Artikelen
14 mei 2019
Peppr: Hoe voorkom ik dat mijn presentatie saai is? – Deel 2
“In deze presentatie wil ik u vertellen hoe ons product uw business gaat veranderen.”
Stel, je bent aanwezig bij een presentatie die opent met de zin hierboven. Je denkt dan:
a) “Ik hang aan je lippen”
b) “Ja ja… Dat heb ik vaker gehoord”
c) “Gaaap!”
Om je publiek daadwerkelijk te bereiken én betrokken te houden bij je presentatie is het van belang om ze in hun hoofd te raken (je vertelt nieuwe informatie) én in het hart te raken (ze raken emotioneel verbonden met je onderwerp).
Mensen in hun hoofd raken lukt ons meestal wel. We vertellen ze iets dat ze nog niet wisten en wat ze interessant vinden. Emotioneel verbinden is moeilijker. En toch is dat belangrijk. We willen dat mensen ons verhaal geloven. We willen dat ze ons vertrouwen. En vertrouwen krijgen is een emotionele aangelegenheid.
Een sterke opening van een presentatie is dan ook een verhaal te vertellen dat gaat over jezelf of over iemand waarmee het publiek zich kan identificeren. Klik maar eens een willekeurige TedTalk aan en je ziet het gebeuren. Vertel over een situatie waarin je een voor iedereen herkenbaar probleem had.
Pas jij dit toe in jouw presentatie of verkoopverhaal? Probeer het eens. Je impact op je klanten en collega’s groeit er enorm mee. En daarmee je verkopen. Als je impact en je verkopen groeien, weet je zeker dat je presentatie niet meer saai is.
Maike Pollaert
Arnhem Business