Diana van Kesteren
21 maart 2024
Over ondernemen, communiceren en een microvarken genaamd George
MEndy en DIAna zijn de drijvende krachten achter Mediaz Creatie | Communicatie, een full service ontwerpbureau in Westervoort. Mendy is de creatieveling en ontwerpt alles, Diana is in haar element op commercieel vlak. “Van het leggen en onderhouden van klantencontacten, tot het schrijven van de meest uiteenlopende teksten, laat dat maar aan mij over!” Toen beide vrouwen collega’s waren bij een reclamebureau, dachten ze: “Dit kunnen we heel goed zelf en waarschijnlijk nog beter ook! We namen ontslag bij het reclamebureau en gingen beiden elders parttime aan het werk en troffen we voorbereidingen om voor ons zelf te beginnen. In 2002 was ons eigen bureau een feit. Daarna kwam het in een stroomversnelling en eiste Mediaz al snel onze volledige aandacht op.” Bij de bedrijven waar ze parttime werkten, vond men het zó jammer dat ze weggingen, dat Mediaz ze direct als klant mocht verwelkomen. Als dát nog niet veelzeggend is, dan is de Westervoortse eretitel ‘Ondernemer van het Jaar 2019’ het wel.
Het ondernemerschap heeft altijd in Diana gezeten en ook al komt ze niet uit een ondernemersfamilie, het had echter zomaar gekund. “Als ik ergens werkte, voelde het altijd een beetje als mijn eigen bedrijf. Ik was trots dat ik er werkte en voelde een sterke verantwoordelijkheid voor de dingen die ik er deed. Toen ik op een gegeven moment binnen de semioverheid kwam te werken, wist ik direct: ‘dit is niets voor mij!’. Om vijf vóór vijf werden computers afgesloten en om stipt vijf uur hadden mijn collega’s hun jas aan en fietssleutel in de hand.”
Leuker kon ze het wel maken…
De overheid zag Mediaz echter wél zitten. Een van de eerste klanten was de Belastingdienst. “Tot de crisis van 2008 zijn we voor de Belastingdienst blijven werken, vanaf dat moment deed men alles intern.” Maar vervelen hoefde Diana zich bepaald niet. “Aan opdrachtgevers geen gebrek. We werken met veel plezier, maar met de bouwvakvakantie zijn we drie weken dicht.” Lachend: “Alhoewel de laptop wel altijd mee op vakantie gaat!”
Nooit uitgeleerd Hoe Diana haar vak is ingerold? “Dat ging per ongeluk. Ik kwam als Office Manager bij een reclamebureau terecht en deed daar van alles. Al snel mocht ik meedenken over nieuwe campagnes en me bemoeien met het drukwerk. Ik kreeg dus heel veel mee van alle facetten van het bedrijf.” Twee maanden later kwam Mendy bij het bedrijf werken en samen groeiden ze min of meer op binnen de reclamewereld. “En zoals gezegd, ging het na verloop kriebelen. Dan zagen we bijvoorbeeld potentieel in een bepaalde opdracht, maar had de klant daar onvoldoende budget voor. En wij wilden ‘dat andere bureau’ wel zijn dat het wél kon realiseren. Ik vind het mooi om als bedrijf mee te groeien met een startende klant. Je maakt samen een ontwikkeling door. Het leuke daarvan is dat je steeds bijleert. Zo zit een klant van ons volledig in pompen. Pompen voor boten, machinekamers, zwembaden, je kan het zo gek niet bedenken of er bestaat een speciale pomp voor. Nooit van het bestaan ervan geweten, maar stilletjes aan mag ik me best een pompenexpert noemen, want ik ben helemaal in het onderwerp gedoken. Nu wil het toeval dat mijn man voor een machinekamer een pomp nodig had. Niet hij, maar ik wist feilloos uit te leggen wat er exact nodig was en dat hij deze bij mijn klant kon aanschaffen.”
Begrijpelijke taal
Een veilinghuis in Hilversum behoort ook tot de uiteenlopende portfolio. “Het maken van de veilingcatalogus escaleert bij mij steevast in talloze mini-onderzoekjes naar alles wat ik aan fascinerends tegenkom. Je leert zo iedere dag bij. Bovendien waarderen klanten het enorm als je mee kan praten met de materie en niet zomaar opschrijft wat zij zeggen. Vakjargon is voor hen bijvoorbeeld volkomen vanzelfsprekend, maar een leek enthousiasmeer je niet met onbegrijpelijke termen. Alleen als je begrijpt waar het over gaat én de potentiële klant kent, kun je een goede vertaling maken.”
Drie kleinkinderen
Om een goede vertaling te kunnen maken, moet je soms ook vragen durven stellen. Dat getuigt van een verlangen om te leren. Wees nieuwsgierig en misschien wel net zo onbevangen als een kind. Ook dat herkent Diana. “Wat niemand verwacht, is dat ik al drie kleinkinderen heb. Mijn eigen drie kinderen kreeg ik relatief jong. Rosa is de oudste en werkt in de zorg, Martijn is de middelste en is schipper en Fleur is de jongste en studeert Communicatie en woont nog thuis. En dan is er nog de liefde van mijn leven…. Casper! Hij werkt met veel plezier in de vastgoedbranche.”
