Artikelen
20 april 2018
Ontbijtbijeenkomst: ‘Crowdfunding helpt je van droom naar doel’
Op veel plaatsen schieten ze als paddenstoelen uit de grond: ondernemingen die zijn gefinancierd met behulp van crowdfunding. Halverwege maart 2018 werd er in Nederland al ruim 44 miljoen op deze manier geïnvesteerd, maar liefst 38 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ketelhuis Lent is een mooi voorbeeld. Op deze splinternieuwe horecaontmoetingsplek bespreken vier ondernemers de ins & outs van crowdfunding.
Ondernemers
OGUZ YAKKAN is eigenaar van Ketelhuis Lent. “Mijn achtergrond ligt in de financiële wereld, ik heb lang bij een bank gewerkt als financieel adviseur. In 2010 heb ik samen met een compagnon een patisserie- en broodzaak opgezet. Toen ik in 2013 stopte ging ik als accountmanager werken, maar dat was het voor mij niet. In 2016 kwam ik dit pand tegen en zag ik direct de mogelijkheden.”
ERIK JANSEN is partner en advocaat bij Poelmann van den Broek Advocaten. “Mijn specialisme is ondernemingsrecht, meer in het bijzonder financieringen en zekerheden, insolventierecht en high end incasso. Daarnaast heb ik veel affiniteit met en ervaring in de horeca en met familiebedrijven. Ik kom zelf uit een horecafamilie, mijn ouders hadden een drankgroothandel. Daardoor weet ik hoe de horeca werkt en zie ik snel waar eventuele verbeterpunten liggen.”
BERT HOF is mede-eigenaar van Eijgen Finance Nijmegen. “Ik heb veel bankervaring in de regio Arnhem-Nijmegen. Sinds anderhalf jaar heb ik samen met Gerrie Peer de onderneming Eijgen Finance. We zijn gespecialiseerd in de volle breedte van bedrijfsfinancieringen. Wij helpen ondernemers hun plannen te realiseren.”
BER PAS is directeur van uitgeverij RAN Media en heeft een horeca-achtergrond. “Ik heb jarenlang bij een brouwerij gewerkt en daar verschillende financieringsvormen meegemaakt. Later heb ik een eigen horecabedrijf gehad. Nu ik in de communicatiewereld zit, kijk ik weer op een andere manier naar crowdfunding.”
Hoe is de crowdfunding bij Ketelhuis Lent verlopen?
OGUZ: “Ik ken de omgeving van het pand goed en ik zag, na grondig onderzoek, de kans om hier een horecagelegenheid te openen. Ik had een stapelfinanciering: een partnership met een bierbrouwer, een deel eigen middelen, een deel van familieleden en het pand. Toen bleef er nog een kwart over. Bij de banken werd de financiering afgewezen, dus toen kwam Eijgen Finance met het idee van crowdfunding.”
ERIK: “Horeca is voor banken moeilijk te financieren, omdat je ten eerste niet met debiteuren te maken hebt. Je kan je vorderingen dus niet verpanden. Bovendien doe je veel investeringen in de look & feel van je bedrijf en die kun je niet makkelijk als onderpand geven. De inventaris is relatief weinig waard en de voorraad fluctueert, dus ook dat geeft weinig zekerheid. Dat maakt het voor een bank niet heel aantrekkelijk om in de horeca te financieren.”
BERT: “Medio juni vorig jaar klopte Oğuz bij ons aan met zijn plan. Dit plan an sich was goed, de banken hadden ook geloof in zijn ondernemerschap. Hij heeft alles grondig en professioneel aangepakt. Wij zagen dus dat het zeker haalbaar was. In september hebben we het project geplaatst op het crowdfundingsplatform Geldvoorelkaar.nl en binnen drie uur was het al helemaal vol.”
Waarom zou je als ondernemer kiezen voor crowdfunding? Wat zijn de voordelen?
OGUZ: “Bij een bank krijg je vaak ‘nee’ te horen, dus je moet op zoek naar een ander alternatief.”
BER: “Het is een hele transparante manier van financieren. En als je een sterk plan hebt, maak je een goede kans met crowdfunding.”
OGUZ: “Het helpt je van droom naar doel, als het ware. Maar crowdfunding is natuurlijk niet de enige financieringsvorm, je kunt ook denken aan ‘business angels’ of informal investors. Dat gebeurt in de horeca ook veel. Het is dan wel belangrijk om te zoeken naar goede partnerships, dus naar meer dan alleen naar de pieken te kijken.”
