Artikelen
2 oktober 2015
Rabobank brengt risico’s van Toyota Scholten in kaart met Rabo RisiGo
Eén ding is zeker in het ondernemerschap: wie onderneemt, loopt risico’s. Dat weet ook Peter Scholten van Toyota-dealer Scholten in Nijmegen. In de autobranche liggen diverse risico’s op de loer. De Rabobank bracht deze in kaart met haar nieuwe aanpak: Rabo RisiGo. Al ruim vijftig jaar zit Peter Scholten in de auto business, waarvan 42 jaar als Toyota-dealer. Hij weet dus wel van de hoed en de rand.
Hij vertelt: “De autobranche heeft het moeilijk gehad de afgelopen jaren, maar het gaat nu weer iets beter. Het is over het algemeen een hele conservatieve branche. Toch vind ik dat je moet meegaan met de ontwikkelingen. Wij moesten saneren en zijn meer met gebruikte auto’s gaan doen, daarom staan we er nog steeds. Je moet kwaliteit, service én een scherpe prijs bieden. Ik geloof dat de professionals uiteindelijk overblijven.”
Lokale business
Scholten komt oorspronkelijk uit Millingen aan de Rijn en is daar ook actief in het vrijwilligersleven. “De Rabobank doet ook veel lokaal, daardoor was ik al gecharmeerd van de bank. Ik ben een middenstander, dus je moet lokaal je business doen. En dan moet je ook verzekerd zijn, want ondernemen betekent risico lopen en risico’s afdekken.” Jan de Wijse, Specialist Verzekeren Bedrijven bij Rabobank Rijk van Nijmegen, kwam onlangs bij de Toyota-dealer langs met het nieuwe initiatief Rabo RisiGo. Scholten: “Ik was meteen blij met de insteek. Het gaat om een goede risicoanalyse en niet primair om het verzekeren.”
Risicoanalyse
Rabo RisiGo is een initiatief van de Rabobank en Interpolis. De Wijse legt uit: “In de verzekeringsbranche draait het vaak om wie de goedkoopste is. De Rabobank heeft gezegd: wij willen niet mee in de strijd om de goedkoopste te zijn, wij willen een goede werkwijze neerzetten tegen een goede prijs. Met Rabo RisiGo geven we de ondernemer inzicht in zijn bedrijfsrisico’s. Je vraagt hem: ‘Wat zijn nu de grote risico’s die echt de continuïteit van jouw bedrijf bedreigen?’. Dat kan zelfs liggen in zaken die helemaal niet te verzekeren zijn. Jouw imago is misschien wel je grootste goed.”
‘Je vraagt door en houdt de ondernemer een spiegel voor’
Frisse blik
Peter Scholten stond wel open voor zo’n risicoanalyse: “Het is goed dat iemand met een frisse blik naar je bedrijf kijkt.” De Wijse gebruikte de door Interpolis ontwikkelde tool. “Deze bevat tien risicogebieden waar ondernemers mee te maken krijgen. Bij Toyota Scholten was inbraak natuurlijk een belangrijk punt, maar ook bijvoorbeeld social media en brandveiligheid. Je vraagt door en houdt de ondernemer een spiegel voor, waardoor je op een dieper niveau komt. Vroeger zei je: we hebben iets dat verzekerd moet worden. Nu zeg je: we hebben een aantal risico’s, wat kunnen we daarmee?”
Vernieuwing
Rabo RisiGo kan ingezet worden in alle branches. “Maar je moet wel een ondernemer zijn die verder kijkt dan de dag van vandaag en die er voor openstaat om op een andere manier naar zijn bedrijf en zijn risico’s te kijken. Verzekeren hoeft immers niet altijd de oplossing te zijn” zegt De Wijse. “Toyota Scholten is zo’n bedrijf. De manier waarop ze het doen en hoe ze hier zitten: dat moet wel goed zijn, anders hadden ze het niet zo lang volgehouden. In feite doen wij als Rabobank hetzelfde. We willen klantwaarde bieden op lange termijn en komen met een werkwijze waarmee de klant in de toekomst echt geholpen is.”
De samenwerking verloopt nog altijd naar tevredenheid. Scholten: “Een goede samenwerking heeft qua contact een lage frequentie en een hoge kwaliteit. Als er iets is, weten we elkaar te vinden. Je hebt het gevoel dat er goed wordt meegedacht en daar heb je wat aan als ondernemer.”
Meer weten? Kijk op www.rabobank.nl/risigo en www.scholten-nijmegen.nl
Nijmegen Business