Artikelen
13 juli 2016
Orient Plaza: ‘Het gaat niet alleen om het eten, maar om de hele ervaring’
Een uitgebreide zakenlunch met dim sum, authentiek Japans eten of sushi bestellen als snelle maaltijd na het werk. Het kan allemaal bij Orient Plaza, een begrip in de verre regio als het om Aziatisch eten en Oosterse sferen gaat. Bedrijfsleider Jay Chang: “Gasten krijgen een thuisgevoel bij Orient Plaza.”
Iedereen die enigszins bekend is in de regio Nijmegen, Wijchen en Beuningen kent Orient Plaza. Het familiebedrijf heeft in de afgelopen 27 jaar bewezen zeer veelzijdig te zijn en met haar tijd mee te gaan. Zo werden de concepten vernieuwd en bezorgt men tegenwoordig ook. Jay Chang vertelt: “Orient Plaza is een echt familiebedrijf, opgericht door mijn vader en oom. Inmiddels werken er verschillende mensen uit onze familie in het bedrijf. We hebben daarnaast ook een fabriek waar we kant-en-klaarmaaltijden maken.”
Authentiek Japans
Eén van de dingen die Orient Plaza bijzonder maakt, is het feit dat er zich vier concepten onder één dak bevinden. Ten eerste zijn er de à la carte restaurants Kyoto en Honyun. Jay: “Kyoto is de meest luxe variant. Mensen kunnen hier authentiek Japans eten, van versbereide sushi en sashimi tot gerechten van de bakplaat. Onze sushi-chef heeft twaalf jaar in Japan gewerkt en ook de andere koks hebben veel ervaring. De bakplaat zorgt ook voor een echte beleving. De gasten zitten er bovenop en zien hoe de koks de gerechten live bereiden. Mensen komen niet alleen uit de regio Nijmegen om hier Japans te eten, maar ook bijvoorbeeld uit de cirkel Oss, Arnhem, Venray, Tiel en Kleve.”
“We denken graag mee over activiteiten, zoals een sushiworkshop, oesterbar en food carving”
Shared dining
Honyun is het Chinese à la carte restaurant. “Hier kun je écht Chinees eten”, zegt Jay. “Dus geen babi pangang en foe yong hai, maar gerechten die je ook in China krijgt. Denk aan pekingeend, cha siew, dumpling soep, veel verschillende wokgerechten en dim sum. Men kan hier ook lunchen en dat wordt steeds populairder, bijvoorbeeld met zakenrelaties. Samen genieten van kleine hapjes, een beetje shared-dining-achtig.” Wat niet iedereen weet, is dat Kyoto en Honyun ook een uitgebreide wijnselectie hebben. “We schenken topwijnen uit de hele wereld. Onze sommelier kan de gasten adviseren over de beste combinaties met de Aziatische smaken.”
‘All you can eat’
Met het ‘all you can eat’-concept JIRO Sushi & Grill speelt Orient Plaza in op een grote behoefte bij consumenten. “Het verschil met veel andere sushi-restaurants is dat wij ook nog een wokbuffet hebben. Daar is heel veel behoefte aan bij een brede doelgroep, van jong tot oud.”
Orient Drive
Dan is er nog de Orient Drive, sinds jaar en dag al een populaire uitvinding. Mensen kunnen hier ‘afhaalchinees’ bestellen, maar ook bijvoorbeeld Chinese dim sum, Indische gerechten en Japanse sushi. Sinds 2,5 jaar bezorgt Orient Plaza ook thuis en op locatie in Nijmegen, Wijchen en Beuningen. Jay: “Mensen hebben tegenwoordig minder tijd en willen een beetje verwend worden. Het idee is meer home dining: met je familie kun je thuis ook een restaurantbeleving hebben.”
Zakelijk
Ondernemers weten Orient Plaza ook zeer goed te vinden. Het bedrijf organiseert regelmatig kleine en grote evenementen in de diverse beschikbare ruimten. Jay vertelt: “Onlangs hadden we een event van de OSRN en een bedrijfsfeest van NXP. Dan bieden we bijvoorbeeld een warm buffet en hapjes aan. We denken graag mee over leuke thema’s en activiteiten, zoals een sushiworkshop, oesterbar en food carving. Het kunnen complete arrangementen zijn, maar vaak wordt er ook gekozen voor de combinatie van een vergadering in onze recent vernieuwde vergaderzaal met een lunch, diner of borrel. Alles kan op maat gemaakt worden. Ook private dining met een zakenrelatie is mogelijk in een aparte ruimte. We hebben bovendien een buitenterras.”
Goede naam
De uitstekende parkeermogelijkheden zijn een groot voordeel. Men hoeft niet middenin de stad naar een plekje te zoeken, maar parkeert de auto gewoon voor de deur. Waarom kiezen gasten nog meer voor Orient Plaza? Jay Chang is bescheiden, maar geeft aan dat mensen vaak complimenten geven over het niveau van het eten en de sfeer. “We willen niet hoog van de toren blazen, maar we horen wel van gasten dat Orient Plaza een goede naam heeft. Een concept als het onze vinden ze niet snel elders in de regio. We horen ook regelmatig dat gasten een thuisgevoel krijgen als ze hier zijn. Onze medewerkers, gastheren en gastvrouwen spelen daar een belangrijke rol in. Zij hebben veel kennis van Aziatisch eten en kennen onze vaste gasten.”
“Het gaat niet alleen om het eten, maar om de hele ervaring”
Trends
De trend van kleinere, gedeelde porties is er al even, maar blijft geliefd. “Mensen willen een stimulatie van alle zintuigen. Ze willen verschillende smaken proeven, bijvoorbeeld niet alleen pittig. Een andere trend is de interactie met de chefs. Gasten kijken graag toe hoe het eten bereid wordt. Het gaat niet alleen om het eten, maar om de hele ervaring.”
Vernieuwing
Het concept Orient Plaza blijft in grote lijnen hetzelfde, maar wordt op details wel telkens vernieuwd. Jay: “We willen regelmatig met nieuwe gerechten komen. Als wij zelf op vakantie zijn in Azië, proberen we diverse smaken uit. Onze familie en collega’s doen dat ook. Die gerechten introduceren we hier eerst aan onze vaste gasten. Als het aanslaat, komen ze op de kaart. We werken met een vaste menukaart, maar bieden daarnaast wel regelmatig feestdagen- en seizoensmenu’s aan. Er is ook een sushi van de maand bijvoorbeeld.”
Orient Plaza
Kerkenbos 1017
6546 BB Nijmegen
T 024 – 377 10 66
Drive-in: 024 – 750 34 40
info@orientplaza.com
online bestellingen: www.orientdrive.nl
www.orientplaza.com