Wat kunnen ondernemers zelf doen om crowdfunding tot een succes te maken?
OGUZ: “Doe grondig onderzoek. Ik heb bijvoorbeeld ook andere ondernemers gesproken die aan crowdfunding hebben gedaan. Je moet wel een sterk verhaal hebben.”
BERT: “Er zijn meer dan 75 platformen, waarvan enkele voor specifieke projecten of branches, dus kies de juiste. Ga voor een platform waar voldoende investeerders aan verbonden zijn en waar regelmatig projecten voorbijkomen. En kijk goed naar welk bedrag reëel is. De verhouding tussen eigen middelen en financiering moet kloppen.”
BER: “Hoeveel investeerders zijn er bij het Ketelhuis? En welk rendement krijgen ze?”
OGUZ: “Tweehonderd investeerders en ze krijgen een rendement van 7,5 procent. Het rentepercentage is belangrijk om de crowd te triggeren.”
ERIK: “Zorg er ook voor dat je omwonenden te vriend houdt. Betrek de omgeving bij je project.”
BERT: “Dat heeft Oğuz erg goed gedaan, hij heeft vanaf het begin de omgeving erbij betrokken. Hij heeft zich geprofileerd en mensen uitgenodigd om mee te denken.”
Wat zijn de risico’s?
BER: “Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt er als het niet goed gaat. Gaat de crowdfunder dan achter het geld aan?”
ERIK: “Voor de ondernemer is dat wel een risico inderdaad. Het crowdfundingplatform wil natuurlijk goed scoren met hun ratings. Zij hebben ook een verdienmodel en treden op als een soort bank. Als het slecht gaat, kun je vaak niet communiceren met je eigen crowd: het platform zit er tussen en zij stellen zich misschien wel harder op dan de investeerder, die best genoegen wil nemen met een percentage van zijn inleg, als het foutgaat. Een ander risico is dat je niet kunt vertellen wie je financiers zijn. Dat kan voor de Bibob lastig zijn.”
BERT: “Het is ook goed om te kijken naar de zeggenschap. Houd je als ondernemer zelf de regie over je bedrijf? Hoe ga je dat organiseren? Je kunt het bijvoorbeeld ook in een aandelenconstructie doen. Bij Oğuz hebben we dat bewust niet gedaan.”
Conclusie: hoe gaat crowdfunding zich ontwikkelen?
ERIK: “De defaults zullen nu meer boven water komen. De vrees bestaat dat er faillissementen onder crowdfunded ondernemingen zullen volgen, dus dat moet gaan blijken.”
BER: “De crowdfundingsplatforms profileren zich niet echt, vind ik. Richting investeerders treden ze heel low-profile op. Daar zou nog wel meer bekendheid voor mogen komen.”
BERT: “Het heeft een enorme groeispurt gemaakt, maar die is nu aan het afvlakken. De banken willen ook weer iets meer doen. Wel zijn crowdfundingsplatforms echt professionele partijen geworden, die heel goed de juiste plannen kunnen selecteren.”
OGUZ: “De ondernemer moet een hoop doen om zijn doel te kunnen bereiken, dat zal zo blijven. Een goed plan, de juiste mensen om je heen: dat is essentieel.”
DEELNEMERS LUNCHBIJEENKOMST
Oğuz Yakkan (024 – 200 13 00)
Ketelhuis Lent
www.ketelhuislent.nl
Erik Jansen (024 – 381 08 10)
Poelmann van den Broek Advocaten
www.poelmannvandenbroek.nl
Bert Hof (088 – 51 50 250)
Eijgen Finance Nijmegen
www.eijgen.nl
Ber Pas (024 – 360 92 88)
RAN Media | Arnhem en Nijmegen Business
www.ranmedia.nl
KETELHUIS LENT
Tijdens de ontbijtbijeenkomst genoten de ondernemers van een kruidige Oosterse linzensoep, diverse belegde broodjes met onder andere zalm en bresaola en een dessertje met yoghurt, fruit en chiazaad. Het Ketelhuis bevindt zich naast de oude gloeilampenfabriek en is omgetoverd tot een sfeervolle horecaontmoetingsplek. Van 9.30 uur ’s morgens tot ’s avonds laat kan men er ontbijten, lunchen, borrelen en dineren. De menukaart is een mix van Westerse, Oosterse en mediterrane gerechten. Meer weten? www.ketelhuislent.nl