Artikelen
8 november 2013
Op bezoek bij… Arjen de Vries van Hotel Haarhuis
Arnhem Business bezoekt dit jaar samen met Marie-Louise Buckens van het Convention Bureau bijzondere locaties in de regio Arnhem die aangesloten zijn bij het Convention Bureau Arnhem- Nijmegen. Deze keer is het de beurt aan Arjen de Vries, directeur-eigenaar van BEST WESTERN PLUS Hotel Haarhuis.
Anderhalf jaar bouwde Arjen de Vries aan de nieuwe vleugel van zijn hotel met 36 luxe kamers. Daarmee bedient het hotel een hoger segment van de markt, met kamers van dertig vierkante meter, veel comfort overgoten met daglicht, moderne faciliteiten zoals Smart TV en Nespresso koffie, ingericht met strak design en natuurlijk een knipoog naar de jaren vijftig, want dat is de tijd waarin het originele hotel werd gebouwd. En nadat de nieuwe vleugel met een memorabel feest was geopend, kon het echte werk beginnen: zakelijke en leisure gasten verwennen, zodat ze graag terugkomen. Arjen de Vries: “We hebben ook onze standaardkamers een upgrade gegeven: nieuwe bedden, beter linnen, want we willen op alle fronten onderscheidend vermogen creeren.”
Een van de fronten waar Haarhuis zich zeker onderscheidt is het uitgebreide ontbijt dat iedere morgen wordt geserveerd in de brasserie. Arjen de Vries: “Gasten reageren enthousiast op het luxe en uitgebreide ontbijtbuffet. Met o.a. de verse jus d’orange, het verse fruit, de biologische yoghurt, de vers gebakken (biologische) broodjes en de gerookte zalm proeft de gast dat alles vers en puur bereidt wordt in onze keuken! Deze enthousiaste reacties op het ontbijt zien we daarom regelmatig terug in onze reviews”.
Hogere standaard
De economie raakt ook de hotelsector. Arjen de Vries merkt dat niet zozeer aan de bezettingsgraad, maar meer aan de kamerprijs. Die staat onder druk. “Heeft niet alleen met de economie te maken, veel meer met overcapaciteit in Arnhem. De afgelopen jaren kwamen er in de regio 400 kamers bij, terwijl de bedrijvigheid niet toenam. Wij bouwden om een vraag van klanten te bedienen: Arnhem had behoefte aan een hogere standaard in het centrum. Die hebben we gerealiseerd. Dat we die investering deden heeft te maken met een visie op lange termijn, het gaat niet alleen om de dag van morgen, het gaat om wat er de komende tien jaar staat te gebeuren. Daarbij zou de gemeentelijke overheid ook een grotere rol kunnen spelen, door het vergroten van de aantrekkingskracht van Arnhem voor zowel leisure als zakelijke gasten. Een betere winkeluitstraling, toeristische trekkers, niet alleen aan de stadranden, maar ook in het centrum.”
Hotel Haarhuis is altijd op zoek naar iets origineels en nieuws. Uit dit oogpunt is de Burgers’ Zoo kamer ontstaan.
In samenwerking met Burgers’ Zoo opende het hotel afgelopen juli een unieke Burgers’ Zoo kamer, waarmee de gast Arnhem optimaal kan beleven. Met kamers zoals deze probeert Hotel Haarhuis haar band met Arnhem te versterken. Daarom zal de Burgers’ Zoo kamer zeker niet de laatste themakamer zijn. Hét stadshotel van Arnhem zijn en blijven, is iets wat Haarhuis dagelijks bezighoudt.
Positief
Arjen de Vries kreeg veel positieve reacties op de nieuwbouw. “Best Western heeft bovendien onze hotelstatus verhoogd, we bieden meer service en meer kwaliteit, zoals bijvoorbeeld supersnel draadloos internet. We zijn er nog lang niet, er blijft altijd iets te wensen over, bijvoorbeeld een upgrade van onze wellness-afdeling, een open keuken in onze brasserie en meer investeren in het nieuwe werken. Dat doen we zelf ook al, we steken veel energie in channel & revenuemanagement (welke prijzen op welke momenten) en op reviews. Wat vinden onze gasten van hun verblijf en welke informatie kunnen we daaruit destilleren? Want daar gaat het om: tevreden gasten, dat zal nooit veranderen.”