Artikelen
3 juni 2019
Rabobank Rijk van Nijmegen: ‘Verkoop van bedrijf gaat om meer dan geld’
Iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: de vraag of je je bedrijf gaat verkopen. Zo’n beslissing neem je niet van de een op de andere dag, en ook het proces eromheen moet goed begeleid worden. Rabobank Rijk van Nijmegen helpt ondernemers hun bedrijf verkoopklaar te maken.
Waarom zou iemand zijn bedrijf willen verkopen? Vermogensmanager Edmund Willems en accountmanager MKB Mark van Uden voeren regelmatig gesprekken met ondernemers die aan de verkoop van hun onderneming denken. “In veel gevallen speelt de leeftijd een rol”, vertelt Willems. “Ondernemers willen dan gaan genieten van het leven en hun familie. Maar het kan ook zijn dat iemand de passie voor zijn onderneming kwijt is en graag een nieuwe start wil maken.”
Intensief traject
De Nijmeegse Monique Delsink was zo iemand die de passie voor haar bedrijf was kwijtgeraakt. Tien jaar lang was ze compagnon in de arbodienst waarmee haar toenmalige partner ooit begon. “Op een bepaald moment besefte ik dat mijn hart niet in de zaak lag.” Na vele gesprekken met haar man en in een later stadium ook met Mark van Uden, besloten ze hun bedrijf te verkopen. “En dan begint het pas. Er komt ontzettend veel bij kijken.” Mark van Uden beaamt dat. “Daarom is het belangrijk om op tijd te beginnen met het verkoopklaar maken van je bedrijf. Je moet een plan hebben, weten wat je wilt na de verkoop van je bedrijf.”
Praktisch geregel
Ook Monique doorliep al die fasen. “Na het besluit tot verkoop volgde een periode van heel veel praktisch geregel. Door een professionele overname-adviseur in te schakelen, hebben we overigens wel veel werk en zorg uit handen gegeven. Maar goed ook, want emotioneel gezien is de verkoop al lastig genoeg. Je komt in een rouwproces.”
Champagne naar de kelder
Volgens Mark van Uden is juist de emotionele kant vaak een ondergeschoven kindje bij verkoop van het bedrijf. “Doorgaans is er vooral aandacht voor de fiscaal-juridische en financiële aspecten en niet voor de emotionele.” Delsink herkent dit maar al te goed. De flessen champagne die ze als felicitatie kregen gingen rechtstreeks de kelder in. “Ik was opgelucht over de goede verkoop, maar ook verdrietig om het feit dat je het bedrijf dat je jarenlang met passie hebt opgebouwd ineens moet loslaten. Ik besloot mijn ervaringen en die van anderen te bundelen in mijn boek ‘Verkoopgeluk’.”
Lessen leren
Wat zijn nu de belangrijkste lessen die Delsink heeft geleerd? “Zorg dat je professionele begeleiding hebt bij de verkoop en omring je met een paar goede, kritische vertrouwenspersonen.
Ga niet met de eerste de beste koper in zee, maar spreid je kansen en maak uiteindelijk een deal met de partij waar jij een goed gevoel bij hebt.” Ook Willems heeft nog een paar tips. “Neem na verkoop de tijd om even alles te laten bezinken. En maak daarna een investeringsplan waarin je formuleert wat je wilt doen en hoe je je vermogen daarvoor wilt inzetten.”
Rabobank helpt
Rabobank biedt i.s.m. Monique Delsink workshops aan, geeft informatie en advies en heeft deskundige accountmanagers die ondernemers bij de verkoop van een bedrijf ondersteunen.
Meer informatie:
Mark.van.Uden@rabobank.nl
Edmund.Willems@rabobank.nl