Artikelen
7 december 2016
Rabobank Rijk van Nijmegen: ‘Wij helpen bij de overgang van startup naar echt bedrijf’
De Nijmeegse startup Mount Software is één van de finalisten van de door Rabobank georganiseerde Herman Wijffels Innovatieprijs 2016. Renske de Bruine is de initiatiefneemster van de webapplicatie die de afstand tussen artsen en patiënten moet verkleinen.
“Het is wetenschappelijk aangetoond dat patiënten ongeveer tachtig procent van wat er wordt gezegd in een gesprek met een arts vergeten”, legt Renske uit. “Stel dat je te horen krijgt dat je prostaatkanker hebt, dan heeft een arts ongeveer vijftien minuten de tijd om uitleg te geven over de diagnose, de verschillende behandelopties en de daarbij behorende voor- en nadelen. Als je naar buiten loopt is het enige wat in je hoofd zit waarschijnlijk: ‘Ik heb prostaatkanker en ga misschien dood’. Vervolgens ga je thuis Googelen en vind je allerlei informatie waar je nog banger van wordt, maar die vaak helemaal niet van toepassing is. In het volgende gesprek met een arts gaat daardoor weer onnodig veel tijd verloren.”
Keuzehulp
Het zou veel beter zijn, betoogt Renske, als een patiënt in alle rust kan nadenken over de keuzes die hij heeft. Het idee voor de webapplicatie – want het is meer dan een app, zegt Renske beslist – ontstond vanuit die gedachte. Mount is een digitale keuzehulp die wordt gekoppeld aan het elektronisch patiëntendossier (EPD). Zonder dat het zorginstellingen extra tijd kost wordt de informatie die een arts in het EPD invult omgezet in duidelijke keuzemogelijkheden in begrijpelijke taal voor een patiënt. Zowel patiënt als arts zijn hierdoor beter geïnformeerd. Nadat de patiënt de keuzehulp heeft doorlopen worden de uitkomsten teruggeschreven en bewaard in het EPD.
Tevredenheid
“Het is belangrijk om te onthouden dat elke patiënt anders is”, vervolgt Renske. “De keuzehulp stelt vragen als ‘Hoe sta je tegenover opereren?’ of ‘Hoe erg zou je het vinden om je haar te verliezen?’. Door dat soort vragen te beantwoorden kunnen artsen en patiënten samen keuzes maken en dat verhoogt, zo is ook aangetoond, de kwaliteit van de zorg en de tevredenheid van patiënten.”
Helpen
Silver de Bruijn is de accountmanager van Mount bij Rabobank Rijk van Nijmegen. “Het is inspirerend om met dit soort innovatieve startups om tafel te zitten”, begint hij. Rabobank probeert startups als Mount op diverse manieren te helpen. “Voor een bank zijn startups in de ontwikkelfase lastig te financieren. Maar er zijn wel andere manieren waarop we kunnen helpen bij de overgang van startup naar een echt bedrijf met een goed verdienmodel.”
Kennisnetwerk
“We zetten ons netwerk met relaties en klanten in”, geeft Silver als voorbeeld. “Zo organiseren we regelmatig investor meetings waar startups en mogelijke investeerders elkaar kunnen ontmoeten. Daarnaast hebben we een kennisnetwerk met sectormanagers. Dat zijn collega’s binnen onze organisatie die expert zijn in een bepaalde branche zoals de zorg. Zij houden Renske op de hoogte van ontwikkelingen in de zorg die voor haar belangrijk kunnen zijn. En vanaf het moment dat Mount de stap heeft gemaakt van startup naar een volwassen onderneming, kunnen we natuurlijk ook financieel ondersteunen.”
Geen twijfel
Renske twijfelt er niet aan dat Mount, waar nu drie personen voor werken, uiteindelijk gaat slagen. “Natuurlijk zitten we in een achtbaan met elke dag weer ups en downs. Ook is de zorg geen makkelijke branche om met iets innovatiefs te komen. Maar ik heb een goede baan in de IT opgezegd om hierin te springen. Dat zou ik niet gedaan hebben als ik er niet honderd procent in geloof.”
Nijmegen Business
