GHW assurantiegroep
24 november 2022
‘Op naar honderd jaar GHW’
In een van de grote panden aan het Nijmeegse Takenhofplein huist assurantiekantoor GHW. Een sympathiek kantoor dat met ruim 25 medewerkers in de top 100 van assurantiekantoren in Nederland staat. Tijd om eens nader uit te vinden waar ze voor staan. Wij vroegen het eigenaar Maarten Thoonen. “Wij zijn geen provisiejagers.”
GHW bestaat sinds 1928; er staat dus een jubileum op stapel. Al gespannen, Maarten? “Nou, dat duurt nog zes jaar,” relativeert de sympathieke eigenaar. “We zijn er nog niet echt mee bezig. Maar dat we de honderd jaar gaan halen, staat wel vast.” Gelukkig maar, want GHW is een baken in de assurantiewereld. “Wij opereren zelfstandig in een markt die steeds meer gedomineerd wordt door grote spelers. En dat willen we ook graag zo houden. We zijn groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, en klein genoeg om onze klanten te kennen.”
Persoonlijk en duurzaam
Het motto van het assurantiekantoor is ‘GHW verzekert persoonlijk’. Dat betekent dat elke klant zich welkom en gekend voelt. Maarten: “Tegenwoordig voegen we daar ook ‘GHW verzekert duurzaam’ aan toe. We willen bijdragen aan een betere wereld en doen dat bijvoorbeeld door ons te richten op gedragswijzigingen van klanten en niet-klanten.” Hoe gaat dat in zijn werk? “We bieden iedereen tips & tricks om bijvoorbeeld schoner en zuiniger met energie om te gaan. En we enthousiasmeren mensen om hun consumptiepatroon aan te passen. Een betere wereld is echt een speerpunt voor ons, vandaar dat we die kennis beschikbaar stellen voor alle mensen, niet alleen klanten.”
Investeren in het bedrijf
GHW is een sympathiek bedrijf. Waar sommige assurantiekantoren nog wel eens als provisiejagers te boek staan, houdt GHW zich daar verre van. “Wij vertellen klanten het ook als ze iets níet moeten verzekeren,” vertelt Maarten. “De basis van assurantiën is dat je risico’s verzekert die je zelf niet kunt dragen. Maar soms verliezen mensen de proporties uit het oog. Wij helpen ze om te zien wat je wel en niet moet verzekeren.” Om dat te kunnen doen, heeft GHW goed opgeleide mensen in dienst die te allen tijde hun kennis op peil houden. “Wij investeren in onze mensen, omdat we zien dat ons bedrijf daar beter van wordt. En daar wordt de klant weer beter van.”
Snelle en efficiënte afhandeling
Dat GHW zelfstandig opereert stemt Maarten positief. “We hebben een volmacht waardoor we schadebehandelingen in eigen huis kunnen afhandelen. We hoeven zaken niet over te dragen aan grotere verzekeraars. Daardoor gaat dat bij ons vele malen sneller en efficiënter dan bij collega-kantoren. Goed voor onze zelfstandigheid, en natuurlijk goed voor onze klanten.”
Nijmeegs bedrijf
Maarten is er trots op om lokaal te kunnen opereren. “Winst die we maken vloeit weer terug in de regio. We hebben er bewust voor gekozen om als Nijmeegs bedrijf te blijven bestaan en niet op te gaan in een groter geheel.” Geruchten dat hij zijn bedrijf zou willen verkopen, verwijst hij dan ook naar het rijk der fabelen. “Waarom zou je je bedrijf verkopen als je het nog zo leuk vindt om te doen.” Bovendien, zegt hij met een lach, wat zou hij dán moeten gaan doen? “Ik doe dit al 25 jaar; ik kan niet zo heel veel anders.”
Meer weten? Kijk op GHW.
Nijmegen BusinessFinanciën