Artikelen
16 september 2013
Ontbijt bij MANNA: Over reclame en marketing en oude wijn in nieuwe zakken
Iedereen kent het spreekwoord: ‘Repareer je dak als het droog is’. Hetzelfde geldt eigenlijk voor reclame en marketing: investeer je euro’s in het vergroten van naamsbekendheid en omzet in tijden dat het slecht gaat, niet als je recordomzetten maakt. Maar reageert de markt ook zo of worden budgetten ernstig gekort en hoe ziet de wereld van reclame & marketing er vandaag de dag eigenlijk uit? Een ontbijtbijeenkomst met aanbieders en gebruikers.
David Bloemendal (45 jaar) is sinds 1 januari 2003 eigenaar van reclamebureau Product Plus. Hij nodigde een aantal van zijn cliënten uit. Bob Coppens (30 jaar) is dga van Axitraxi. Ruim een jaar geleden brandde zijn bedrijf tot de grond toe af, maar het bedrijf overleefde. Erny Frowijn (45 jaar) is als Huismanager van het Ronald McDonald Huis Nijmegen niet alleen verantwoordelijk voor de bedrijfs- voering, maar ook voor fondsenwerving. Ronald Vink (46 jaar) is mede-eigenaar van Kompas Veiligheidsgroep. Zijn bedrijf maakte grote stappen in Reclame & Marketing. Jean-Louis van Aerle (40 jaar) is algemeen directeur bij KNNS Business Solutions en Niels van den Akker (31 jaar) is accountmanager bij Product Plus.
Hybride
David Bloemendal merkt dat het reclamevak veranderd is, het vak is harder geworden. “Hard werken, goed op kosten letten en vooral heel resultaatgericht werken. Dat betekent dat ons doel is om maximaal rendement te halen uit het budget van de klant; ze willen hun investeringen terugzien en terecht. Het is onze taak voor hen traffic te genereren, want zonder traffic geen handel. Dat doen we goed, daarom vinden bedrijven ook nu nog de weg naar ons bureau.” David vindt het opvallend dat de hype die internet de laatste jaren was, af begint te nemen. “Internet is belangrijk, zal nooit meer verdwijnen, maar de vraag naar offline groeit weer. Klanten willen naast een goed site, die meetbare resultaten oplevert, ook weer een brochure, ze willen weer adverteren. Dat lijkt oude wijn in nieuwe zakken, maar dat is het niet. De kunst is de ideale mix samen te stellen, ik noem dat hybride communicatie.” Bob Coppens herkent zich in die gedachtegang. “Wij verhuren attracties, dingen die klanten niet dagelijks nodig hebben, maar waarnaar ze op internet op zoek gaan. De vindbaarheid van onze site is voor ons van cruciaal belang. Maar we sturen ook maandelijks digitale mailings naar onze klanten. Toen we door brand werden getroffen was onze communicatie doorslaggevend. We gingen door, maar dat moest wel meteen breed in de markt worden gezet, dat hebben we maanden- lang volgehouden.”
De praktijk
Erny Frowijn geeft leiding aan het Nijmeegse Ronald McDonald Huis. “We hebben ruimte voor 24 gezinnen en we hebben vorig jaar met 115 vrijwilligers zo’n 4500 overnachtingen verzorgd. We hebben een grote naamsbekendheid, waarin ons hoofdkantoor een grote rol speelt. Maar we moeten als Nijmeegse instelling onze eigen broek ophouden en dan is je regionale uitstraling van groot belang. Daarmee werf je fondsen. We maken twee keer per jaar een magazine voor onze relaties, hebben brochures samengesteld en hebben ook onze eigen website. Dat is dus die mix. Daarnaast zijn we dit jaar gestart met onze Business Breakfast Club, een ontbijtclub die inmiddels zo’n zeventig deelnemers kent. Het is een nieuw netwerktraject dat boven verwachting aanslaat.”
Toen Kompas Veiligheidsgroep van start ging verstuurde het bedrijf nog tienduizenden faxmailingen. Ronald Vink: “Dat werkte gewoon, ik zie ze bij klantbezoeken nog wel eens op een bureau liggen, maar inmiddels ziet onze business en het bijbehorende communicatietraject er heel anders uit. Vroeger verzorgden we landelijke BHV-opleidingen, nu nemen we klanten het hele traject uit handen, van risico-inventarisatie tot de levering van brandblusmaterialen of EHBO-pakketten. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een webshop geopend. Internet en de vindbaarheid van onze site is voor ons belangrijk, BHV is geen populair product, daarom kiezen we voor een no-nonsense aanpak, korte cursussen, goede prijzen en volledige ontzorging.” KNNS Business Solutions ontstond dit jaar door de fusie van twee bedrijven. Jean-Louis van Aerle: “Wij zijn dus een goed voorbeeld van hoe de communicatiemix in digitaal en offline werkt. Een nieuwe naam, werken aan het vergroten van je naamsbekendheid en tegelijkertijd je omzet op peil houden. We kunnen niet zonder heldere brochures, maar ook de website en de daaraan gekoppelde zoekmachine-optimalisatie is voor ons belangrijk.”
Meten is weten
Volgens Niels maakt digitale communicatie de meetbaarheid van je inspanningen groter. “Daar bestaan heel efficiënte instrumenten voor, we kunnen precies laten zien waar een actie toe leidt.” Jean-Louis: “Maar dat is niet alles. Natuurlijk kun je het aantal conversies zien groeien als je bijvoorbeeld een magazine rondstuurt of adverteert, meer mensen bezoeken je site, maar leidt dat ook tot daadwerkelijk meer omzet? Dat is in onze bedrijfstak veel moelijker helder te maken. Wanneer je een kortingsactie start met een unieke code kan dat natuurlijk weer wel, dat is dus bedrijfs- of brancheafhankelijk. Ik vind het ook onzin om de kwaliteit van een bedrijf te meten aan de vindbaarheid van hun site, dat zegt alleen iets over de kwaliteit van hun reclamebureau.” Volgens David is dat juist de kern van de zaak: “Je moet de communicatie en de -middelen secuur afstemmen op je doelgroep en dat verschilt inderdaad per bedrijf. Zelf hebben we een eenvoudige, heldere site gebouwd, die precies uitlegt hoe wij in het vak staan. Dat levert landelijke traffic op. Daarom ben ik ervan overtuigd dat er voor ons altijd werk aan de winkel is, alleen in deze tijden wat minder, omdat de natuurlijke reflex van ondernemers om op marketing te bezuinigen in tijden van crisis eigenlijk niet is te onderdrukken. En dat is jammer maar helaas.”