Bank ten Cate & Cie
2 augustus 2022
Private banking, maar dan écht persoonlijk
“Wij ontzorgen voornamelijk actieve ondernemers en families”, begint Erwin Ykema van Bank ten Cate & Cie. Erwin Ykema en Stella Posthumus, beiden Arnhemmers, zijn door de wol geverfde private bankers. Sinds zij bij Ten Cate werken, weten ze: hier blijven we tot aan ons pensioen. Erwin: “Mijn klanten hebben het nog nooit zo goed gehad en ik ook niet.“
Stella werkt inmiddels 9 jaar bij Bank ten Cate en Erwin kwam 1,5 jaar geleden in dienst. Erwin: “Het fi jne is: we werken niet om onze aandeelhouders tevreden te houden. Bij ons is maar één ding belangrijk: iedere klant individueel ontzorgen. Persoonlijk en op maat. Niks bellen met de helpdesk, niks in de wacht hangen of dat soort dingen. Je hebt als klant – heel simpel – maar één contactpersoon. Die kent jou goed, is altijd bereikbaar en regelt van alles voor je. Zelfs in het weekend.”
‘Wat vind jij belangrijk in je leven?’
Bank Ten Cate & Cie is een solide, onafhankelijke bank met een ongecompliceerde fi losofi e: dienstverlening gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Stella: “Bij ons werken alleen maar ruim ervaren vermogensbeheerders, met senioriteit. We hebben onze eigen klanten en die houden we ook.” De persoonlijke aanpak komt ook terug in het beleggingsadvies. Erwin: “Bij ons ga je eerst langs ‘start’. Hoe zit je in elkaar: wat vind jij bijvoorbeeld belangrijk in je leven, wat wil je in de toekomst, hoeveel risico wil je lopen, waarmee heb je feeling of waarmee juist niet.”
Geen eigen belangen
“Vervolgens maken we na de nodige checks een beleggingsplan dat aansluit op je bloedgroep en je hartslag”, vervolgt Erwin. “We hebben geen eigen beleggingen of huisfondsen om zelf winst te maken. Want ook dan heb je een andere focus, een ander doel én kan je het pakket niet afstemmen op de individuele klant.” Stella licht toe: “We beleggen alleen in aandelen en obligaties van de 300 grootste bedrijven ter wereld, zonder enige tussenpartijen. Verantwoord, transparant en zonder gekke bokkensprongen. Mocht een klant tóch een aandeel niet in zijn portefeuille willen opnemen, dan is dat mogelijk. Dat is met beleggen in een beleggingsfonds natuurlijk niet mogelijk.”
‘We regelen van alles voor ze’
Erwin: “Door deze solide manier van werken kunnen we ons volledig richten op het ontzorgen van onze klanten. Ze bellen ons voor van alles en we regelen het, waardoor de klant rust heeft. Ook dingen die feitelijk niets met beleggen of bankieren te maken hebben. Zo belde een klant me laatst met de vraag met welke vliegmaatschappij hij het beste naar de formule 1 in Abu Dhabi kon. Dan koppel ik hem – in overleg natuurlijk – aan een klant die alle wedstrijden van Max Verstappen afreist, hij was daar net geweest. Zelf organiseren we trouwens ook een aantal keren per jaar ontspannen, actieve netwerk-uitjes met kleine groepen klanten waarvan we aanvoelen dat ze met elkaar klikken. Daar ontstaan ook vaak weer mooie dingen uit.”
Families en ondernemers
Bank ten Cate is een onafhankelijke private bank, opgericht in 1881. Zo’n 65% van de klanten zijn families, vaak meerdere generaties, en zo’n 60% zijn actieve ondernemers. Stella: “Ondernemers werken vaak jarenlang keihard en hebben meestal geen goed pensioen opgebouwd. Dan wil je wat je opgebouwd hebt, niet in de waagschaal leggen. Daarom kijken we samen met de klant naar onder meer het ‘ontzorgvermogen’: wat heb je nodig om bij wijze van spreken 110 jaar mee te kunnen worden? En soms spelen persoonlijke wensen mee, vooral gebaseerd op emoties. Stel, je hebt aandelen AKZO omdat je vader daar jarenlang heeft gewerkt. Die wil je dan niet kwijt. Daar zorgen wij dan voor.”
Onafhankelijke bank
Bank ten Cate & Cie is de enige bank in Nederland die nog in eigendom is van een familie. Het is een onafhankelijke vermogensbeheerder met een bankvergunning. “Dat is niet alleen handig voor onze klanten, maar ook betrouwbaar”, weet Erwin. “We leggen alleen relaties binnen ons uitgebreide netwerk als klanten dat zelf willen, maar delen verder geen gegevens. Bij ons weten bij wijze van spreken alleen de directie en jijzelf van je bestaan.”
Ondertussen gaat de telefoon. “O, die bel ik even terug”, excuseert Erwin zich. “Ik denk dat ik al weet waar het over gaat, niet over geld. Eigenlijk praten we relatief weinig over geld met onze klanten. Daar is ook nooit gedoe over. Ik vermoed dat zij nu grootouders zijn geworden. Ik hoop dat alles goed is gegaan. Dan breng ik meteen even een aardige attentie.”
Meer weten? Kijk op Bank ten Cate & Cie.
Arnhem BusinessFinanciën