Nederlands Openluchtmuseum
8 juli 2024
Op ontdekkingsreis door de tijd
In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem komt de geschiedenis van het alledaagse leven in Nederland tot leven, mede vormgegeven door gebouwen, voorwerpen en verhalen die kenmerkend zijn voor vervlogen tijden. Met Paul van Zeist -Hoofd Hospitality & Sales- bespreken we het gloednieuwe foodconcept, de zakelijke mogelijkheden van deze prachtige cultuurrijke én maatschappelijke plek en de programmering voor de laatste maanden van het jaar.
Paul: “We creëren momenteel een nieuw foodfestival-concept met een line-up van 4 foodtrucks die we in eigen beheer aanbieden. Een daarvan is een oude SRV-wagen, waar je zelf je lunches en picknicks samenstelt. Daarnaast hebben we een oude veldkeuken in ons museum, waar we traditionele AVGgerechten met een moderne twist verzorgen. Ook hebben we een popupkeuken, waar we gerechten met buitenlands invloeden -die inmiddels onderdeel zijn van de Nederlandse cultuur- aanbieden.
De smaak karavaan in samenwerking met de Smaakcateraar
Zo creëert het museum een heuse festivalervaring, oftewel De Smaak Karavaan. “Voor de nieuwe foodconcepten zijn we een samenwerking aangegaan met de Smaakcateraar uit Gendt. We hebben samen dit concept opgetuigd. De Smaakcateraar ondersteunt ons op alle vlakken wanneer dat wenselijk is. Bovendien leveren ze een deel van het picknick-concept aan. Zo hebben ze een hartige muffin ontwikkeld met groenten die voor het oog niet in de winkel terecht konden komen.”
De zakelijke toevoegde waarde van deze culturele locatie
“De afgelopen periode was er best wat te doen rond musea en het hoge BTW tarief. Waarom zou je dan kiezen voor een evenement in een museum ten opzichte van een evenementenlocatie? Ten eerste biedt ons museum een prachtig decor. Daarnaast is er hier veel inhoudelijke informatie beschikbaar. Welk thema je voor je event ook zoekt, we vinden hier in het museum altijd wel een haakje. Dit jaar is het thema duurzaamheid. We kijken naar thema’s als schaalvergroting, landbouw, vleesverwerking en de circulaire economie, die we baseren op geschiedenisverhalen. We hopen dat we mensen op die manier inspireren om naar hun eigen gedragingen te kijken. Ook vitaliteit wordt steeds belangrijker. We hebben hier 44 hectare natuurpark, waar je in beweging komt. Zo vul je je zakelijke activiteiten op een andere manier in. Kortom, hier combineer je het aangename met het actieve.”
Het huis van herinnering
“Op 21 september is hier de grootse opening van Het Huis Van Herinnering, gericht op ouderen met dementie. We zetten deze mensen hier in hun kracht, door alles wat ze zintuigelijk in het huis meemaken. De ouderen belanden met hun begeleiders op een plek waar ze in aanraking komen met spullen, geuren, smaken en geluiden uit de periode 1960-1970. Hier gaat het om het ophalen van herinneringen.” Begeleiders (mantelzorgers of familieleden) kunnen als deelnemer aan het programma bijzondere momenten meemaken, waarop hun naaste weer lijkt op de persoon die hij/zij vroeger was.
Programmering herfst en winter
“In het najaar is er van alles te beleven in het museum. We gaan in oktober -tijdens de herfstvakantie- maar liefst 17 avonden op rij open. We vertellen dan een relatief onbekend verhaal over de bewoning van het museum in de oorlog. Als gevolg van de Slag om Arnhem zijn hier zo’n 660 evacués opgevangen. Nu, 80 jaar later, vertellen we dit verhaal aan de hand van diverse lichtprojecties opnieuw. Vervolgens werken we toe naar de winter met ons programma De Winter Vier Je Samen. Want hoe vier je je zakelijke activiteit nou op een leukere manier dan in winterse sferen in het Nederlands Openluchtmuseum? Je belandt op de nostalgische kermis, waar je kunt rolschaatsen, daaromheen hebben we een speciaal all-in culinair arrangement ontwikkeld voor kleine en grote groepen. Of je nu een specifieke onderwerp hebt, of je wil met je collega’s genieten van winterse sferen, hier is het allemaal mogelijk!”
Meer weten? Kijk op Nederlands Openluchtmuseum.
Arnhem BusinessFacility