzoek, haalbaarheids-studie of een commercieel telefonisch acquisitietraject. Studenten hebben op deze manier een echte praktijkopdracht waar ze veel van leren. We hebben bij GetCertified Opleidingen in Arnhem een callcenter ingericht. Vanuit hier voeren studenten beltrajecten uit. Opdrachtgevers kunnen op een kostenvriendelijke manier professioneel onderzoek uit laten voeren waarna ze een volwaardig rapport krijgen met aanbevelingen en advies. Voor beide partijen een win-winsituatie.”
Waardevol
Frenk Polman van de Marktvereniging in Didam: “Wij organiseren wekelijks op vrijdag een markt in de overdekte markthal in Didam. Wij zien dat het marktbezoek terugloopt, maar weten niet waarom. Er zijn twee groepen studenten aangesteld met één docentbegeleider. De ene groep heeft de marktkooplui ondervraagt, de andere groep de markt-bezoekers.” Jesse Visser, één van de studenten vertelt verder: “Na een uitgebreid gesprek hebben we een plan van aanpak geschreven. Voor een eerste beeld hebben we een aantal diepte-interviews gehouden bij de bezoekers van de markthal en bewoners van het dorp. Daarna is een vragenlijst samengesteld en hebben we 100 interviews afgenomen. De andere groep deed simultaan hun onderzoek. De resultaten zijn naast elkaar gelegd en gepresenteerd met concrete aanbevelingen.” Frenk: “Een zeer waardevol onderzoek. De samenwerking verliep uitstekend. We hadden Jesse als aanspreekpunt. Als bedrijf moet je wel beschikbaar zijn voor overleg, maar dat was voor ons geen probleem.” Jesse: “Een fictief project is voor ons minder tijdrovend, echter heb je nu echt iets afgeleverd waar de marktvereniging iets mee kan.”
“De aanpak was professioneel, de rapportage en aanbevelingen waardevol”
Omvangrijk onderzoek
Fermacell is fabrikant van gipsvezelplaten voor de droge afbouw. René Verkuijlen, Sales Manager: “Voor het behoud van onze ISO-certificering moeten we elke drie jaar een klanttevredenheidsonderzoek bij directe en indirecte klanten uitvoeren. Hiervoor schakelden we voorheen een duur extern adviesbureau in. Tegenwoordig voeren tweedejaars studenten het onderzoek uit. Ze krijgen eerst uitvoerig uitleg over het bedrijf en product. De vragenlijst updaten ze. In het begin kost het daarom wat meer tijd. Halverwege kijken we hoe het met de respons gaat, valt dat tegen dan doen we een responsstimuleringsactie. De resultaten verwerken ze in SPSS en daardoor krijg je een goede rapportage. Studenten zijn uitstekend in staat om dit omvang-rijke onderzoek uit te voeren. Juist de groepsopzet maakt dit mogelijk. Voor een afstudeerder zou het te veel werk zijn.”
Goede begeleiding
Jessy Tinneveld, eigenaresse De Smaakcateraar: “Tamara heeft ons voorgesteld een klanttevredenheidsonderzoek uit te laten voeren. Wij hebben hiervoor geen tijd en een bureau is te duur. Wij vinden het leuk om met studenten te werken en ze zo een leertraject te bieden. De aanpak was professioneel, de rapportage en aanbevelingen waardevol. De begeleiding vanuit de HAN is goed. Over een paar jaar willen we het onderzoek herhalen. Een aanrader voor andere bedrijven die een soortgelijke vraagstelling hebben.” Jaap Feijen, één van de docenten die de projecten coördineert: “Een opdracht uit de praktijk neemt bedrijven werk uit handen en helpt studenten om bijvoorbeeld salesvaardigheden te ontwikkelen. Dubbel voordeel dus.”
Wil je meer weten over de onderzoeksmogelijkheden op projectbasis van de HAN? Neem dan contact op met Tamara Schellekens via telefoonnummer 06 – 505 450 73 of per e-mail: Tamara.Schellekens@han.nl
Arnhem Business