Artikelen
28 mei 2014
Ontbijt bij MANNA: Lifestyle geeft uitdrukking aan de manier waarop je in het leven staat
Wat is lifestyle? Het is meer dan alleen uiterlijk vertoon – lijfstijl – het staat ook voor een manier van leven, voor levensstijl. We legden de vraag tijdens het Nijmegen Business ontbijt in MANNA voor aan een aantal kenners, Tom van Bergen, Maarten Tijssen, Jacco Otten en Bert van Bennekom.
Elk ontbijt begint met een rondje voorstellen. Tom van Bergen is eigenaar van Thomas Vormomgeving in Wijchen. “Wij zijn altijd bezig met het creëren van een ruimte waarin mensen zich prettig voelen. Dat kan zowel een tijdelijke invulling zijn, bijvoorbeeld voor een evenement of blijvend, bijvoorbeeld bij een interieur van een horecagelegenheid. Maarten Tijssen (46 jaar) is eigenaar van dé herenmodezaak in Nijmegen en van Het Rijk Mannengoed. “Onze kracht is dat we voor onze klanten orde proberen te scheppen in het enorme mode-aanbod. Wij zorgen voor een goede, passende uitstraling bij onze klanten.” Jacco Otten is eigenaar van een meer dan uitzonderlijke bloemenzaak, totaal anders dan wat je traditioneel bij een bloemzaak voor je ziet. “En we gaan onze naam veranderen in: Jacco Otten Verras, Verleid, Verover. Dat is nieuws.” Bert van Bennekom (46 jaar) is sinds 2005 eigenaar van OYOY hair and skin in Wijchen, sinds 2007 van Kappersgevoel en Kapsonez in Malden, in 2008 kwam er Oolaboo hair & skin Brand Store in Amsterdam bij en in 2013 nam Bert Eef & Haar in Nijmegen over. “Mijn vriendin is kapper, ik ben ondernemer, die combinatie werkt uitstekend.”
Integer advies
Lifestyle is volgens de ontbijters uitdrukking geven aan de manier waarop je in het leven wil staan. Die definitie is breed maar dekt wel de lading. Lifestyle is dus individueel, per persoon verschillend, maar het is wel te sturen. Maarten Tijssen: “Daar hebben wij onze taak van gemaakt, om met onze ervaring mensen te helpen om verantwoorde keuzes te maken, zodat ze zich beter voelen, langer tevreden blijven en er beter uitzien.” Volgens Bert van Bennekom is lifestyle iets anders dan trendy, je hoeft niet per se trendy te zijn om toch een eigen lifestyle te ontwikkelen.“
In feite heeft iedereen een eigen stijl en ook geen stijl is een stijl. Maarten Tijssen: “Vroeger droeg iedereen zwarte of blauwe schoenen. Toen kwamen er cognackleurige schoenen, die werden in eerste instantie met veel achterdocht bekeken. Ik ging ze zelf dragen, de eerste klanten kochten ze, nu zijn ze gemeengoed. Ik kom twee keer per jaar op de grootste modebeurs in Florence. Dan zie je dat wij in Nederland gemiddeld zo’n twee jaar achterlopen op de Italiaanse mode-beleving.” Tom vindt als vormgever vooral zijn adviestaak belangrijk. “Dat heeft met sturen te maken, een richting aan kunnen geven waar je het succes in beleving kan verwachten. Mensen kiezen voor je ervaring, voor je kennis van zaken. Wij worden nu vaker dan ooit al vroeg betrokken bij de ontwikkeling van het concept, een klik met de klant moet er zijn anders is het verstandiger om afscheid te nemen. Je moet zelf achter je advies kunnen staan, anders werkt het niet. Oprecht, eerlijk en integer.”
Luxe wordt comfort
Bert van Bennekom noemt een mooi voorbeeld. “Ik hoorde Eef een keer bezig met een klant die een bepaald kapsel wilde. Eef gaf haar een kaartje en vroeg haar om over een half jaar terug te komen, want het haar moest eerst flink groeien. De klant was verbijsterd, zoiets had ze nog nooit meegemaakt, hij hield er een klant voor het leven aan over.” Lifestyle is volgens de gesprekspartners niet leeftijdsgebonden. “Misschien heeft het soms ook iets van een massa die een leider volgt, zeker op jonge leeftijd, dan wil je juist niet opvallen. Neem de populariteit van tattoo’s, twintig jaar geleden uitzonderlijk, als je nu in de zomer over een strand loopt struikel je over de tattoo’s.” Wat wel opvalt is dat luxe tegenwoordig vaak wordt ingeruild tegen comfort. De auto als statussymbool lijkt voor jongeren zijn langste tijd te hebben gehad. Zij hebben het over mobiliteit, over de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De auto is het middel, niet het onderwerp. Zo is ook ons vakantiegedrag enorm gewijzigd. Vroeger ging je twee weken in de zomervakantie, nu is op vakantie gaan – lang of kort – iets dat je verspreid door het hele jaar doet. Lifestyle is altijd aan verandering onderhevig, net als smaak. Neem horecaconcepten, je ziet het publiek door de stad schuiven, dan is de ene tent hot, een half jaar later een andere. Er zijn maar weinig horeca-ondernemers die zich daaraan onttrekken. Steef Heijnen is zo’n voorbeeld. Die is vernieuwend, komt altijd met iets anders en weet zo een trouwe schare volgers langdurig aan zich te binden.”
Indrukken
Jacco werkt veel voor een bloemen-goeroe uit Brussel, een bloemenkun-stenaar, die zijn opdrachten over de hele wereld verzameld. “Onvoorstelbaar wat hij verzint, maar daarna schakelt hij ons in omdat hij verzekerd wil zijn van een hoge kwaliteit van uitvoering. Dat heeft ook met vakmanschap te maken. Wij maken mooie dingen, hij is echt uitzonderlijk. En dat voelen mensen, ze zien de creatie, de schoonheid, de uitdaging om elke keer weer iets nieuws te verzinnen en dat dan ook waarmaken. Hij creëert zo’n fantastische sfeer met bloemen, dat is onderscheidend en zo ontzettend knap.” Bezig zijn met lifestyle is vooral ook het verwerken en opslaan van indrukken. “Daar doe je dan op enig moment iets mee, meer dan de gemiddel-de mens, maar wel aansluitend bij wat de gemiddelde mens verwacht. Dat is essentieel, je kunt niet te ver voor de fanfare uitlopen, want dan heb je nauwelijks klanten. En je moet je klanten helpen. Als ze je vragen wat de trend is, bedoelen ze eigenlijk: ‘wat past bij mij?’. De ondernemers kennen elkaar en elkaars zaken. Ze weten wat er toe doet, hoe ze een klant op zijn gemak stellen. Jacco: “De persoonlijke benadering is heel belangrijk en vertrouwen. Ik heb klanten die ik wekelijks bezoek, die me hun sleutels toevertrouwen, daar maak je dan wel bijzondere creaties voor.” Maarten: “Je moet het goed voor elkaar hebben. De juiste uitstraling van je zaak, dit bereik je door een warm welkom gevoel te creëren. Van de entree, de medewerkers, de collecties, tot en met de sfeer en atmosfeer. Dat luistert nauw, maar daar hebben we al die ervaring voor.”