Artikelen
13 januari 2014
Over nut en noodzaak van online marketing en social media
Het is een keer wat anders dan een ontbijtbijeenkomst, een high tea in een monumentaal pand aan de Velperbuitensingel 20 in Arnhem. Het heet De Vergaderie en het is een nieuw concept van Xandra Derks. Tijdens de heerlijke high tea discussieerden Peter Berkhout, Edwin Vonk, Evert van de Spreng, Melle de Waal, Roland van Gessel en Dirk Hensema over nut en noodzaak van online marketing en social media.
Maar eerst even aandacht voor De Vergaderie. Xandra Derks kwam anderhalf jaar geleden naar Arnhem. Zij zocht samen met haar partner een huis, liefst groot, zodat hij met zijn bedrijf Management Class er opleidingen kon verzorgen. Toen kwam Velperbuitensingel 20 in zicht, een pand uit 1865 dat oorspronkelijk werd gebouwd voor twee vermogende zusters. Een fraai rijksmonument waarin nog veel historische elementen uit de Art Nouveau bewaard zijn gebleven zoals beschilderde plafonds, glas in lood en marmer. Deze pracht en praal wilde Derks niet voor zich alleen houden en zo ontstond het idee voor De Vergaderie: een besloten locatie voor vergaderingen, trainingen en private diners. Een inspirerende plek waar het fijn verblijven is. Kijk voor meer info op www.devergaderie.nl.
Staand v.l.n.r.: Dirk Hensema, Edwin Vonk, Roland van Gessel, Peter Berkhout.
Zittend v.l.n.r.: Melle de Waal, Evert de Spreng
Even voorstellen
Terug naar het onderwerp en de deelnemers. Melle de Waal, tweede generatie ondernemer van Stunnenberg Grafische Professionals: “We zijn gegroeid van drukkerij naar grafisch totaalleverancier. Inmiddels kennen we een vijftal specialismen: vormgeving, webdesign, digitale en offsetproducties en beletteringen. Daarnaast zijn wij actief in een aantal niches: denk hier bv aan kalenders en EK/WK speelschema’s”. Roland van Gessel is als accountant werkzaam voor Mazars. Edwin Vonk is al vijftien jaar eigenaar van Vonk Financieel Adviseurs, een bedrijf dat zowel particulieren als bedrijven adviseert op het gebied van verzekeringen, hypotheken, financieringen en financieel advies. Dirk Hensema is mede-eigenaar van Trendesign, een ‘online creative agency’ met een online focus, gepokt en gemazeld in het gespreksonderwerp. Evert van de Spreng is oprichter en eigenaar van Van de Spreng bv bedrijfsopleidingen en al 21 jaar gespecialiseerd in trainingen op de werkplek in veiligheid, techniek en automatisering. En ten slotte Peter Berkhout van OxHill7 en Assenz. Assenz richt zich op het complete traject van arbo-dienstverlening, OxHill7 is gespecialiseerd in re-integratievraagstukken, arbeidsdeskundig onderzoek en outplacement.
Stand van zaken
Welke rol spelen social media op dit moment in de bedrijven aan tafel? Dat blijkt enorm te verschillen. Dirk Hensema is de professional, die dag in dag uit met online marketing en social media bezig is. Evert van de Spreng is zijn tegenpool, daar spelen social media momenteel nauwelijks een rol, alhoewel Evert wel overtuigd is van het belang en binnenkort met een implementatietraject zal starten. Dat wordt dan een taak voor de tweede generatie. Melle de Waal: “We zetten Facebook in als één van de middelen bij de marketingondersteuning, zowel BtB als gericht op particulieren. Daarnaast zijn we actief op LinkedIn en Twitter. Ik zie zelf veel toekomst in Google+, omdat dit meegenomen wordt in de indexering van Google en dus mede de rating van je website bepaalt.” Roland van Gessel is actief met LinkedIn: “Dat is voor mijn gevoel toch de lijn naar de zakelijke markt. Ik vind de kwaliteit van de berichten die je post wel verschrikkelijk belangrijk. Wij zijn met Mazars digitaal zeer actief, maar we houden de relevantie van wat we op het net doen erg in de gaten.” Edwin zit in LinkedIn eigenlijk niet meer dan een digitaal adressenbestand. “Met mogelijkheden, maar het is me duidelijk dat het een ontwikkeling is die nooit meer voorbij zal gaan. Het heeft aandacht nodig, want je kunt het niet half doen.”
