Nederlands Openluchtmuseum
28 augustus 2023
Op ontdekkingsreis door de tijd
In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem wordt de geschiedenis van het alledaagse leven in Nederland gevangen. Bezoekers gaan er op ontdekkingsreis en ervaren hoe het is om te leven in vervlogen tijden. Hoofd Hospitality & Sales Paul van Zeist vertelt over de toekomstplannen en de prachtige verbinding tussen heden en verleden. Het Nederlands Openluchtmuseum bruist als nooit tevoren!
Het museum werd weliswaar opgericht in 1912, maar opende pas in 1918. Dit had alles te maken met de Eerste Wereld Oorlog. Nu -ruim 100 jaar later- ontvangt deze parel in Arnhem zo’n 550.000 bezoekers per jaar. Paul: “We investeren voortdurend in kwaliteit. Dit zie je onder andere terug in het onderhoud, het programma-aanbod, onze medewerkers en de algehele staat van het park. Hier vind je een prachtige verzameling van objecten uit onze collectie van de laatste 350 jaar. Dit varieert van onderwerpen als werk en relaties tot vrije tijd en wonen. Het Openluchtmuseum is daarbij altijd op zoek naar verbinding en gemeenschappelijkheid. We zijn er heilig van overtuigd dat je kunt leren van het verleden in het dagelijks leven.”
Zakelijke samenwerkingsverbanden
Het museum heeft volgens Paul na enkele gekke jaren de wind weer in de zeilen. Er gebeurt veel, zowel voor als achter de schermen. Paul: “We worden momenteel goed gevonden door partijen die graag samen willen optrekken. Dat heeft mede te maken met onze kernwaarden inclusief, verbindend, duurzaam en ondernemend. Deze partijen willen bijvoorbeeld samenwerken op gebied van kennisdeling, hun maatschappelijke rol, de energietransitie en verduurzaming. We hebben in het park bovendien meerdere gebouwen die we beschikbaar stellen voor zakelijke bijeenkomsten. Dit zijn authentieke panden die voorzien zijn van hedendaagse faciliteiten. We zoeken altijd de koppeling tussen het karakter van deze gebouwen en de inhoud van je zakelijke bijeenkomst.”
Winterprogrammering Openluchtmuseum
Het komende winterprogramma is vrijwel hetzelfde als het programma van vorig jaar. Het enige verschil is de dit jaar ontbrekende ijsbaan op het Entreeplein. Deze komt niet meer terug vanwege duurzaamheidsoverwegingen en de ideeën voor een nieuwe winterprogrammering. Paul licht toe: “Vanaf de winter van 2024 hebben we een compleet nieuw programma: De winter vier je samen! Hier kan ik nu nog niks over los laten. De komende winter bouwen we het Entreeplein om tot een nostalgische winterkermis met spiegeltent en rolschaatsbaan. Honderd jaar geleden werd er in de warme wintermaanden al gerolschaatst namelijk. Ook staan er 9 authentieke en nostalgische kermiselementen, zoals een vlooiencircus, rupsbaan, reuzenrad en een carrousel. We laten hier zowel het materiële als immateriële erfgoed zien. De kermistraditie die we deze winter laten zien is echt immaterieel erfgoed. Bovendien bieden we in de winterperiode een extra zakelijk programma. Bedrijven kunnen van 18 tot en met 21 december terecht op de Wintersche Jaarmarkt, ofwel een kerstmarkt in het museum. Hier stellen medewerkers hun eigen kerstpakket samen.” Meer informatie is te vinden via openluchtmuseum.nl/kerstmarkt.
2024 in het teken van duurzaamheid
“In 2024 agenderen we het thema duurzaamheid als jaarthema. We kijken inmiddels bij elke onderhouds- en behoudsactiviteit naar schonere alternatieven. Er zijn nu natuurlijk ook andere technieken beschikbaar dan 10 jaar geleden. Als je een enorm park exploiteert, moet je ook kijken naar je eigen ecologische footprint. Daarnaast vragen we ons af hoe we meer zelfvoorzienend worden dan we nu zijn. Het gaat niet alleen over energiebesparing, maar bijvoorbeeld ook over het mogelijk uitsluiten van gas in de toekomst. We kijken daarom, samen met IPKW en de HAN, naar de mogelijkheid van overstappen naar waterstof voor onze stoommachine. We brengen al deze zaken op 2 manieren in de praktijk. Dit doen we ten eerste door een publieksprogramma aan te bieden met allerhande onderwerpen gerelateerd aan het jaarthema. Hierbij gebruiken we verhalen en objecten uit het verleden om een koppeling te maken met het heden. Ten tweede nemen we onze eigen processen kritisch onder de loep. We willen uiteindelijk veel duurzamer ondernemen binnen het gehele museum.”
Meer weten? Kijk op Nederlands Openluchtmuseum.
Arnhem BusinessDuurzaam