Artikelen
25 april 2018
Ontbijtbijeenkomst bij Hotel Haarhuis over internationale handel: ‘Je moet ambassadeur zijn van je land, je bedrijf en vooral jezelf’
Warme croissants, luxe belegde broodjes, verse sappen en zelfs brownies: het ontbijt bij Hotel Haarhuis was precies zoals je van een kwaliteitsaccommodatie mag verwachten. In een sfeervol hoekje van het restaurant praatten vijf heren geanimeerd over internationale handel, een onderwerp dat bij veel ondernemers top of mind is.
Ervaring
De genodigde deelnemers hebben ieder op hun eigen manier te maken met internationale handel. WILLEM JAN SPOHR: “Ik ben belastingadviseur en adviseur Duitsland. Ik heb dan ook veel Duitstalige klanten.” FREDDY HEINZEL: “STRICK – Rechts-anwälte & Steuerberater begeleidt Nederlandse ondernemers naar Duitsland, zowel fiscaal als juridisch. Bovendien ben ik sinds 2010 de honoraire consul in Kleef.” FRANK WÖBBEKING: “Mediamixx is een grensoverschrijdend communicatiebureau. We ondersteunen met name Nederlandse bedrijven die richting Duitsland willen en andersom, in de sectoren toerisme & recreatie, industrie en dienstverlening.” FRANS VAN DER HOORN: “CRDT biedt financiële dienstverlening binnen de EU onder verschillende labels. We zijn gevestigd in Arnhem en hebben een GmbH in Duitsland. We doen veel zaken in het buitenland en onder het label MODINT Credit & Finance zijn we marktleider in fashion.” BEN HUITINK: “Ik kom uit de reiswereld en heb een business- & incentiveafdeling opgezet bij Betuwe Express. Na 54 jaar busreizen organiseren wij nu ook vliegreizen, reizen op maat over de hele wereld, voor zowel zakelijk als individueel.”
Internationaal zakendoen: hoe pak je het aan?
FRANS: “Beurzen zijn een belangrijk netwerkfenomeen, zeker in Duitsland. Daar concentreren zich meerdere aanbieders en worden innovatie en technologie getoond. Beursbezoek is dus een goede eerste stap. Verder is het belangrijk dat je er tijd in investeert. Bereid je goed voor, praat met adviseurs.” WILLEM JAN: “De Nederlander is vaak opportunistisch: hij bedenkt een idee en stapt al bijna in de auto om te vertrekken. Dat is een valkuil. In Duitsland is een gedegen voorbereiding belangrijk.”FREDDY: “Als een Duitser zich gaat oriënteren richting het buitenland, bereidt ‘ie het inderdaad grondig voor. Van de andere kant: de gedreven handelsgeest van de Nederlanders is natuurlijk ook een fenomeen.” BEN: “Wij zijn wel sterk in het creëren van netwerken, waardoor je je product goed aan de man kunt brengen. Investeer dus in je netwerk.”
Hoe bepalend zijn taal- en cultuurverschillen?
WILLEM JAN: “In Duitsland is het van belang dat je Duits spreekt, sowieso bij de wat oudere generatie. De jongere generatie stelt zich al veel internationaler op, daar kun je met Engels ook terecht. Maar het is makkelijker als je de taalbarrière kunt overbruggen in de eigen taal.” BEN: “In de reiswereld is dat wel anders, daar spreken de Duitsers toch heel snel Engels met ons. Twintig jaar geleden was dat absoluut niet aan de orde.” FREDDY: “Als iedereen Engels spreekt, is er ook geen pre om met een Nederlander zaken te doen. Men kiest toch vaak voor Nederlanders omdat ze goed Duits spreken, zeker bij calamiteiten is dat prettig.” FRANK: “Ook de cultuur is heel belangrijk. Nederlanders zien vaak wel waar het schip strandt, terwijl Duitsers geneigd zijn om problemen al op te lossen voordat ze ontstaan.” FRANS: “De grootste valkuil, zo is mijn ervaring, zit in België. Omdat de taal hetzelfde is, denk je dat het wel goed komt. Maar ik merk vaak dat je juist daar last hebt van cultuurverschillen.” BEN: “Dat geldt ook voor de zuidelijke landen: daar moet je alles goed op papier zetten en constant blijven checken.”
‘Wees niet alleen bezig met je product of dienst, maar vooral ook met het umfeld’
Wat zijn de voor- en na-delen van internationale handel?
FRANK: “Het leuke aan internationaal handelen is dat je met verschillende mensen en culturen samen iets maakt. Wij werkten voor één project bijvoorbeeld samen met contacten in China, Toronto, India en Litouwen.” WILLEM JAN: “Het uitwisselen van culturen, verbinden en bruggen bouwen: dat vind ik het leukst. Je moet ambassadeur zijn van je land, je bedrijf en vooral van jezelf.” BEN: “Je kunt ook leren van andere culturen, wij willen vaak bijvoorbeeld veel te snel. Soms is het beter om wat rustiger aan te doen.” FRANS: “Natuurlijk zijn er ook risico’s. Zorg daarom altijd voor goede leverings- en betalingsvoorwaarden. En weet met wie je zaken doet, bijvoorbeeld door credit checks.”
Welke gouden tip heb je voor ondernemers?
FRANK: “Bereid je goed voor en doe een marktscan om te kijken hoe de zaken werken in dat andere land. Dat is echt het belangrijkst: goed voorbereid starten.” FRANS: “Sta open voor adviezen en zoek de samenwerking op met adviseurs, of dat nu een accountant of advocaat is. In het netwerk kun je gewoon zoveel leren en problemen voorkomen. Wees dus niet alleen bezig met je product of dienst, maar vooral ook met het umfeld.” FREDDY: “Gebruik het Nederlandse imago. Nederland is in het algemeen populair en heeft niet echt een stigma.” BEN: “Open communicatie is de olie in een goede organisatie. Dat is altijd mijn drijfveer.” WILLEM JAN: “Het is voor internationale bedrijven een uitdaging om de kansen in Nederland te zien en gebruik te maken van de kennis en netwerken die we hier hebben. Ga als Nederlandse ondernemer dus naar de markt toe, laat zien dat je er bent en wat je kunt bieden. Als je dat goed kunt, ligt de markt open.”
Deelnemers ontbijtbijeenkomst
Willem Jan Spohr van de Jong & Laan – www.jonglaan.nl
Freddy Heinzel van STRICK – Rechtsanwälte & Steuerberater en honorair consul der Nederlanden – www.strick.de
Frank Wöbbeking van Mediamixx – www.mediamixx.nl
Frans van der Hoorn van CRDT – www.crdt.eu
Ben Huitink van BE Business & Incentive Travel – www.be-travel.nl