Artikelen
14 september 2018
Radboudumc en Rabobank Rijk van Nijmegen gaan voor gezonde, duurzame en lokale producten
Gezond, duurzaam en lokaal eten. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor medewerkers. Dat is waar het Radboudumc voor gaat. Daarbij kreeg het ziekenhuis ondersteuning van Diverzio en Rabobank Rijk van Nijmegen.
Patiënten in het Radboudumc krijgen tegenwoordig zes kleinere porties eten per dag in plaats van drie grote maaltijden. Het eten ziet er fraai uit en is voor een deel bereid met lokale en duurzame producten. Waarom? “Ten eerste om de voedselverspilling terug te dringen”, legt Jaap Buis, contractmanager facilitaire regie, eten en drinken, uit. “Als je in het ziekenhuis ligt, heb je vaak niet zo veel eetlust. Bovendien moet je ’s ochtends vaak al bedenken wat je ’s avonds wil eten, terwijl je daar ’s avonds misschien helemaal geen zin meer in hebt. Het gevolg: borden die niet worden leeggegeten en eten dat zo de prullenbak ingaat. Doodzonde.” Tweede reden voor het nieuwe eetconcept is dat eten invloed heeft op de gezondheid van mensen. “Meer aandacht voor het eten dat je aanbiedt aan patiënten kan dus veel uitmaken.”
Verleiden
Het resultaat van het nieuwe concept mag er wezen: de voedselverspilling van het ziekenhuis is teruggedrongen van 37 naar 12 procent. En: patiënten eten met meer plezier hun bord leeg. “Daar doen we het voor”, aldus Buis. Ook het bedrijfsrestaurant serveert inmiddels lokale, gezonde en duurzame gerechten. “We vinden dat ook onze eigen medewerkers lekker en gezond moeten kunnen eten. En dat het onze taak is om dat op een zo duurzaam mogelijke manier te regelen. Daarom koopt onze cateraar zo’n 40 procent van het eten regionaal in. In de toekomst willen we medewerkers bovendien nog meer gaan verleiden om gezonde keuzes te maken. Dat ze een heldere bouillon nemen in plaats van een gebonden soep. Of voor een salade kiezen in plaats van een broodje kroket. Alle beetjes helpen.”
Lef
Het Radboudumc heeft veel gehad aan de ondersteuning van Diverzio en Rabobank Rijk van Nijmegen. “Onze deelname aan de Diverzio-programma’s ‘Duurzaam en gezond aan tafel’ en ‘Gezonde korte ketens’ – projecten van RvN@, het platform voor initiatieven die onze regio sociaal en economisch versterken – heeft ons goed op weg geholpen.
En de Rabobank heeft toeleveranciers (agrarische bedrijven) en afnemers (zorg-instellingen) dichter bij elkaar gebracht via matchmaking, kennis en expertise op het gebied van o.a. food en agri ingebracht en een bijdrage geleverd om het hele programma mogelijk te maken.
We werken zowel voor patiënten als in ons restaurant veel meer met regionale producten. Maar uiteindelijk geldt ook dat je het gewoon moet doen. Dat je het lef moet hebben om je eten regionaal in te kopen, dat je moet durven te kiezen voor duurzame en gezonde producten.”
Meer weten? www.radboudumc.nl – www.rabobank.nl
Elkaar verder helpen in de regio
Niet alleen het Radboudumc focust op gezond, duurzaam en lokaal eten. Ook Rabobank Rijk van Nijmegen hecht grote waarde aan het thema food. Bjorn Claus, accountmanager Grootzakelijk, vertelt dat de Rabobank zich van oudsher richt op agri en food. “Ook in de regio Nijmegen zetten we hier op in. Niet alleen in de vorm van de programma’s ‘Duurzaam en gezond aan tafel’ en ‘Gezonde korte ketens’ i.s.m. Radboudumc en Diverzio, maar ook door de RvN@Food Community.” Claus is initiatiefnemer en aanjager van deze community, waarin veertien voedselbedrijven die leveren aan de retail, groothandel en horeca in het Rijk van Nijmegen ervaringen uitwisselen. Daarbij gaat het om familiebedrijven die zich richten op de voedselketen: van veld tot vork.
“Sinds begin 2017 komen we zo’n drie tot vier keer per jaar bij elkaar. We gaan dan met alle bedrijven bij een van de deelnemers op bezoek. Als Rabobank delen we ons netwerk en onze kennis. Zo leggen we via RvN@ contact met studenten om bedrijfsmatige vraagstukken te onderzoeken.” Inmiddels is de community alweer toe aan de vijfde bijeenkomst. “De deelnemers leren elkaar steeds beter kennen. Dat leidt tot mooie dingen. Zo verkent een aantal partijen inmiddels de mogelijkheid van gezamenlijke inkoop. Daarnaast werken twee communityleden samen aan een gezond en duurzaam foodconcept. Daar doen we het voor!”
Nijmegen Business