Artikelen
5 oktober 2020
Oostendorp Autogroep: een ‘mobiliteits-supermarkt’ van hoog niveau
Binnen de automotive branche gaan ontwikkelingen razendsnel. Zó snel dat innovaties vaak voorlopen op wet- en regelgeving. Dat geldt zeker voor het merk Toyota, één van de zes merken die Oostendorp Autogroep in portfolio heeft. De fabrikant loopt technisch gezien voorop als het om zuinige benzineauto’s gaat en voldoet daarbij keurig aan alle milieuvoorschriften. Ook is er door Toyota een elektrische transportbus ontwikkeld. Jeroen Groen, vertelt vanuit zijn rol als Commercieel Manager Zakelijke Mobiliteit over Oostendorps brede automotive-dienstenpalet.
Jeroen is verantwoordelijk voor het wagenpark, de tijdelijke verhuur en langdurige lease ervan. Hij kijkt daarbij altijd naar de total cost of ownership (TCO) van een klant. “We brengen naast de directe kosten als bijvoorbeeld de aanschafprijs ook indirecte kosten in kaart. Juist onzichtbare indirecte kosten als gevolg van een storing zijn daarbij belangrijk. De professionele klant van vandaag wil niet zozeer een auto kopen, maar geholpen worden bij het inrichten van de totale mobiliteitsbehoeften.”
Meedenken en anticiperen
Daar hoort ook een elektrische fiets bij als vervangend vervoer of als leasefiets. Hierdoor is bijvoorbeeld een mobiliteitsplan zo in te richten dat iemand ’s zomers op de fiets naar het werk gaat en ’s winters de auto pakt. Oostendorp Autogroep probeert wat dat betreft altijd op een slimme manier invulling te geven aan maatschappelijke trends en ontwikkelingen. Men kijkt niet alleen naar de bestaande behoeften op mobiliteitsgebied, maar ook naar de toekomstige.
Toenemende flexibiliteit
Bij Oostendorp Autogroep werkt men met zes merken, maar in principe is elk merk en type te leveren. Ook de leasecontracten zijn flexibel in te richten. Jeroen: “Het principe van ‘nu rijden en over 100.000 kilometer lever je de auto weer in’ is achterhaald. We bekijken per periode wat het beste bij de wensen van een klant aansluit.” Daartoe hoort ook de mogelijkheid om als bedrijf je wagenpark tijdelijk uit te breiden. Denk aan het einde van het jaar, als er veel online besteld wordt voor de feestdagen en al die bestellingen vervolgens bezorgd moeten worden. “In onze flexibele vloot hebben we zo’n 250 wagens die daarvoor ingezet kunnen worden, waaronder een aantal bedrijfswagens en middelgrote vrachtwagens met lift.”
‘Onze flexibiliteit in producten en diensten is voor velen een eye-opener’
Vooruitkijkend & up-to-date
De onderhoudsmedewerkers worden maandelijks, zo niet wekelijks bijgeschoold over de laatste stand van zaken rond allerhande technieken, marktontwikkelingen en nieuwe producten die voorhanden of op komst zijn. En over de behoeften van de klant: “uiteindelijk maken we daarin met z’n allen het verschil en hebben we elkaar nodig. Binnen onze organisatie is daarom iedereen even belangrijk en ons logo laat dat ook zien. De bullet in het midden is de klant. Die staat centraal. Alles en iedereen daaromheen is er om die klant zo goed mogelijk te helpen.”
Sociaalvoelend & saamhorig
“Wat dat betreft heeft Oostendorp Autogroep nog altijd de cultuur van het familiebedrijf dat het van oudsher is.” Zelf merk ik dit ook: na een x-aantal interviews met verschillende personen, valt het me op dat ze allemaal met een lach op het gezicht en vol enthousiasme hun verhaal doen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de organisatie ook niet vreemd. Men sponsort lokale maatschappelijke doelen en een deel van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook dat past in het motto ‘We gaan er sámen voor!’. ‘We’ slaat op het team én de klant. Jeroen: “De flexibiliteit, maar ook het brede dienstenpalet is voor veel mensen een eye-opener. Je zou ons kunnen typeren als een ‘mobiliteits-supermarkt’, en ook nog eens een van hoog niveau!”
Meer weten? Ga naar Oostendorp Autogroep.
Nijmegen Business