Artikelen
14 november 2018
Ontbijtbijeenkomst bij Hotel Haarhuis over innovatie: ’Durf te ondernemen en buiten de kaders te denken’
Innovatie kan overal in zitten: een nieuw product, kostenbesparende oplossing of alternatieve financieringsmethode. Hoe divers innovatie is, bleek wel tijdens de ontbijtsessie met vijf ondernemers bij Hotel Haarhuis. Zij deelden ervaringen en tips onder het genot van heerlijke broodjes en zoete traktaties.
Even voorstellen
MARTIJN BOSMANN: “REAL Concepts is een marketingbureau dat strategie aan realisatie verbindt. Door het meerjarenbeleid van onze klanten te kennen, realiseren we duurzame eindproducten zoals websites, video’s en brochures. We hebben een aantal specialismen in huis, maar werken ook samen met andere professionele partijen.” NICK WIJNVELDT: “DTNW is een zakelijke dienstverlener op de telecom- en ICT-markt. We leveren bijvoorbeeld monteursdiensten voor VolkerWessels Telecom en KPN, bij mensen thuis en op de zakelijke markt. We richten datanetwerken in voor grootzakelijke klanten, zowel bekabeld als draadloos. Sinds 2016 zijn we preferred supplier van VolkerWessels en KPN.” TON VISSER: GetCertified is een opleidingsinstituut met vier takken: klassikale opleidingen en online ICT-gerelateerde opleidingen. Ook verhuren we zalen en kun je bij ons zo’n 3000 verschillende examens afleggen. Sinds vorig jaar heb ik ook een bedrijf in Ghana, Afrika. We willen er e-learning gaan brengen, maar het internet was te slecht. Nu zetten we zelf zendmasten neer om verbindingen via hotspots en point-to-point mogelijk te maken.” BERT HOFF: “Eijgen Finance richt zich op bedrijfsfinanciering. De banken adviseren steeds minder, terwijl wij juist meedenken over het vormgeven van plannen van ondernemers. We zoeken naar een passende financiering, ook als de bank niet (volledig) kan financieren. Dat doen we samen met acht specialisten in het land.”
Hoe innovatief is jouw onderneming?
BERT: “Wij kijken bijvoorbeeld naar alternatieve financierings- en subsidiemogelijkheden, zoals crowdfunding. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer specialistische financiers die zich richten op een bepaalde sector: object-gerelateerd of opbrengst-gerelateerd. Naast de traditionele banken zijn er partijen die in allerlei branches bereid zijn om financiering te leveren, ondanks eventuele risico’s.” TON: “Vroeger waren klassikale opleidingen het meest gebruikelijk, maar tegenwoordig zijn de opleidingen via e-learning veel beter. Jaren geleden werkte dat via een pdf of PowerPoint, tegenwoordig met video, interactieve functies, quizzen en andere toeters en bellen. Het moet leuk zijn, want je gaat pas leren als je iets leuk vindt. E-learning is economisch gezien ook beter: het scheelt reistijd en kosten, je bereikt veel meer mensen, en je kunt het per persoon aanpassen.” MARTIJN: “In de marketingbranche gebeurt veel: kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van marketing automation. Belangrijk is dat je je doelgroep kent en welk pad ‘ie bewandelt tot een aankoop. Je kunt mensen tegenwoordig op verschillende manieren triggeren: online, via re-marketing, nieuwsbrieven, meettools… Het wordt steeds innovatiever en meer gepersonaliseerd. Wij zijn in dat traject de regisseur, aangevuld met een goed netwerk met specialisten in bijvoorbeeld online marketing. Zo houden wij de markt bij. Je moet het in je poriën hebben óf de juiste partijen om je heen verzamelen.” NICK: “Wij zijn innovatief in het vinden van technisch personeel, waarin momenteel een grote krapte is. We hebben een opleidingsplan ontwikkeld met een opleider en VolkerWessels, waarmee iemand zonder technische ervaring zich ontwikkelt tot allround telecommonteur. Nu hebben we ook een landelijk convenant met UWV. Het UWV zorgt zestien weken voor inkomen en wij een geven baangarantie af. We zijn daarnaast innovatief in het leveren van meetmiddelen, die KPN rechtstreeks bij ons afneemt.”
Innovatiever ondernemen: hoe pak je dat aan?
TON: “Innovatief zijn is geen doel op zich. Het doel is dat je het product of de dienst verbetert. Hoe maak je iets efficiënter, beter of los je een probleem op?” MARTIJN: “Het is belangrijk om te weten wat voor innovaties er in je markt zijn. Als mkb’er moet je bijvoorbeeld weten wat voor ontwikkelingen er zijn. Op productgebied, maar ook qua techniek, marketing en financiering. Je moet in ieder geval zoveel mogelijk informatie tot je nemen.”JOB: “Goede ondernemers zijn sowieso altijd innovatief. Dat kenmerkt een ondernemer: dat je in een verandering of crisissituatie gebruikmaakt van nieuwe middelen en die op een goede manier toepast.” NICK: “Ik denk dat het in de ondernemer zit om continu te proberen de kostenstructuur te verbeteren, tijdsefficiënter te werken en problemen sneller op te lossen. Iedere ondernemer zorgt op die manier dat zijn vakgebied zich blijft ontwikkelen.”
Waar kun je tegenaan lopen?
BERT: “Het kan zijn dat je ergens in investeert, maar het product niet oplevert wat je had verwacht. Je moet altijd alert blijven dat de innovatie ook iets oplevert.”MARTIJN: “Inderdaad: jij hebt een visie, maar je doelgroep moet die omarmen en er het geld voor overhebben. De markt moet er klaar voor zijn en je moet het op de goede manier brengen.” TON: “Mooie ontwikkelingen verdwijnen vaak weer omdat niemand erop zit te wachten. Wees vraaggericht en kijk: waar kan het beter, duurzamer of goedkoper?”
Wat is de gouden tip als het gaat om innovatief ondernemen?
MARTIJN: “Bijblijven door eventbezoeken, scholing en ontwikkeling.” BERT: “Sta open voor vernieuwing, anders heb je kans dat je stil gaat staan.” TON: “Niet te gauw denken: dat kan niet.” NICK: “Durf te ondernemen en buiten de kaders te denken. Laat je niet tegenhouden door mensen die zeggen: dat kan niet. En bedenk dan hoe het wél kan.”
Deelnemers
Ton Visser
GetCertfified Opleidingen – www.getcertified.nl
Martijn Bosmann
REAL Concepts – www.realconcepts.nl
Nick Wijnveldt
DTNW – www.dtnw.nl
Bert Hof
Eijgen Finance – www.eijgenfinance.nl
Job Kaptein
Inktvis Media – www.inktvismedia.nl