Artikelen
8 maart 2017
Proforto kleedt Nijmegen aan: ‘Oplossingen in werkkleding met het grootste gemak’
Het gemak van een webshop in een conservatieve branche. Proforto laat succesvol zien dat het aanschaffen van bedrijfskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen net zo gemakkelijk kan zijn, als het kopen van een tv op internet. Inmiddels shoppen meer dan 50.000 klanten, van ZZP en MKB tot grote zakelijke bedrijven, bij de Nijmeegse online bedrijfskledingspecialist.
Oprichters Jelle Gudden (28) en Rik Burgersdijk (27) leren elkaar kennen tijdens het tweede jaar van hun studie Small Business en Retail Management aan de HAN. “Ik was vanaf mijn achttiende al bezig met het opzetten van webshops.” vertelt Rik. “Het begon met de verkoop van nachtmode op Slaapshopper.nl. Bij mijn moeder thuis puilde het uit van de pyjama’s”, lacht hij. “Daar kwam in 2013 Werkshopper.nl uit voort, wat Jelle en ik in 2014 omgedoopt hebben tot Proforto.”
Explosie
In hun eerste jaar ervaren zij een snelle groei die gepaard gaat met groeistuipen. “Onze omzet explodeerde van tienduizend euro naar één miljoen euro. Investeringen waren hier te sterk op gericht en wij staken veel geld in groei, zonder rekening te houden met de bouwvak. De verkopen in die periode liepen flink terug, maar dankzij een investering van de bank is het goed gekomen. Het was voor ons dé wake-up call om verder vooruit te kijken.” Inmiddels is Proforto volgroeid met een eigen financiële afdeling, customer service, marketing- en salesmedewerkers en een team van ontwikkelaars. “Er werkt in totaal dertig man personeel in ons kantoor aan het Takenhofplein in Nijmegen en in ons distributiecentrum in Elst. Samen zorgen wij ervoor dat wij de conservatieve markt van werkkleding blijvend vernieuwen met service en technologie. Het is vanzelfsprekend voor consumenten om te winkelen op het internet. Terecht, want een specialist biedt anno 2017 snelle levering, goede klantenservice en het recht om de producten gratis te retourneren.”
Dit servicelevel biedt Proforto aan bedrijven binnen, onder andere, de bouw, zware industrie, zorg, horeca en transport. “De scheidingslijn tussen business-to-business en business-to-consumer is voor ons flinterdun. Er zit altijd een persoon achter de bestelling en wij geloven daarom in een business-to-humanbenadering. Proforto draait om service, ontzorgen en klanttevredenheid.”
‘Het draait om personen in onze business-to-human-aanpak’
Totaalzorg
Hun eigen Kleding Management Systeem ontzorgt bedrijven volledig op het gebied van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. “Wij bieden onze klanten hun eigen bestel- en monitoringsysteem, dat door onze ontwikkelaars is ontworpen. Hierin bestellen de werknemers zelf hun artikelen wanneer zij dat nodig hebben. Bedrukken, borduren en wassen van de producten behoren ook tot de mogelijkheden. Ons systeem maakt bestellen en kostenbeheersing van de kleding vele malen makkelijker”, legt Jelle uit. “Daardoor kan onze klant zich volledig focussen op waar hij goed in is.”
Met het oog op de toekomst innoveert
Proforto om duurzaam en verantwoord te groeien. “Samen met het Nijmeegse bedrijf Dutch Awearness zorgen wij voor circulair gebruik van werkkleding. Aan het eind van de gebruiksduur halen wij de kleding op en verwerken wij dit voor tachtig procent in nieuwe kleding.”
Proforto kleedt Nijmegen aan
Inmiddels biedt Proforto het grootste assortiment aan bedrijfskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen in Europa. Dankzij tachtig leveranciers kan het Nijmeegse bedrijf 250.000 producten aanbieden van honderdveertig merken. “Ons systeem stelt de leveranciers in staat de orders direct naar de klant te verzenden en dat scheelt tijd. Artikelen die minder snel te leveren zijn, hebben wij op voorraad in ons eigen distributiecentrum. Producten die voor 23.00 uur zijn besteld, arriveren al de volgende dag op de werkvloer en dat is uniek in de Europese markt voor werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. Zo maken, in Nijmegen en omgeving, de werknemers van PostNL, Ter Beke en Smit Transformatoren gebruik van de service die Proforto biedt. Onze adviseurs zijn dagelijks op weg en komen graag bij je langs voor passend advies.”
Facts & Figures
- 70.000 klanten;
- 140 merken;
- 2.500 zendingen per week;
- Klantbeoordeling van 8,1;
- 250.000 artikelen;
- Geopend van 09:00 tot 22:00u;
- Voor 23u besteld, morgen in huis;
- Het snelst groeiende bedrijf van Nijmegen.
Meer weten? www.proforto.nl
Nijmegen Business