Even niet ziek
Haar gezin, kleinkinderen en vrienden geven Diana oneindig veel inspiratie en good vibes. Ook haar collega’s en contacten op professioneel vlak dragen daaraan bij. Niet de wekker, maar haar passies zorgen ervoor dat Diana iedere dag met veel plezier aan de dag begint. Zelfs toen ze een tijdje ernstig ziek was en twintig weken lang chemo moest ondergaan. De dag na de behandeling was Diana alweer op kantoor, al was het maar voor een paar uurtjes. “Ik moest zo vaak naar het ziekenhuis en als ik op het werk was, was ik even niet ziek. Slechts een paar klanten had ik van mijn situatie verteld, dus de gesprekken met de overige klanten verliepen zoals altijd. Dat vond ik heerlijk!” Gelukkig gaat het met Diana’s gezondheid weer goed. Ze geniet er enorm van om gezellig samen met vriendinnen te gaan dansen, wijntjes te drinken en uit eten te gaan. Ook reizen doet ze heel erg graag. “Ik heb al behoorlijk wat landen bezocht.”
Enthousiasme zet iets in gang
Diana is verder op vrijwillige basis actief in diverse commissies en besturen. “Ik verzorg de communicatie en PR voor Westervoort in Beweging, bij netwerkclub OCO zit ik in de activiteitencommissie en organiseer ik evenementen en voor Ondernemend Westervoort ben ik als een van de oprichters en voorzitter verantwoordelijk voor de netwerkborrels. Bij verschillende netwerkclubs geef ik workshops. Ik vind het gewoon heel leuk om ’s avonds nog lekker te netwerken. Het gaat me niet eens om de handel die ik eruit zou kunnen halen. Als ze me nodig hebben, weten ze me wel te vinden. Ik ben erg sociaal ingesteld en vind het leuk mede-ondernemers te spreken. Als je elkaar kent, is de drempel laag om advies te vragen, even te sparren of knowhow te delen.
Proactieve multitasker
Diana is te omschrijven als een communicatiespecialist en tekstschrijver, een netwerker, organisator, planner, spin in het web en iemand die excelleert in het organiseren en coördineren van verschillende taken en projecten. Ze is proactief, detailgericht en kan goed multitasken. Daarnaast beschikt ze over uitstekende planningsvaardigheden en is in staat om prioriteiten te stellen, deadlines te halen en middelen efficiënt te beheren. Ze creëert structuur om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt en dat taken op tijd worden voltooid. Ze begrijpt het belang van effectieve interne en externe communicatie. Diana houdt zich bezig met WordPress websites, SEO teksten schrijven en social media campagnes. Of te wel… door het bedenken van doeltreffende concepten en het kiezen van de juiste communicatiekanalen zorgt ze er samen met Mendy voor dat de boodschap van een bedrijf of organisatie de doelgroep bereikt.
Microvarken
Mocht Diana nog een rustmoment kunnen vinden in alle reuring van het gezin, drukte op kantoor en bezoekjes aan de sportschool, dan is daar het jongste gezinslid: microvarken George. “Dat wil zeggen… toen we hem kregen, was het een microvarken, nu is het gewoon een varken! Hij weegt zo’n dertig kilo en heeft het formaat van een grote hond.” Net als de gemiddelde hond, slaapt George gezellig binnen in een bench. ’s Ochtends als iedereen weg gaat, vermaakt het beestje zich opperbest in zijn weitje. En komt er weer iemand thuis, dan mag hij weer mee naar binnen. “Zijn lievelingsplekje is voor de kachel. En bij mij op de bank, waar hij op klimt via een trapje.”
Verliefd…
Wat heeft Diana met varkens? “Eigenlijk helemaal niks”, lacht ze. “Maar toen we drie jaar geleden van Westervoort naar Loo verhuisden, hadden we best wat ruimte waarvan we niet goed wisten wat we ermee wilden doen.” De keuze viel op een microvarken nadat plannen voor een microspeeltuin voor de kleinkinderen van de baan waren. “Toen dachten we aan wat geitjes en kippen, maar die hadden de buren al.” Pauwen en ezeltjes passeerden de denkbeeldige revue en een minivarken de tijdlijn van een bekende op Facebook. “Dus ik gebeld en van alles gevraagd en daarna ging ik nog een paar keer op bezoek. Casper zag het al aankomen… ik werd verliefd. Op een heel klein hazelnootbruin varkentje. Op George.” Ken je de animatieserie over het vrolijke biggetje Peppa, dan ken je ook haar broertje George. Toen Diana’s kleinkinderen in het begin nog wel eens vroegen “of ze naar oma varken mochten”, moest er pedagogisch worden ingegrepen. Nu heet ze Oma George en dat klinkt vandaag de dag best vanzelfsprekend.
Meer weten? Kijk op Mediaz.
Business Woman