Artikelen
27 januari 2016
‘Openheid als basis voor een jarenlange vertrouwensband’
Ieder (familie)bedrijf krijgt zo nu en dan te maken met uitdagingen, óók als het goed gaat. DKC Totaaltechniek roept bij juridische kwesties al jaren trouw de hulp in van advocatenkantoor Poelmann van den Broek. Hoewel beide partijen het eigenlijk liever niet zover laten komen, want: “Wij schieten de beren liever al van de weg voordat de klant er last van krijgt”, aldus vennoot en advocaat Erik Jansen.
Frank Dekkers en Erik Jansen
Installatiebedrijf DKC werd in 1962 opgericht door de vader van Frank en Roland Dekkers, de huidige eigenaren. “We richten ons op installatietechniek, koudetechniek en service en onderhoud. Sinds 1993 zijn mijn broer en ik verantwoordelijk.” Erik Jansen: “Poelmann van den Broek is een advocatenkantoor dat zich richt op ondernemers met ondernemersproblemen. We helpen hen met hun primaire focus, namelijk zo probleemloos mogelijk ondernemen.”
Goede afspraken
Poelmann van den Broek en DKC hebben al jaren een zakelijke relatie, maar Dekkers en Jansen komen elkaar ook geregeld tegen in het Nijmeegse. Jansen weet bovendien wat het runnen van een familiebedrijf inhoudt. “Mijn ouders hadden een drankenhandel, mijn vader was de derde generatie. Ze hebben het bedrijf echter verkocht voordat ik de leeftijd had om in te stappen.” Hij ziet soms familiebedrijven in de problemen komen door onderlinge verhoudingen, maar bij DKC geldt juist het tegenovergestelde. “Frank en zijn broer hebben hele goede afspraken gemaakt. Ze hebben een duidelijke rolverdeling. En het is niet zo dat de vorige generatie hen op de lip zit, dat zie je ook vaak.” Dekkers vult aan: “Klopt, dat is heel uniek. Onze vader juicht alle veranderingen juist toe. En onze taakverdeling is goed: we lopen elkaar niet in de weg en hebben maar heel weinig woorden nodig.”
Juridische hulp
DKC is een middelgroot installatiebedrijf en heeft geen eigen juridische afdeling. Bij contracten en geschillen is hulp van buitenaf dus noodzakelijk. “We hebben heel lang geleden al gekozen voor Poelmann van den Broek, vanwege de kwaliteit en de kennis van het bouwrecht. We zouden ze in veel gevallen eigenlijk al eerder moeten inschakelen.” Jansen geeft aan dat dit regelmatig het geval is bij bedrijven. “Hoe eerder wij aan boord zijn, des te eerder kunnen we actie ondernemen. Wij schieten de beren liever al van de weg voordat de klant er last van krijgt. Anders ben je alleen maar problemen aan het oplossen. We zijn graag de sparringpartner vooraf.”
“Als ondernemer moet je goed nadenken over risico’s”
Openheid
Dekkers geeft met vertrouwen zijn zaken uit handen aan Poelmann van den Broek. “Ik vind betrokkenheid en communicatie heel belangrijk. Het is van belang dat er een goede klik is, dat je elkaar respecteert en open kunt zijn. Als ik een verborgen agenda heb, kan een jurist ook niets.” Jansen: “Die open communicatie en het managen van verwachtingen is voor ons belangrijk. Hoe lang gaat het duren, wat zijn de kosten, hoe groot zijn de kansen in deze zaak? Vertrouwen zit ’m ook in de reactiesnelheid, de manier waarop je formuleert en het feit dat je daadwerkelijk een advies durft te geven.”
Drempel
Poelmann van den Broek wil de drempel om contact op te nemen voor ondernemers verlagen. “Een ondernemer kan een abonnement bij ons afsluiten, waardoor hij bijvoorbeeld eerst een algemeen telefonisch advies krijgt. Veel mensen denken dat advocaten juist het conflict opzoeken, zodat ze veel uren kunnen schrijven. Dat is hetzelfde als Frank verwijten dat hij iets verkeerd installeert bij een nieuwbouwproject, zodat hij vervolgens ieder jaar veel service en onderhoud kan plegen. Compleet ridicuul, want dan gaat je naam naar de knoppen. Toch hebben wij in de advocatuur daar als beroepsgroep best wel last van.” Dekkers: “Als ondernemer moet je goed nadenken over risico’s en daar heb je gewoon juridische hulp bij nodig. Daarmee voorkom je heel veel ellende achteraf.”
Meer informatie? Kijk op www.pvdb.nl en www.dkc.nl
Nijmegen Business