Evert van de Spreng volgt de ontwikkelingen met belangstelling: “Ik denk dat de waarde van social media ook wordt bepaald door de aard van een bedrijf en haar marketingvisie. We hebben een grote groep vaste klanten en we communiceren niet met hen via social media. Ik zie dat ook geen rol in acquisitie spelen, hooguit in het informeren van bestaande klanten, daar zijn we eigenlijk nog niet uit.” Volgens Dirk is het niet aan bedrijven om te bepalen hoe ze klanten benaderen. “De klant heeft de regie, hij maakt uit welke media hij gebruikt en hoe hij wil worden benaderd. “ Peter Berkhout: “Ik zie de social media als een netwerkclub van gelijkgestemden, het helpt mij met vacatures zoeken en banen vinden voor onze re-integratie spoor 2 en outplacement cliënten. De netwerkgroepen voor bedrijfsartsen en re-integratie leveren mij veel informatie op.”
Online marketing
Dirk Hensema geeft een voorbeeld over de rol van social media in online marketing. “We werken met Trendesign voor een restaurantketen met achttien vestigingen. Wij zorgen met onze online-acties voor een substantieel deel van de omzet. Daar doen we niet alleen door de verkoop van dinercheques, maar ook door directe reserveringen te scoren. Zo’n keten kan zonder online marketing dus helemaal niet bestaan. Voor social media geldt hetzelfde verhaal als vijftien jaar geleden voor een website. Die heb je in een moderne bedrijfsvoering gewoon nodig, klanten en potentiële klanten willen je digitale footprint zien, ze willen voelen hoe je je digitaal presenteert. De moderne generatie helemaal, die zal niet eens reageren als je digitaal niet goed zichtbaar bent, dan hebben ze echt geen vertrouwen in de kwaliteit van het bedrijf.” Toch blijft een aantal gespreksgenoten niet geheel overtuigd van de noodzaak van social media. Edwin Vonk: “Waarschijnlijk omdat we er te weinig vanaf weten. Ik kan me voorstellen dat, wanneer het nodig is, er anderen binnen ons bedrijf verantwoordelijk worden gemaakt voor het onderhouden van die contacten. Je hoeft het natuurlijk niet zelf te doen, bovendien hebben jongeren alle ervaring met die media. Wat wel van belang is, dat wanneer je ervoor kiest, je er ook professioneel voor moet gaan, half werk werkt zeker niet, daar prikt de markt meteen doorheen.” Melle de Waal: “Wij zijn momenteel druk bezig zowel onze offline als onlinemarketing te vervolmaken. Het ene product leent zich beter voor online verkoop, bv. onze kalenders en agenda’s, dan een ander. Deze producten kunnen via onze web shop besteld worden. Daarnaast blijft bellen en bezoeken, persoonlijk contact, belangrijk. Ik verwacht dat deze twee, online en offline, naast elkaar zullen blijven bestaan. Wij zetten daar in ieder geval sterk op in.”
Noodzaak?
Is een goede digitale presentatie, ook via sociale media voor bedrijven noodzakelijk? Ja, want anders kost het handel. Het zit nog niet in het DNA van bedrijven, maar dat is een kwestie van tijd. Wanneer ze de eerste positieve ervaringen hebben opgedaan komen ze vanzelf over de brug. En doen ze dat niet, dan gaan ze een zware tijd tegemoet. Je moet wel heel uniek zijn, wil je je op termijn zonder deze middelen kunnen handhaven. Laat geen kansen liggen, laat je adviseren, kies voor meerdere kanalen, want verschillende doelgroepen bedienen zich van verschillende media. Zorg dat je uitingen responsive zijn, dat ze ook op mobiel en Ipad werken en vergeet email niet, dat is de beste conversiemachine die er is. Houd de toegevoegde waarde van wat je doet in de gaten. Zit de wereld of je doelgroep te wachten op wat je te melden hebt? Dat heeft alles met de kwaliteit en de urgentie van de mededeling te maken. Maar ga er mee aan de slag, want online marketing en social media gaan het verschil maken, vandaag misschien nog niet, maar dan zeker morgen.
Arnhem Business