Artikelen
5 oktober 2020
Ontbijtbijeenkomst bij Hotel Haarhuis over evenementen in coronatijd
Vijf regionale ondernemers in de evenementenbranche in coronatijd: die hebben genoeg met elkaar te bespreken. Natuurlijk hebben ze het zwaar, maar ze willen zich focussen op wat er wél kan. In een luxe loftsuite van Hotel Haarhuis wisselden zij ervaringen uit, ondertussen genietend van een verrukkelijk ontbijt – op gepaste afstand uiteraard.
Even voorstellen
Laura Winters: “Hotel Haarhuis is al meer dan honderd jaar een begrip in Arnhem. Het afgelopen jaar zijn we druk bezig om de allure van het hotel in volle glorie terug te brengen. Zo hebben we tien nieuwe design suites, een rooftop bar, drie boardrooms/lofts en een fitness gecreëerd, zijn alle gangen vernieuwd en de lobby verbouwd. Het aankomende jaar gaan we verder met het vernieuwen van het hotel.”
Marco de Ruiter: “Met Audio Traject houd ik me bezig met professioneel beeld en geluid. Ik bied technische ondersteuning bij evenementen en ik verkoop, installeer en onderhoud audiovisuele apparatuur.”
Jordy Baumann: “Fort Lent en Belvédère zijn bijzondere evenementenlocaties in Nijmegen waar we onder andere bruiloften, personeelsfeesten, congressen en vergaderingen organiseren.”
Lidy Bodewes: “Buitenpoort Catering is een veelzijdige cateraar voor diverse gelegenheden: feest, huwelijk, diner, personeelsfeest, receptie en meer. We doen bijvoorbeeld de businesscatering voor het Gelredome.”
Marc Sanders: “Bedrijven en organisaties kunnen bij Arma Verhuur terecht voor de verhuur van onder meer tafels, stoelen, glaswerk en andere horecabenodigdheden.”
‘Blijven kijken naar wat er wél kan’
Gevolgen
Marco: “Sinds de eerste persconferentie van Rutte zijn alle evenementen afgelast. Vervelend, want dat was wel een groot deel van mijn werk. Ik heb me snel herpakt en ben me vooral gaan focussen op livestreamen.”
Jordy: “Bij ons verdwenen alle grotere evenementen en partijen van de agenda. En we hadden net zo’n goede start van het jaar gehad. In het begin dacht ik nog: lekker, even rust. Maar al snel had ik door dat dit niet zomaar opgelost zou zijn.”
Lidy: “Het ligt bij ons ook helemaal plat. Ook wij waren heel druk geweest, 2019 was ons beste jaar sinds tijden. Na de laatste persconferentie in augustus werden ook veel kleinere partijtjes afgezegd.”
Marc: “Corona heeft mij doen besluiten om het faillissement aan te vragen, om te voorkomen dat de schulden niet te overzien zouden worden. Ik was er redelijk vroeg bij en had de mogelijkheid om het terug te kopen. Wel heb ik afscheid moeten nemen van een aantal medewerkers, dat viel me zwaar.”
Laura: “Onze grootste hotelbezetting kwam uit de zakelijke markt, dus vanaf maart zagen wij de boekingen wegglippen. We hebben toen besloten om het hotel tijdelijk te sluiten. Een lastige beslissing, maar wij vonden het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om dit te doen. Op deze manier hoopten wij een bijdrage te leveren aan het voorkomen van verdere verspreiding van het virus.”
Aanpassingen
Jordy: “We zijn op een gegeven moment gestart met afhaalpakketten, maar dat was geen succes. Ik wilde onze goede naam daar niet mee te grabbel gooien. We moeten doen waar we goed in zijn en anders even pas op de plaats maken.”
Lidy: “Dat gold voor ons ook. Wel zijn we gestart met een pop-uprestaurant in De Westerbouwing in Oosterbeek, dat loopt goed. Maar we draaien nog geen vijftien procent van de normale omzet.”
Marco: “Ik had de camera’s, beeldmixer en geluid al, maar had nog niet echt veel ervaring met het livestreamen. Vanaf de lockdown in maart ben ik continu bezig geweest om die kennis en ervaring bij te spijkeren en ik merk nu dat dat zijn vruchten begint af te werpen.”
Laura: “Tijdens de sluiting zijn we bezig geweest met onder andere schilderwerk, verbouwen van de lounge en fitness, hygiënemaatregelen, COVID-19 protocollen en andere aanpassingen. Het hotel ging half mei weer open en onze rooftop bar en restaurant op 1 juni. Onze eigenaren investeren nog steeds in de ontwikkeling en de toekomst van het hotel. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het vernieuwen van tien hotelkamers, drie vergaderruimtes, een koffiebar en een nieuwe inrichting voor het restaurant.”
Positieve effecten
Lidy: “Ik heb ontdekt dat ik ook niks kan doen. Er is meer in het leven dan hard werken en cijfers.”
Laura: “Het is leuk om te zien dat mensen creatiever worden. Wij proberen te focussen op het positieve en telkens te kijken naar wat er wél kan.”
Marc: “Er ontstaan leuke initiatieven vanuit samenwerking, zoals de kleinschalige concerten van Frank Boeijen in Nijmegen.”
Jordy: “Klopt, ook het pop-uprestaurant Proefdruk is daar een mooi voorbeeld van. Zelf vond ik het fijn om bezig te blijven, al is het maar met poetsen of achter de bar staan. En soms even een stap terug doen en mijn hoofd leegmaken tijdens een wandeling in de natuur.”
Tips
Marc: “Het is als ondernemer belangrijk dat je voor jezelf scherp krijgt: hoelang kan ik het nog volhouden? Het fijne van mijn beslissing is dat ik weer vooruit kan kijken.”
Marco: “Blijf vooral in jezelf geloven. Lukt het niet linksom, probeer het dan rechtsom.”
Laura: “Ga in gesprek met elkaar, er kan meer dan je denkt.”
Jordy: “Blijf bezig, het heeft geen zin om te blijven malen. En zorg dat je financiële huishouding op orde is.”
Lidy: “Drie sleutelwoorden: positief, creatief en samenwerking.”
Deelnemers
Laura Winters: Hotel Haarhuis
Marco de Ruiter: Audio Traject
Jordy Baumann: Fort Lent en Belvédère
Lidy Bodewes: Buitenpoort
Marc Sanders: Arma Verhuur