Artikelen
25 februari 2014
Poelmann van den Broek en Strijbosch Thunnissen werken nauw samen
Wil je vandaag de dag je klanten optimaal bedienen, dan zul je kennis open moeten stellen en actief delen met collega-dienstverleners, samen optrekken in het belang van je klant. Samenwerken heet dat, klinkt in eerste instantie misschien heel eng, maar het levert uiteindelijk alleen maar winnaars op. Jeroen Brinkman en Ronny Saedt van Poelmann van den Broek advocaten en Sjoerd Roelofs en Pieter Jan van der Woude van Strijbosch Thunnissen vertellen hoe het werkt.
Als er één branche is die door de crisis hard is getroffen dan is het de vastgoedmarkt. Niet alleen het aantal klanten halveerde, maar hun businessmodel veranderde bovendien drastisch. Tegenwoordig gaat het om advisering van klanten, ze helpen een herbestemming voor hun onroerend goed te vinden om een rendabele exploitatie te kunnen waarborgen. Ook advocaten hebben tegenwoordig een acquisitietaak; ze gaan er op uit om zelf klanten te winnen en dat is eenvoudiger als je het samen kunt doen.
Poelmann van den Broek
De sectie huur- en onroerend goedrecht van Poelmann van den Broek, onderdeel van het Cluster Vastgoed, ondersteunt cliënten op juridisch gebied bij huur, verhuur, koop, verkoop en overig gebruik van onroerend goed. Adviseren en procederen, bij huur van winkel- of kantoorpanden en woonruimte, maar denk ook aan advisering over hypotheekrechten, erfdienstbaarheden, opstalrechten, erfpachtrechten of appartementsrechten, en ook advisering bij de juridische vormgeving van projecten. Poelmann van den Broek vindt het bij haar dienstverlening van cruciaal belang dat zij de markt kent waarin haar klant opereert. “Voor een goede dienstverlening is dit zelfs noodzakelijk”.
Strijbosch Thunnissen is een grote speler op de regionale markt voor bedrijfshuisvesting. Die markt is nog steeds zeer terughoudend. “We zien wel wat beweging, maar we verwachten dat de markt pas aan het eind van dit jaar echt iets aantrekt. De detailhandel heeft het zwaar en ook de bedrijfsruimte en kantorenmarkt is matig en terughoudend. De Nijmeegse cijfers over kantoorverhuur geven nog een redelijk positief beeld over 2013, door de grote verhuizing van Royal Haskoning naar 52 Degrees. Hoe we dan toch successen boeken? Door realistisch te adviseren en met vastgoedeigenaars te zoeken naar oplossingen zoals herbestemmingen en zoeken naar combinaties van functies.”
Jeroen en Ronny overleggen veel en graag met makelaars zoals Sjoerd en Pieter Jan. “Zij voelen als grote speler op de markt als eerste aan wat er in de markt gebeurt en wat recente ontwikkelingen zijn. Om die reden sparren we graag. Wat zijn kansen en bedreigingen en hoe kun je de bedreigingen zoveel mogelijk beperken.”
“Sjoerd en Pieter Jan hebben veel contact met bijvoorbeeld verhuurders en weten dus wat er speelt. Het is onze taak als advocaat om hen bij hun planvorming juridisch zo goed mogelijk te begeleiden. De eerste stappen in de planvorming moeten goed zijn, anders loop je later tegen problemen aan. Door regelmatig te sparren worden problemen achteraf vaak voorkomen. ”Huurovereenkomsten maar ook andere ‘vastgoed’ overeenkomsten moeten duidelijk zijn en de eventuele risico’s benoemen. Ook over risicos kun je bindende afspraken maken. Gaat het alsnog mis, dan zorgt de samenwerking tussen Strijbosch en Poelmann van den Broek ervoor dat snel kan worden doorgepakt en de schade beperkt blijft.
Andere markt
De markt is definitief veranderd zeggen Sjoerd en Pieter Jan. “Denk aan de groei van flex- en thuiswerken, de kleinere vraag naar kantoorruimten en de veranderende vraag van retailers met het internet en de combinatie van functies in een winkel. Daar hoort een gedegen juridische onderbouwing bij, bestemmingsplanherzieningen, andere huurcontracten, bouwbeschermingsconstructies, kortom alles om de opdrachtgever te beschermen. Ook vastgoedeigenaren begrijpen langzaam maar zeker dat het slimmer is om – indien mogelijk – huurprijzen naar een acceptabeler niveau te brengen, dus vaak te verlagen. Het is soms gewoon verstandiger om een lagere huurprijs dan de markthuurprijs te ontvangen, leegstand levert namelijk niks op. Huurder en verhuurder hebben elkaar gewoon nodig.”
Regel je zaken
De mensen van Strijbosch Thunnissen en Poelmann van den Broek sparren regelmatig. “Om kennis uit te wisselen, om elkaar te helpen om zodoende hun cliënten optimaal te kunnen bedienen. Het is voor de cliënten van zowel Strijbosch als Poelmann van den Broek enorm belangrijk dat de zaken vooraf goed geregeld zijn, daar voorkom je veel narigheid mee. En loopt het toch fout, dan kunnen zowel vastgoedadviseurs als makelaars en advocaten de helpende hand bieden.”